Underlägsen mal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rockdoll
    • October 2009
    • 351

    Underlägsen mal?

    Jag fick för ett tag sedan överta lite fiskar från en kompis akvarium, eftersom han inte skötte om dem ordentligt. Däribland en brun ancistrus. Sen innan har jag en guldancistrus, en nyligen könsmogen hane. Har inte tänkt behålla båda två, utan försöka göra mig av med den bruna, men eftersom den var så pass liten fortfarande när jag fick den så tänkte jag att det inte var någon brådska. De verkar komma ganska bra överens också, bara några mindre duster i början. Efter bara ett par veckor i mitt kar såg jag dock att den bruna också började få spröt runt munnen, och till och från så har är den ljusfläckig på kroppen. Ibland är den helt mörkbrun, och ibland ljusfläckig. Vad beror det på? Är det att den tappar färg för att den känner sig underlägsen min guldancistrus? Eller kan den vara sjuk? Så fort de stöter på varann så sticker den bruna iväg. Kanske dags att göra sig av med den nu? Mitt kar är definitivt inte tillräckligt stort för två vuxna hanar...
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Som du redan anat är det med stor sannolikhet "humörsskiftningarna" som gör färgändringarna...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • undervatten
      • April 2010
      • 137

      #3
      Jag har två anistrus hannar, en stor jäkel och en nybliven man Dom funkar hur bra som helst tillsammans. Visst tjaffsar de lite ibland men över lag fungerar det fint. Dock ska den mindre hanen få flytta till en egen lya snart
      10 st med alla olika sorters fiskar.
      Jag kör med såna där pansarlimosiner!
      Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

      Kommentar

      • Rockdoll
        • October 2009
        • 351

        #4
        Ursprungligen postat av undervatten
        Jag har två anistrus hannar, en stor jäkel och en nybliven man Dom funkar hur bra som helst tillsammans. Visst tjaffsar de lite ibland men över lag fungerar det fint. Dock ska den mindre hanen få flytta till en egen lya snart
        Ah, funka kan det väl göra, det gör det ganska bra hos mig också hittills. Men jag har bara 63-liter akvarium, så det är ju knappt plats för en ancistrus, så två stycken tror jag blir lite dumt när de blir större. Fast det är ju ganska intressant att studera dem när de tjaffsar lite med varann

        Kommentar

        • undervatten
          • April 2010
          • 137

          #5
          okej ja 63 liter är ju "ganska" litet för två hannar

          haha ja de får syn på varandra, står blickstilla, väntar på att någon ska göra första draget, den mindre viftar lite på stjärtfenan, då hugger den större och den mindre flyr!
          10 st med alla olika sorters fiskar.
          Jag kör med såna där pansarlimosiner!
          Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

          Kommentar

          • Alexander Ylipää
            • May 2003
            • 1831

            #6
            Ancistrus är ambivalenta! Haft stora hanar som har levt tillsammans med ett gäng honor utan problem. Men har dessvärre också förlorat ett par pga. revirstrider eller allmänt hat som vissa har mot varandra.

            Kan ju också vara så för att alla malar som säljs under namnet "Ancistrus" kan omöjligt vara en och samma art. Tror det är en riktig hybridsoppa gällande ancistrus.
            Med vänlig hälsning
            Alexander

            Kommentar

            Arbetssätt...