Ancistrus, en labyrintfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pliina
    • January 2010
    • 292

    Ancistrus, en labyrintfisk?

    Det sa de till mig i butiken idag. Inte samma expedit som jag brukar prata med (som jag tycker verkar väldigt kunnig) men tänkte att jag ändå visste vad jag ville ha.

    H*n sa att man var tvungen att koppa i dem försiktigare eftersom det var en labyrintfisk. Men är det verkligen det? Är ganska okunnig själv men isf har jag fått något väldigt om bakfoten. Inte går ancistrus upp och tar luft vid ytan väl?
  • chainy
    • February 2007
    • 405

    #2
    Ancistrusen är givetvis ingen labyrintfisk utan en mal. Labyrintfiskarna är anpassade för att klara syrefattigt vatten, medan ancistrusen gillar stark genomströmning.
    Bilder på mina fiskar finns på;
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

    Kommentar

    • SenorBastardo
      • November 2006
      • 121

      #3
      Det finns vissa inom gruppen Loricariidae (som Ancistrus tillhör) som kan ta upp syre via tarmkanalen men långt ifrån alla.

      Kommentar

      • chainy
        • February 2007
        • 405

        #4
        men Ancistrus är inte en av dem.
        Bilder på mina fiskar finns på;
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

        Kommentar

        • endymion
          • October 2006
          • 680

          #5
          Ursprungligen postat av chainy
          men Ancistrus är inte en av dem.
          Det kan de visst

          Kommentar

          • akvavirum

            #6
            Ursprungligen postat av endymion
            Det kan de visst
            Benägen att hålla med. Mitt första stora kar köpte jag april förra året och åkte då från gbg till tjörn - det tar ju en stund.
            Grejen är att karl´n inte fick ut en ancistrushane från roten som är som en stam i utseende, han hivade då helt sonika upp roten/stammen och la den i en ica-kasse och räckte över till mig som höll på att svimma...

            -"det är inga problem sa han, nån timme klarar han"..... jomenvisst tänkte jag och satt på nålar hela vägen hem och trodde jag skulle börja grina

            Väl hemma så la jag roten i ett mindre kar omgående, med tanke på fiskstackaren. Men på kvällen kom han fram som om inget hänt och jag har honom fortfarande - men i det stora karet - och "stammen", den är fortfarande hans

            Fast jag skulle inte göra om det om jag slapp - puh
            Senast redigerad av Gäst; 17 April 2010, 20:13. Anledning: rättade stavning

            Kommentar

            • SenorBastardo
              • November 2006
              • 121

              #7
              Nu är ju just släktet Ancistrus mycket stort och det gäller inte för alla arter inom gruppen utan framförallt de som kommer från låglandet där temperaturen i vattnet är hög och vattnet är tämligen stillastående. Dock kan ett dåligt vatten eller stress få även andra arter att svälja luft vilket kan få ödesdigra konsekvenser och att göra som den handlaren är ganska oansvarigt.

              Kommentar

              • Pliina
                • January 2010
                • 292

                #8
                ok, lite olika svar... Jag vet inte exakt vad det är för en ancistrus, de kallade den antennmal...

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Oavsett om de kan ta upp syre ur luften eller inte så är de definitivt inga labyrintfiskar, de är malar, och det är två helt olika fiskfamiljer. Att vissa malar kan ta upp syre ur luften stämmer, men inte på samma sätt som labyrintfiskar. Labyrintfiskar kallas så för att de har ett så kallat labyrintorgan, vilket malar inte har. Labyrintfiskar är nog närmare släkt med t.ex ciklider än med malar.

                  Se´n brukar malar vara tåliga, och brukar väl tåla att sitta fast i en fuktig rot ovanför ytan en stund, men som sagt, labyrintfiskar är de inte.
                  Senast redigerad av Shepard; 17 April 2010, 23:11.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • akvavirum

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke_A
                    Oavsett om de kan ta upp syre ur luften eller inte så är de definitivt inga labyrintfiskar, de är malar, och det är två helt olika fiskfamiljer. Att vissa malar kan ta upp syre ur luften stämmer, men inte på samma sätt som labyrintfiskar. Labyrintfiskar kallas så för att de har ett så kallat labyrintorgan, vilket malar inte har. Labyrintfiskar är nog närmare släkt med t.ex ciklider än med malar.

                    Se´n brukar malar vara tåliga, och brukar väl tåla att sitta fast i en fuktig rot ovanför ytan en stund, men som sagt, labyrintfiskar är de inte.
                    Nä - labyrintfisk tror jag inte en "vanlig" ancistrus sp är... men nåt har de som gör att de klarar att vara ovan ytan en stund - läskigt nog. Det var mitt andra kar jag köpte så jag var inte insatt för fem öre ska erkännas... utan litade på det han sa, även om det kändes obehagligt.
                    Men det var ett år sen och han lever än men jag gör aldrig om det, puh

                    Men - det var ingen antennmal utan den "vanliga" sorten som finns i nästan alla kar

                    rätt sjysst ändå, bytte kar till ett större för ett halvår sen och då var det bara att lyfta upp roten så följde han med...slapp ju liksom fiska efter honom

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Har man svårt att få ancistrus att släppa från roten kan man lyfta roten strax över ytan och hålla en håv under. Låt ancistrusen få känna att det finna vatten strax under så släpper den och simmar ner i håven. Ibland får man doppa roten med fisk ett par gånger för att den ska fatta vinken men svårare än så är det inte att få en ancistrus att släppa. Det borde även mannen i butiken veta om han sålt ancistrus tidigare kan man tycka
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • akvavirum

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nina82
                        Har man svårt att få ancistrus att släppa från roten kan man lyfta roten strax över ytan och hålla en håv under. Låt ancistrusen få känna att det finna vatten strax under så släpper den och simmar ner i håven. Ibland får man doppa roten med fisk ett par gånger för att den ska fatta vinken men svårare än så är det inte att få en ancistrus att släppa. Det borde även mannen i butiken veta om han sålt ancistrus tidigare kan man tycka
                        Jo - men för det första så var det ingen butik - det var en privatperson som skulle tömt karet och sålt det tomt till mig - därför åkte jag till tjörn- och det var 1 år sen när jag var ny så att säga...

                        Och för det andra så är tipset jättebra men beprövat under årets gång utan resultat på denna tjurskalliga mal - vid mitt byte av kar för den...
                        och jag kan säga att jag hade stort tålamod men han vägrade släppa - så enkelt är det.

                        -dock har det funkat på mina andra malar (ancistrus och 177:or)
                        Senast redigerad av Gäst; 18 April 2010, 11:48.

                        Kommentar

                        • Pliina
                          • January 2010
                          • 292

                          #13
                          Ursprungligen postat av Micke_A
                          Oavsett om de kan ta upp syre ur luften eller inte så är de definitivt inga labyrintfiskar, de är malar, och det är två helt olika fiskfamiljer. Att vissa malar kan ta upp syre ur luften stämmer, men inte på samma sätt som labyrintfiskar. Labyrintfiskar kallas så för att de har ett så kallat labyrintorgan, vilket malar inte har. Labyrintfiskar är nog närmare släkt med t.ex ciklider än med malar.

                          Se´n brukar malar vara tåliga, och brukar väl tåla att sitta fast i en fuktig rot ovanför ytan en stund, men som sagt, labyrintfiskar är de inte.
                          Tack så mycket för ditt svar! Tänk att vissa som jobbar i djuraffär är så okunniga...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...