Dvärgotocinclus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sandraengstrom
    • November 2009
    • 79

    Dvärgotocinclus

    Jag införskaffade för 2 veckor sen 3 st Dvärgotocinclus till mitt 54 L räk/yngelkar men bara en har överlevt. Jag förstår inte varför, jag har testat vattnet med dropptest och alla värden ligger bra, alla platyyngel som är ca 4 månader samt alla körsbärsräkor mår ju bra men 2 av malarna har jag först i Måndags och sen nu idag hittat kritvita och döda på botten.

    Är detta en svårskött fisk? Jag kan tyvärr inte läsa arbetsbeskrivningen här eftersom jag inte har råd att bli guldmedlem just nu och hittar ingen info om denna lilla fisk nån annanstanns på nätet.

    Tack på förhand!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Nästan alla Otocinckus äter nästan enbart grönfoder så den vabnligaste dödsorsaken är matbrist.

    Sedan är ju platy och körsbärsräkor generellt sett tåligare än Oticinclus som om något är fel så dör oftast dessa först.

    Vad menar du förövrigt med att alla värden ligger bra. Vad har du testat och vad låg dom på?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • sandraengstrom
      • November 2009
      • 79

      #3
      Jag har matat med flingfoder varje dag samt en halv algtablett varannan dag.

      Nitrit låg på 0,025, Nitrat låg på 10, Ph låg på 6-7 mitt KH har alltid legat sjukt lågt på ca 3..

      Finns det nån mer "lättskött/tålig" mal som man kan ha tillsammans med körsbärsräkor och platyyngel?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av sandraengstrom
        Jag har matat med flingfoder varje dag samt en halv algtablett varannan dag.

        Nitrit låg på 0,025, Nitrat låg på 10, Ph låg på 6-7 mitt KH har alltid legat sjukt lågt på ca 3..

        ?

        Ursprungligen postat av sandraengstrom
        Jag har matat med flingfoder varje dag samt en halv algtablett varannan dag.
        Har du sett dom äta av algtabletterna? Testa med t.ex. frysta gröna ärter som man tar av skalet på.

        Nitrit låg på 0,025, Nitrat låg på 10, Ph låg på 6-7 mitt KH har alltid legat sjukt lågt på ca 3..
        Nitrit skall ligga på 0. Ett lågt Kh ger ett instabilt vatten (ph varierar)

        Finns det nån mer "lättskött/tålig" mal som man kan ha tillsammans med körsbärsräkor och platyyngel
        De riktigt enkla kräver ett större akvarium, men kanske Hypoptopomatinae gen sp. 'LG2'
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Dexter
          • December 2009
          • 984

          #5
          Nu har jag bara haft "ottosar" i en månad och det har gått bra. (Byter vatten i karet en gång i veckan.) Vi har matat med maltablett, gröna ärtor och gurka. I ärlighetens namn har vi faktiskt bara sett dem äta alger och gurka, vilket har blivit deras stora favorit. (Även det gröna "skalet" på gurkan.) Har du testat att ge dina färska grönsaker?
          Senast redigerad av Dexter; 09 April 2010, 13:58.
          /Dexter

          75 liter mix, 220 liter mix

          Kommentar

          • sandraengstrom
            • November 2009
            • 79

            #6
            Jag har som Kjell säger aldrig sett dom äta algtabletterna, har gett dom broccoli som jag sett dom äta av men ska prova med ärtor och hoppas på att den sista överlever.

            Jag gör vattenbyte en gång i veckan på ca 30%.. jag vet inte hur jag ska få bukt med de låga kh:värdet, tips?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av sandraengstrom
              Jag gör vattenbyte en gång i veckan på ca 30%.. jag vet inte hur jag ska få bukt med de låga kh:värdet, tips?
              Som det står i Zoopets basartiklar om vatten så använd kalk det ger ett stabilare värde på pH. Om man vill ha ett stabilt och väldigt lågt pH så är det bästa att använda en CO2 anläggning men det kostar ju en del.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • sandraengstrom
                • November 2009
                • 79

                #8
                Kalksten har jag runt ett kilo av i akvariet för räkornas skull och just för att jag fått höra att det hjälper till med pH.

