Båda malarna spårlöstförsvunna!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • exight
    • July 2009
    • 167

    Båda malarna spårlöstförsvunna!

    Hejsan, startade upp ett nytt akvarium för 1½ månad sedan.
    (275L) Då jag bara hade en pansarmal(restan av stimmet dog), och en chokladmal och en liten sugmal(en av de vanligare variationerna) så bestämmde jag mig för att köpa en lite större sugmal för att få väck alger.

    Vad jag då märkte var att båda mina "sugmalar" endast var natt aktiva, de låg och tryckte på dagarna under ena pumpen. För att sedan åka fram och käka på rutan när man släckte..

    Nu har malarna inte setts till varken under pumpen eller på rutorna (under hela nätter).. Och inte heller på dagarna.. Akvariet har uppsyn nästan hela tiden utav någon, men ingen har sett någon utav malarna..

    Jag har visserligen en massa stenar och grottor, men man blir lite små orolig när de bara försvinner och är borta i flera dagar.
    Har dessutom finkornig sand(kan det hända att de gräver ned sig?)

    Har även en kräfta/hummer, men den är endast några få cm än så länge. skulle ta han flera dygn att trycka i sig malarna..


    Var har mina små liv tagit vägen?
    Tidigare: 120L Malawi
    Tidigare: 275L Mix
    Tidigare: 540L Mix
    Nu: 275L Amerikanska Ciklider
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Har de dött är de uppätna/försvunna, och det blir de fort.
    Kräftor och fiskar är inte den bästa kombinationen i ett kar, trots att malar är ganska hårdnackade så kan även de falla offer vid en hungerattack.
    Nu hoppas jag ändå att någon av malarna är vid liv, och kanske den gömmer sig bland stenarna under tiden då det är ljust i rummet och karet.
    Inte så mycket du kan göra än att spana vidare, att försöka mata fram dem och de nu skulle vara döda är tyvärr heller ingen bra idé, ifall maten inte blir uppäten och den då kan förpesta hela karet...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Förutom att kräftor är olagliga att ha i akvarium. Det finns inga sötvattenshumrar.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • exight
        • July 2009
        • 167

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Har de dött är de uppätna/försvunna, och det blir de fort.
        Kräftor och fiskar är inte den bästa kombinationen i ett kar, trots att malar är ganska hårdnackade så kan även de falla offer vid en hungerattack.
        Nu hoppas jag ändå att någon av malarna är vid liv, och kanske den gömmer sig bland stenarna under tiden då det är ljust i rummet och karet.
        Inte så mycket du kan göra än att spana vidare, att försöka mata fram dem och de nu skulle vara döda är tyvärr heller ingen bra idé, ifall maten inte blir uppäten och den då kan förpesta hela karet...

        Okej, saken är ju den att jag spanat på nätterna med, då jag varit vaken flera timmar efter att det släckts ner i både akvarie och rum. (har akvariet i sovrummet så kikar på det när det är reklam på tv osv).

        Alltså denna kräfta/hummer känns för liten för att ha kunnat äta upp både en mal i sin egen storlek och en som är dubbelt så stor på sådan kort tid eller?
        Dem försvann ju näst intill samtidigt dessutom..

        Gömma sig känns lite troligare, dock så har jag spanat ifrån alla vinklar och hörn med ficklampa för att se tydligt imellan springorna, dagligen.. Utan resultat..

        Så de kanske är uppätna då, men det känns ändå lite smått otroligt :S


        Ursprungligen postat av Mumin
        Förutom att kräftor är olagliga att ha i akvarium. Det finns inga sötvattenshumrar.

        Okej, jag köpte exemplaret i en väldigt seriös affär som bara riktat in sig på akvarie djur och tillbehör..
        Den blir 12 cm, och illröd. skiftar färg medans den växer, och kan bli blå prickig för att sedan bli gul och sedan röd osv..
        Olaglig eller ej, den är i mitt akvarie nu iaf O.o




        ---------------------------------------------------

        Okej efter jag svarade på era påpekningar så tittade jag ännu en gång i akvariet och fann en ryggrad utanför hummer/kräftan's krypin.. Förmodligen ifrån den största utav malarna..
        Någon som har förslag på algätare (helst ifrån ruta) som inte blir hummerfärs?
        Senast redigerad av exight; 09 May 2010, 20:39.
        Tidigare: 120L Malawi
        Tidigare: 275L Mix
        Tidigare: 540L Mix
        Nu: 275L Amerikanska Ciklider

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          #5
          Hej!
          Jag trodde oxå att mina två malar var uppätna. jag har inte sett de på väldigt länge, över 3 veckor. Igår såg jag båda två efter att ha släng ner två andra malar.

          Enda sättet är att röja undan allt, plocka bort allt ur karet för att utesluta om de verkligen är uppätna/döda.
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • exight
            • July 2009
            • 167

            #6
            Ursprungligen postat av Nubi
            Hej!
            Jag trodde oxå att mina två malar var uppätna. jag har inte sett de på väldigt länge, över 3 veckor. Igår såg jag båda två efter att ha släng ner två andra malar.

            Enda sättet är att röja undan allt, plocka bort allt ur karet för att utesluta om de verkligen är uppätna/döda.

