Varför dör mina malar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • outmoore
    • July 2007
    • 2

    Varför dör mina malar?

    Jag har ett problem. Alla malar som jag köper dör efter ca 1 vecka i akvariet.
    Lite bakgrunds info.
    Jag har ett 400 liters Juwelakvarium. I akvariet går det diskus, scalarer, pansarmalar och kardinaltetror. Dessa fiskar har gått i vattnet varit tre år. Problemet började för 1,5 år sedan när jag fick problem med trådalger och använde kemikalier för dessa, men utan framgång. Strax före och efter bekämpningen dog mina algätare som plecus och samesiskaalgätare. Efter detta har aldrig en algätare överlevt mer än 1 vecka i mitt akvarium. Är det någon som kan hjälpa mig med detta problem för jag saknar dessa vackra fiskar i mitt akvarium.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vad är det för malar du köpt och storlek på dessa?
    Temp i karet?
    Hur sköter du karet?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • outmoore
      • July 2007
      • 2

      #3
      De fiskar hjag har köpt har varit ancistrus, plecostomus, siamesiska algätare och senast en golden nugget.
      Temperaturen är inställd på 25 grader.
      Jag byter vatten 1 gång/vecka och då 40 - 50 liter. Då rengör jag botten med "grusdammsugare", plockar bort döda växtblad på växterna, tar bort algbeläggning på framsidan av akvaireglaset.
      Jag matar fiskarna 1-2 gånger/dag med pellets till diskusarna samt ger algtabletter då jag har haft malar.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Förts och främst så kan jag bara beklaga att dian fiskar dör, men tyvärr är det lite riskabelt att använda algbekämpningsmedel i karet och samtidigt ha fisk som äter av dessa.
        Nu ser jag det lite långsökt att det fortfarande skulle vara medlet som är boven i dramat och att råda till något utan att se hur karet ser ut och drivs är svårt.
        Det kan vara ren tillfällighet att just dina malar dött, då flera av de sorterna är lite känsligare när de är mindre. Golden nugget är även den en svår mal då de ofta är ganska urmärglade när de kommer hem till köparen och inte sällan har problem med tarmarna. Detta ser man ganska enkelt om den sitter på frontglaset, då ska magen inte vara insjunken utan den ska se normalt välmående ut.
        Små Ancistrus kan vara svåra ibland med, och är de för små när man köper dem brukar de bara försvinna i karet utan att man ser vad som händer med dem, likaså men Siameser. Ska man köpa Siameser och de ska trivas är det en grupp som gäller, minst 5-6 st annars kan de lätt vantrivas och på det sättet tyna bort.

        I dina kläder skulle jag börja med lite störrre vattenbyte var vecka, runt 25% i alla fall. Sedan skulle jag inte oroa mig så mycket för att köpa nya malar/algätare om du hittar bra ex. och även se till att de får den maten de behöver samt stödamata med grönsaker minst en gång i veckan, squash, zuccini, brocolli, gurka, ärtor osv. Ge dem detta under kvällen när karet släckts och ta bort det överblivna dagen efter så det inte belastar karet mer än nödvändigt.
        Skriv gärna och berätta hur det går...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Lilla Damen
          • February 2008
          • 2649

          #5
          Höja temperaturen lite, kanske? 25 grader i kallaste laget, åtminstonne för golden nugget och diskus...

          Kommentar

          • santa_cruze
            • October 2010
            • 1

            #6
            tja

            har ett liknande problem med mina malar dock så är mina förutsättningar annorlunda.
            har en ancistrus som varit där ca 2 månader 2 silver malar (silvriga med runda svarta prickar på och långa spröt vid munnen ) har haft i ca 1 år den ena och den andra 4-5 månader så inga problem med dom men mina andra ancistrusar har dött förutom den siste då .men för ca 2 veckor sen skaffa jag två rätt stora malar ca 15-20 cm långa och den ena dog idag vet inte va det är för sort men den e typ brun svart spräcklig jag har alltid fått för mig det är en choklad mal int eför jag vet var jag fått det i från men har för mig jag läst det någon stans .och vill inte den andre ska dö va kan det bero på ? har int eanvänt alg död medel dock använder jag pmmd växt gödningsmedel och städar akvariet me sug ca en gång i månaden och alltid gjort.fråga två är jag har ettlitet akvarie med molly platy guppy och ancistrus malar men jag får inga yngel vad beror detta på där är gott om växter och mossa och sten och gömmer osv men det händer i princip inget har fått typ 3-6 yngel nån gång men inte mer liksom .någon som vet tips ?

            Kommentar

            • Saturnus80
              • October 2009
              • 943

              #7
              Min bror hade problem med sina malar, när han slutade med easy carbo så slutade malarna dö.
              //Daniel

              110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
              23l aqualandscape med dvärgkulor

              Kommentar

              • AnnikaMo
                • November 2008
                • 198

                #8
                Tipset är vattenbyten var 10:e till 14:e dag. Jag byter 1/3 av vattnet.
                Har 25-28 grader. Matar med fodertabletter, malmat.
                Det har diskuterars om saltning i akvarium. Jag saltar med grovsalt utan jod. Vid varannat vattenbyte.
                Har aldrig haft problem med döda malar....peppar.....pe.....
                Har både gibbiceps, pleco, ansistrus, L-malar, pansarmalar. Har även algätare som kinesisk gul och siamensis....
                Lycka till Annika

                Kommentar

                Arbetssätt...