Ancistrus död

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Napoleondynamite
    • March 2010
    • 63

    Ancistrus död

    Jaha.. Så känner jag mig jättehemsk när det visat sig att ännu en av mina fiskar dött, och nu har jag verkligen Ingen aning om varför!
    Köpte en mal (Ancistrus) i lördags och idag dog han. Hade honom i ett 30 l akvarium med några neontetror- inget mer! Akvariet hade pump och filter och massa växter. På botten finns akvariegrus både färgad och ofärgad, och jag har också ställt in några terrakottakrukor. Vi fick rådet av personalen i djuraffären att var 3:e natt lägga in en halv algtablett, vilket är precis vad jag gjort. Har dock aldrig sett honom äta av den. Har tänt ungefär hela dagen, men såklart släckt på natten. Fullt av gömställen (En gång hittade jag honom i en terrakottekruka under en mossboll. Visste inte ens att han var smal nog att ta sig ner). Vad jag kan se finns det gott om alger på växter och botten. När jag senast bytte vatten hällde jag i lite klorborttagning (typ?) och lät vattnet stå i 2 dagar med det. Har ni någon idé om varför han kan ha dött- hjälp mig!
    Alltid minst ett dilemma (n)
  • wowilolmoma
    • January 2010
    • 317

    #2
    är det ny uppstartat? för vissa malar är väldigt känsliga mot nitrit.
    60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
    190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
    Å en kissemiss

    Kommentar

    • Föllförfisk
      • April 2010
      • 620

      #3
      Hur stor var malen? Jag har hört att ancistrusar som är små, tror under 4 cm, är väldigt känsliga för att byta miljö. Så det MÅSTE inte vara du som har nåt fel på vattnet eller så, för var den liten kan det ha räckt. Det är ju en stor stress för fiskar att håvas upp, ligga i påse, koppas över, och ut i helt ny miljö. När köpte mina kerritetror, så fick jag 11 st, på under 2 månaden dog alla utom 3 stycken. De var alla små. Köpte sen nya, de var större, och ingen har dött av dem.

      Kommentar

      • Napoleondynamite
        • March 2010
        • 63

        #4
        Så kan det vara då! Malen var kanske 4 cm eller något! Hade varit så himla skönt att få en förklaring som inte innebär att jag typ dödade honom på nått sätt!
        Alltid minst ett dilemma (n)

        Kommentar

        • Hörnsten
          • January 2010
          • 123

          #5
          Ursprungligen postat av Napoleondynamite
          Jaha.. Så känner jag mig jättehemsk när det visat sig att ännu en av mina fiskar dött, och nu har jag verkligen Ingen aning om varför!
          Om det är flera fiskar som dött så är förmodligen det något med vattenkvaliteten som inte är perfekt. För en ny fisk som är van vid annorlunda vatten så kan det bli för stor omställning i början. Om akvariet är nystartat är det säkert nitrit. Vänta i så fall några veckor med att skaffa fler fiskar.

          Om du byter 30% vatten varje vecka, rensar bort döda växter och lös smuts på botten och undviker övermatning så finns det inte så mycket mer du kan göra. Mycket växter är bra och inte för många fiskar. 10 neontetror och ett par snäckor som algätare är nog lagom. En ancistrus blir snabbt för stor för 30 liter.

          Kommentar

          • Napoleondynamite
            • March 2010
            • 63

            #6
            Den andra fisken dog i ett annat akvarium, och jag kom fram till att det kan ha varit en sak i inredningen som inte var så bra. I just detta akvariet har ingen fisk dött innan, och har haft 5-10 neontetror i från kanske 3 veckor tillbaka?

            Försökte göra en å smidig övergång som möjligt för malen när jag köpte honom. Skopade in en mugg akvarievatten var 15e minut eller så. Jag ville gärna ha en äppelsnäcka, men i affären sa de att de hade en tendens att smita. Hade inte blivit alltför lycklig av att vakna av en snigel i ansiktet eller något.. Funderar nu på någon räka? Vet någon en ganska vanlig sort? Är "Caridina cf. babaulti 'green'" vanlig i småaffärer?
            Alltid minst ett dilemma (n)

            Kommentar

            • Napoleondynamite
              • March 2010
              • 63

              #7
              oh! räkan måste isf också vara ganska effektiv, då dess uppgift kommer vara att försöka hålla lite alger borta från karet. Och det brukar pendla mellan 25-29 grader där i
              Alltid minst ett dilemma (n)

              Kommentar

              • Hörnsten
                • January 2010
                • 123

                #8
                Om det varit igång 3 veckor är det säkert nitrit som är boven. Vänta ett par veckor till med att sätta i något mer eller skaffa ett test som mäter nitrit så du ser när det är borta.

                Kommentar

                • Napoleondynamite
                  • March 2010
                  • 63

                  #9
                  Men varför dödade nitritet bara malen isåfall? Mina andra 10 fiskar är ju fortfarande igång? ;o
                  Alltid minst ett dilemma (n)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...