Malars levnadssätt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lindsey80
    • October 2010
    • 56

    Malars levnadssätt

    Hej,

    Jag är alldeles ny här på zoopet och även inom fiskvärlden. För ett antal veckor sedan skaffade jag mig 5st guppys, 3 black mollys och 1 chokladmal i omgångar. Alla fiskar verkar leva och må gott. Men malen håller sig alltid gömd i min dödskallefigur på botten. Dock vet jag ej om den kommer fram på nätterna. Är detta normalt beteende? Vad livnär den sig egentligen på? Är det så att den äter rester från flingfodret som de övriga får? Har även provat med gurkbitar, men det verkar inte hjälpa heller.

    Tack på förhand
  • lindsey80
    • October 2010
    • 56

    #2
    Rättelse: Ber om ursäkt, det är en prickig knorrmal jag har.

    Kommentar

    • marcus85
      • September 2010
      • 55

      #3
      Jag vet inget speciellt om jusst denna mal men det låter fullt normalt då dem gillar att gömma sig lite på dagarna för att bli mer aktiva på nätterna. Läs här http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=355
      Enligt infon där så bör du inte ha småfiskar i samma kar tex som dinna guppys men fungerar det så e det jö bra.. den ska äta all mat så säkerligen äter den flingor som kommit ner på bottnen, du kan även ge den mal tabletter.. Angående att den inte rör gurkan kan bero på att den inte riktigt har upptäckt vad det är än om du kanske inte provat så många gånger eller så har den kanske redan tillräckligt med mat bara

      Kommentar

      • marcus85
        • September 2010
        • 55

        #4
        hehe ok då blir det denna då http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=61
        Dem är ganska lika i det mesta

        Kommentar

        • lindsey80
          • October 2010
          • 56

          #5
          Tack för svaret =O). Läste att man helst ska ha finkornig sand, då den gillar att gräva ner sig. Men kommer inte guppysarna och mollysarna att få i sig sanden då när de äter? I djuraffären sa de att det inte var några problem att ha dessa fiskar ihop med malen, då de var fredliga mot varann. Själv är jag som sagt helt grön på området.

          Kommentar

          • marcus85
            • September 2010
            • 55

            #6
            Dina andra fiskar kommer inte att få i sig sanden så det är ingen fara, men jag hade inte brytt mig så mycket om att byta sand bara för din mal.. vad jag kan tänka mig hade gjort det lite trevligare för din mal är om du skaffar fler gömställen till din mal sålänge du inte redan har en hel del såklart.. Det är inte alltid dem meddelar sånt i affären men det kna även vara att den inte är något hot förräns den är lite större, men som sagt så länge dina fiskar inte försvinner så tycker jag det bara är att köra på som vanligt men kanske vara lite vaksam inom detta

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              Den prickiga knorrmalen är strängt bottenorgenterad och nattaktiv, precis som den Randiga chokladmalen.

              När den blir stårre så kan dina guppys löpa risk för att bli mat, men bara om de sova på bottnen. Annars så kommer det gå asbra.

              Anledningen till att den inte rör gurkan är för att den inte gillar gurkor, den är mer för köttigare foder som flingor, fodertabletter som är bruna och olika fryst foder såsom mygglarver och artemia.

              Du bör hålla lite koll på den för de är ena riktiga matmonster och har lätt för att gå upp i vikt, men desto svårare att gå ner igen. De är liksom gjorda för att äta hur mycket som helst och sedan överleva på det de har fått i sig så länge som möjligt.
              Vilket gör att man ska vara riktigt dålig på att ta hand om sina fiskar för att lyckas svälta ihjäl dem.

              Hoppas du fick svar på dina frågor nu.

              MVH// Patrik
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              Arbetssätt...