Ancistrus problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    Ancistrus problem

    Hej!

    Har ett 100 l akvarie som jag haft sedan hösten. Mitt problem är att de ancistrusar jag haft bara dör
    Hade först två, som klarade sig någon månad och sedan dog de. Var utan ett tag ifall det skulle vara ngn sjukdom och skaffade sedan två till. Samma visa den här gången. Någon månad klarade de sig, sedan dog den ena och några veckor efter den andra.

    Vad kan detta bero på?
    Alla värden okej, 25 grader i vattnet, engelsk sjösten på bottnen. Har också en stor rot och ganska många växter. De andra fiskarna mår bra, men just dessa tycker tydligen inte om mig!

    Vad finns det för andra algätare man kan ha? Har nyligen skaffat svärdbärare, men de äter mest alger som finns på växterna inte från stenar och sånt...
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    Hej!
    Det låter riktigt konstigt att dina malar går och dör, Har du gett dem mat? algtabletter, grönsaker? De äter inte bara alger.
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • Miliimli
      • March 2010
      • 2457

      #3
      grönsaker visste jag faktiskt inte man skulle ge innan jag tittade omkring här inne, men vanliga maltaletter har de fått

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #4
        Ursprungligen postat av Miliimli
        grönsaker visste jag faktiskt inte man skulle ge innan jag tittade omkring här inne, men vanliga maltaletter har de fått
        Jo da, de älskar grönsaker så som broccoli, blomkål, gurka, zuccini mm.
        Köpte du från samma ställe? De kanske hade dåliga malar.
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          #5
          Ja, det har jag faktiskt gjort, men jag funderar alvarligt på att dissa dem totalt. Tycker inte man får bra service där och upptäckte just en annan (endast akvarieaffär) i stan nu så jag tror jag handlar där i fortsättningen. Kanske man skulle våga försöka en gång till då? OCH mata med grönsaker också

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #6
            Ursprungligen postat av Miliimli
            Ja, det har jag faktiskt gjort, men jag funderar alvarligt på att dissa dem totalt. Tycker inte man får bra service där och upptäckte just en annan (endast akvarieaffär) i stan nu så jag tror jag handlar där i fortsättningen. Kanske man skulle våga försöka en gång till då? OCH mata med grönsaker också
            Kolla på blocket om du har ngn i närheten av dig (privatperson) som säljer malar. Det brukar vara billigare i pris
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • Miliimli
              • March 2010
              • 2457

              #7
              Det skulle jag ha gjort, men bor faktiskt i Finland så det blir lite långt att åka över till Sverige för några firrar
              Måste testa och se om jag hittar något på motsarande finska sidor

              Kommentar

              • danne0301
                • July 2009
                • 1128

                #8
                Grönsaker är ju inget måste så känn dig inte tvingad, tabletter räcker gott bara så du vet
                Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                2 gånger 54L odlingsprojekt
                540L Ormhuvudfisk som blev CA

                Kommentar

                • Miliimli
                  • March 2010
                  • 2457

                  #9
                  Okej, tack så mycket för hjälpen! Nu är det bara å köpa nya och hoppas på bättre tur

                  Kommentar

                  • Miliimli
                    • March 2010
                    • 2457

                    #10
                    Haha. Var och köpte nya ancistrusar igår då, och tänkte nu prova med de omtalade grönsakerna
                    Ancistrusparet bryr sig inte ett skit om gurkbiten men mina tigrar blev som tokiga i den

                    Kommentar

                    • doppingen
                      • April 2008
                      • 1079

                      #11
                      men du trädde gurkbiten på sked el dyl så den sjönk? annars flyter den ju å då klarar malarna inte det. Mina älskar gurka och broccoli men de var skeptiska första dan men sen slukar de det. så pröva du mer ggr
                      MammaMia

                      Kommentar

                      • Miliimli
                        • March 2010
                        • 2457

                        #12
                        Jodå, den ligger nog på bottnen! De andra firrarna tyckte också det var jätte tjosa att putta upp stenar i skeden

                        Kommentar

                        • danne0301
                          • July 2009
                          • 1128

                          #13
                          Jag har försökt med potatis broccoli blomkål gurka ärtor och majs, inget har fallit mina ancistrus i smaken så det är nog som med baken.
                          Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                          2 gånger 54L odlingsprojekt
                          540L Ormhuvudfisk som blev CA

                          Kommentar

                          • Föllförfisk
                            • April 2010
                            • 620

                            #14
                            Om ancistusarna är väldigt små kan de tydligen vara riktigt känsliga har jag hört. Aldrig haft dem själv dock..

                            Kommentar

                            Arbetssätt...