Snabb hjälp med artbestämning!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pwrdesign
    • January 2003
    • 384

    Snabb hjälp med artbestämning!

    Hej! Jag ska eventuellt få "rädda" 3 st malar från ett kar som kommer att avslutas. Nuvarande ägaren kan ej ta med karet till nya lägenheten...

    Min fråga till er är följande:

    1. Kan ni tyda vad för någon mal det är (trots dålig bild)
    2. Även om den biotopmässigt säkert pajar mitt kar, skulle de fungera i ett kar med Malawi-Ciklider och de vattenvärden jag har (ca 27 grader och PH 7.8?

    Måste ge besked inom en timme, då personen som har dem ej bor i sthlm men är här en kortis nu ikväll och kan lämna över malarna.

    Mvh Patrik
    Bifogade filer
    Malawi 540 Liter
    26 Liter Aquascaping
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Går inte att se vilken art det är men släktet är i alla fall Synodontisar och det finns ju Synodontis-arter i malawisjön så det funkar ihop med malawiciklider även om de är bra yngelätare
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • pwrdesign
      • January 2003
      • 384

      #3
      tack för snabbt svar! Vi chansar på att testa dem i karet.. om de äter upp våra yngel så kan vi alltid höra med akvarielagret om de t.ex. skulle vara intresserade av dem.

      MvH Patrik
      Malawi 540 Liter
      26 Liter Aquascaping

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Det är en eupterus eller en hybrid där ena föräldern är en eupterus.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • pwrdesign
          • January 2003
          • 384

          #5
          Här kommer lite mer bilder som kanske kan förenkla art-bestämningen!

          De är i karet nu och verkar trivas iaf Har tidigare levt i 100L, så de verkar lite överväldigade av ytan!

          De andra fiskarna är intresserade och tittar nyfiket på de nya gästerna!
          Måste säga att de kompletterar de andra fiskarna väldigt bra!
          Bifogade filer
          Malawi 540 Liter
          26 Liter Aquascaping

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Japp, det är Synodontis eupterus.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • pwrdesign
              • January 2003
              • 384

              #7
              Tack för det alla!
              Har varit lite småtveksam ang malarna, men de är faktiskt väldigt läckra!
              Malawi 540 Liter
              26 Liter Aquascaping

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Den finns ju också med bland Zoopets artbeskrivningar http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=925&SOK=1
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Uffelpuff
                  • February 2010
                  • 95

                  #9
                  nån som kan artbestämma min bamse mal.?

                  tittat på bilder och gämnfört

                  min mal


                  och tror det är en


                  då dom ser ganska lika ut på bilden

                  och sen en fråga hur mycket fodertabletter tror ni han kan behöva om dagen? brukar ge han 4-5 om dagen totalt men tycker inte han ser allt för fet ut så funderar på om jag ska ge han mer. matar 2ggr om dagen 2-3 tabletter

                  problemet är att mina guldisar ser ut som fotbollar... då dom mumsar på dom som om livet hängde på det...

                  Kommentar

                  • Sliaros

                    #10
                    Ge den tjocka skalade squash eller gurka-mynt som du sänker med hjälp av en tesked (om du sätter den rakt igenom botten istället för rakt igenom mitten av biten så kan din mal äta upp mer). Squash är bättre än gurka, men båda uppskattas, och dom får ha det ifred från dom andra firrarna.

                    Sen är den slående lik min gibbiceps, men jag det kan likaväl vara så att min mal är en vanlig pleco, haha.

                    Bild på min bamse och en ancistrus (bättre om du sätter skeden tvärtemot än på den här gamla bilden);
                    Senast redigerad av Gäst; 24 October 2010, 10:25.

                    Kommentar

                    • Sliaros

                      #11
                      Uffelpuff, hur stort är ditt akvarium?

                      Kommentar

                      • Uffelpuff
                        • February 2010
                        • 95

                        #12
                        220L men han verkar trivas trots att det är lite trångt för han.

                        får inte ha större än 250l för min hyresvärd pga vattenskade risken står det i kontraktet... så jag inhandlade 2 begagnade 220l för typ 1000:- styck med pump ställning och ramp

                        har haft han där i i nått halvår eller så fick den av en när han sålde sitt 600L och han trodde den inte skulle klara sig i ett 200l men verkar inte vara nått problem mer än att han river ner allt man försöker sätta ner i akvariumet

                        kan tillägga att han är skit aggresiv när man ska mata honom han jagade så sent som igår en tigerbarb så att han krasha rakt in i kortside glasrutan med en smäll...

                        ska prova med squash får vi se om dom andra ger fan i det...
                        Senast redigerad av Uffelpuff; 24 October 2010, 11:18.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...