Corydoras förlorar skäggtömmar och dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elyria
    • October 2009
    • 12

    Corydoras förlorar skäggtömmar och dör

    Flera av mina Corydoras har drabbats i tur och ordning av att deras skäggtömmar blir kortare och kortare, och sedan blir deras andning häftigare än vanligt, de ser andfådda ut. Slutligen dör den drabbade fisken, men det tar några veckor från det att skägget börjar försvinna. Hittills har tre pandor dött, och nu har jag även fått en drabbad Sterbai. Så här ser det ut:


    Mina Sterbai har mått finfint hittills och jag har på sistone hittat små romkorn fastsatta här och var i akvariet, så de verkar trivas hyfsat ändå. Inget speciellt har ändrats som jag kan sätta fingret på, och vatten osv verkar ok. Magarna är runda och fina också.

    Jag vet inte vad det kan vara och vad jag ska göra åt det hela, men jag vill inte att mina kära Corydoras ska dö. Tips, någon? *hoppas intensivt på en lösning*
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Vad har du för sand/grus? Har du haft corydoras med denna sand/grus förut och det gått bra? Deras skäggtömmar är känsliga för vassa kanter i gruset. corydoras trivs bäst med sand där de kan borra ned hela huvudet.
    Checking out...

    Kommentar

    • Elyria
      • October 2009
      • 12

      #3
      Jag har vanlig 2-3 mm engelsk sjösten och ett hörn med mycket fin sand som malarna kan få borra i så mycket de vill. De gillar sitt lilla hörn och har bott i samma akvarium sedan de flyttade hit. De kom som småttingar och har växt upp till stora ståtliga malar.

      Jag vill verkligen inte förlora dem!

      Kommentar

      • Snap3
        • May 2009
        • 145

        #4
        jag har den absolut minsta råda sanden till mina corys. Du borde byta eller lägga på några cm på din sjösten!

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Jag tror inte det är fel på underlaget i första hand utan förmodligen har du mycket skit i gruset/sanden som fräter bort skäggtömmarna. Slamsug gruset ordentligt i samband med vattenbyte, och gör fler men mindre vattenbyten. Har du kollat efter nitrit?
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • undervatten
            • April 2010
            • 137

            #6
            På bilden såg gruset lite smått kantigt ut tyckte jag. men jag kanske ser fel.
            Jag kör med sand till mina sterbai och det fungerar bra. Har även haft engelsk sjösten som var väldigt rund och fin och det fungerade också bra
            10 st med alla olika sorters fiskar.
            Jag kör med såna där pansarlimosiner!
            Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

            Kommentar

            • Klotte
              • February 2007
              • 621

              #7
              Tror på Mumins teori om för mycket skit i gruset. Deras skäggtömmar är väldigt känsliga om det blir FÖR skitigt i gruset.
              540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
              100 liter blandat...

              Kommentar

              • legis
                • November 2009
                • 95

                #8
                Jag kör mest Råda sand 0.4-0,8 mm i mitt kar där det går 10 pansarmalar. Det är klart det kan vara något annat men underlaget är värt att kolla extra på vad gäller vassa kanter. Att de håller till hörnet med fin sand lutar väl åt att det är vad dem vill ha, men jag ställer mig tveksam till om de är medvetna om att det är endast där de bör vara

                Skit i gruset var nytt för mig dock, något att hålla koll på.

                Kommentar

                • j_l0180

                  • May 2007
                  • 70

                  #9
                  dom är känsliga mot höga ammoniumalter i bottensubstratet det fräter bort deras skäggtömmar.Rekommenderar rengörning av grus!!!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #10
                    Mina pansarmalars skäggtömmar frätte bort när jag inte hade tillräckligt flöde på min innerpump, det gjorde att det inte blev tillräcklig cirkulation på botten som cirklulerade bort de skadliga ämnena.
                    Vissa har repat sig men andra har inte fått tillbaks dem.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Elyria
                      • October 2009
                      • 12

                      #11
                      Tack alla för svar! Jag ska göra en storstädning av akvariet i kväll och öka cirkulationen på filtret och se om det blir bättre. Att bottensubstratet skulle vara för kantigt funderade jag på när jag skaffade akvariet men ställer mig tveksam till nu, eftersom de har bott i det sedan de var små utan problem. De håller inte heller HELST till i hörnet med fin sand, utan de simmar dit ibland och gräver ner huvudet av hjärtans lust men håller sig annars i hela akvariet.
                      En förklaring till att det blivit extra skitigt i gruset och att det är därför det kommit nu kan vara att jag precis haft en stor kull ancistrusbebisar som skitat ner överallt och jag har inte hunnit med att få rent i samma takt. Nu är antalet reducerat till sådär en fem stycken efter flyttar till andra akvarier så nu borde det bli bättre.

                      Tack igen för alla svar!!!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...