            Dom hade blivit mat, hittade nyss den större malens ryggrad, rensat och fint precis utanför kräftans favorit håla..



            Där har vi krabaten..
            Någon som har tips på algätare (som helst putsar fönster).. Som inte blir mat?
            Tidigare: 120L Malawi
            Tidigare: 275L Mix
            Tidigare: 540L Mix
            Nu: 275L Amerikanska Ciklider

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              #7
              hehe, vad trist!
              Med sådan krabat i karet lär du inte ha någon fisk som överlever länge.
              Skaffa snäckor de är duktiga på att äta alger
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • exight
                • July 2009
                • 167

                #8
                Ursprungligen postat av Nubi
                hehe, vad trist!
                Med sådan krabat i karet lär du inte ha någon fisk som överlever länge.
                Skaffa snäckor de är duktiga på att äta alger

                Jo tror nog de fiskarna jag har i just nu kommer klara sig
                de är just nu 12-20cm. Tror just botten fiskarna är kräftmat, så som arbetsbeskrivningen säger

                Snäckor vill jag inte ha
                Vill ha något åt mal/fisk hållet! som inte gillar att ligga på botten då
                Tidigare: 120L Malawi
                Tidigare: 275L Mix
                Tidigare: 540L Mix
                Nu: 275L Amerikanska Ciklider

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #9
                  Sewillior? De är betydligt mer aktiva än vanliga sugmalar och kan kanske klara sig bättre. De ligger heller inte så ofta på bottnen utan mer på inredning, rutor och teknik.
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • Mumin
                    • October 2007
                    • 3837

                    #10
                    En 12 centimeters kräfta kommer att äta allt vad du har i karet.
                    Om affären är seriös eller inte spelar ingen roll, det är olagligt med kräftor i akvarium i Sverige lik förbannat. Det enda du får ha är signal eller flodkräftoroch det låter inte som om det är det du fått tag på.
                    För mycket är inte nog!
                    Jag VILL ha en Elefantofon!!

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mumin
                      En 12 centimeters kräfta kommer att äta allt vad du har i karet.
                      Om affären är seriös eller inte spelar ingen roll, det är olagligt med kräftor i akvarium i Sverige lik förbannat. Det enda du får ha är signal eller flodkräftoroch det låter inte som om det är det du fått tag på.
                      Japp, de är livrädda för kräftpest och mer konkurrens för flodkräftan. Det är inte bra att ha en sådan kräfta hemma, alls.
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • exight
                        • July 2009
                        • 167

                        #12
                        Ursprungligen postat av VisualDarkness
                        Sewillior? De är betydligt mer aktiva än vanliga sugmalar och kan kanske klara sig bättre. De ligger heller inte så ofta på bottnen utan mer på inredning, rutor och teknik.

                        Vad är sewillor? sökte lite men hittade inget
                        Tidigare: 120L Malawi
                        Tidigare: 275L Mix
                        Tidigare: 540L Mix
                        Nu: 275L Amerikanska Ciklider

                        Kommentar

                        • VisualDarkness
                          • February 2010
                          • 7417

                          #13
                          Sewellia Lineolata har just kommit upp, men själv har jag "spotted" varianten. Sök på forumet och du hittar massor om dem.
                          180l Sällskap:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                          60l Asien:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                          Kommentar

                          • exight
                            • July 2009
                            • 167

                            #14
                            Ursprungligen postat av VisualDarkness
                            Sewellia Lineolata har just kommit upp, men själv har jag "spotted" varianten. Sök på forumet och du hittar massor om dem.

                            Okej Tog mig en liten titt på google och fick det här som resultat


                            Enligt lexikonet så håller den sig på botten och blir 5cm, vilket låter som en perfekt lunch för min kräfta..
                            Men har ingen personlig erfarenhet utav den än, och man ska ju inte tro på allt som står.

                            Men det finns ingen typ av labeo som äter på rutan?

                            Har just ni en Labeo chrysophekadion(http://i.ytimg.com/vi/_dmTtI14wPk/0.jpg)
                            Alltså en såkallad svarthaj, och det finns ju en hel del slags fiskar i de släktet.. Eller någon annan "fisk"?
                            Regnbågshaj kanske?
                            Tidigare: 120L Malawi
                            Tidigare: 275L Mix
                            Tidigare: 540L Mix
                            Nu: 275L Amerikanska Ciklider

                            Kommentar

                            • VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

                              #15
                              Ursprungligen postat av exight
                              Okej Tog mig en liten titt på google och fick det här som resultat


                              Enligt lexikonet så håller den sig på botten och blir 5cm, vilket låter som en perfekt lunch för min kräfta..
                              Men har ingen personlig erfarenhet utav den än, och man ska ju inte tro på allt som står.

                              Men det finns ingen typ av labeo som äter på rutan?

                              Har just ni en Labeo chrysophekadion(http://i.ytimg.com/vi/_dmTtI14wPk/0.jpg)
                              Alltså en såkallad svarthaj, och det finns ju en hel del slags fiskar i de släktet.. Eller någon annan "fisk"?
                              Regnbågshaj kanske?
                              Det beror på hur kvick kräftan är då sewelliorna är duktiga på racing. ; )
                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                              Kommentar

                              Arbetssätt...