                Ja de är ju just det att det kostar, men under de 5 månader som akvariet varit igång så är det endast malarna som strukit med, alla räkor samt yngel lever ju och mår bra så känns som att funkar utan CO2 anläggning ändå.

                Jag ska som sagt prova mata med mer grönsaker och hoppas på att den sista överlever, isf ska jag köpa in ett par till så han får sällskap (för i butiken sa dom att de är flockdjur)

                Kommentar

                • Dexter
                  • December 2009
                  • 984

                  #9
                  Ursprungligen postat av sandraengstrom
                  Jag har som Kjell säger aldrig sett dom äta algtabletterna, har gett dom broccoli som jag sett dom äta av men ska prova med ärtor och hoppas på att den sista överlever.

                  Jag gör vattenbyte en gång i veckan på ca 30%.. jag vet inte hur jag ska få bukt med de låga kh:värdet, tips?
                  Har du rötter i ditt kar? Tror det är en nödvändighet för ottosar. (Många malar behöver ju det.) Som sagt, här har gurkan varit en stor favvo, väl avsköljd och med skalet kvar. Hoppas din kvarvarande överlever och skaffa den kompisar av samma art när det känns stabilt. Har förstått att de trivs med att vara många. Lycka till!

                  Såg nu att du redan skrivit att du ska skaffa den kompisar. Hade inte läst ditt inlägg.
                  /Dexter

                  75 liter mix, 220 liter mix

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ursprungligen postat av sandraengstrom
                    Ja de är ju just det att det kostar, men under de 5 månader som akvariet varit igång så är det endast malarna som strukit med, alla räkor samt yngel lever ju och mår bra så känns som att funkar utan CO2 anläggning ändå.
                    Som sagt - platy och kärsbärsräkor är väldigt tåliga och blir det något fel i akvariet så är det sannolikt just otonsinclusarna som först stryker med
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av Dexter
                      Har du rötter i ditt kar? Tror det är en nödvändighet för ottosar.
                      Det behövs inte för otosinclus
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Janne E
                        • December 2007
                        • 261

                        #12
                        Det kanske inte behövs rötter för Otocinclus men det är väldigt bra att ha en rot eller 2 till just Otocinclus... helst om de äter dåligt utav den mat man ger dem.

                        Ge dem ärtor och/eller gurka varje dag och kolla så de verkligen äter, runda goa magar ska de ha.

                        Mvh Janne

                        Kommentar

                        • Dexter
                          • December 2009
                          • 984

                          #13
                          Ursprungligen postat av Janne E
                          Ge dem ärtor och/eller gurka varje dag och kolla så de verkligen äter, runda goa magar ska de ha.

                          Mvh Janne
                          Kommenterade just våra ottosars små söta kulmagar här. Känns som att jag kan vara trygg med att våra äter tillräckligt då.
                          /Dexter

                          75 liter mix, 220 liter mix

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #14
                            Ursprungligen postat av Janne E
                            Det kanske inte behövs rötter för Otocinclus men det är väldigt bra att ha en rot eller 2 till just Otocinclus... helst om de äter dåligt utav den mat man ger dem.
                            Mvh Janne
                            Varför det? Detta har jag aldrig hört någon rekommendera innan. Jag har hållt otosinclus utan rötter i fler år utan några som helst problem. Kan tänka mig att det växer lite alger på rötterna och att det då är praktiskt att äta på dom - men alger växer det ju även på annat.
                            Så en förklaring efterlyses
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Föllförfisk
                              • April 2010
                              • 620

                              #15
                              Mina otocinclusar äter knappt av algerna på rötterna av någon anledning. Stenar, blad mm är de ständigt på o smaskar, men jag ser dem relativt sällan på nån av de två rötterna jag har.. Jag har läst att just otociclusar kan vara känsliga för flytt, att de gärna dör då de kommer i ett nytt kar. Själv har 1 av 6 stycken inhandlade dött, och den dog några veckor efter inflytt. Så jag har inte märkt något, trots att akvariet då var rätt nystartat.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...