VarfÖr dÖr mina bebisar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smile_tess
    • April 2010
    • 4

    VarfÖr dÖr mina bebisar?

    Jag har ett par ancistrus som får bebisar hela tiden. Sist dog jätte många. Säkert halva kullen. Är detta vanligt? Innan hade jag mina ancistrus i ett stort akvarium men flyttade över dom till ett litet där dom får leka ifred. Plus att det är lättare att håva upp bebisarna när jag ska sälja dom. har aldrig tänkt på om många har dött innan. Har dom det så har mina andra fiskar ätit upp kadavret innan jag upptäckt det.
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Mina ancistrusyngel dör mycket sällan, har du kollat dina vattenvärden ordentligt?
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • smile_tess
      • April 2010
      • 4

      #3
      Karet är på ca 65 liter. Hur ofta ska jag städa det? Hur kollar jag vattenvärde? ska jag alltid ha i aquasafe när jag städat? O när jag matar dom så får dom två bitar malmat o tetrorna får några flingor fiskmat. Malen äter upp maten snabbt o dom är ju så sjukt många. Jag har ju tre kullar i karet just nu, två vuxna o ca 10 som jag ska sälja. Ibland tror jag att jag ger dom för lite mat för dom vuxna äter aldrig av malmaten. Det är bara bebisarna som äter av den. Jag är inte så superduktig på akvarium som ni kanske märker. Men jag är väldigt glad i mina bebisar o vill att dom ska ha det bra tills dom flyttar hemifrån

      Kommentar

      • Estetfjortiz
        • March 2009
        • 365

        #4
        håll koll så att det inte blir syrebrist på botten. Dock händer det oftast i större, djupare akvarium. Men det brukar leda till stort antal döda malyngel.
        HETER NU MERA UNDERVATTEN!

        Kommentar

        • Estetfjortiz
          • March 2009
          • 365

          #5
          Grattis till bebisarna föresten!
          HETER NU MERA UNDERVATTEN!

          Kommentar

          • Djurvännen
            • August 2009
            • 92

            #6
            Ursprungligen postat av smile_tess
            Jag har ett par ancistrus som får bebisar hela tiden. Sist dog jätte många. Säkert halva kullen. Är detta vanligt? Innan hade jag mina ancistrus i ett stort akvarium men flyttade över dom till ett litet där dom får leka ifred. Plus att det är lättare att håva upp bebisarna när jag ska sälja dom. har aldrig tänkt på om många har dött innan. Har dom det så har mina andra fiskar ätit upp kadavret innan jag upptäckt det.
            mina malar, 2 honor och en hane, leker glatt konstant i mitt 54 l kar, vissa yngel dör, kanske för att de inte är så duktiga på att hitta maten de får, eller pga en medfödd defekt, man får nog räkna med ett naturligt urval om man låter dom växa upp fritt i karet.

            D.v.s om du inte häller Ajax i karet och sköter vattenbyterna, eller har rovgiriga fiskar.

            Kommentar

            • Djurvännen
              • August 2009
              • 92

              #7
              Ursprungligen postat av smile_tess
              Karet är på ca 65 liter. Hur ofta ska jag städa det? Hur kollar jag vattenvärde? ska jag alltid ha i aquasafe när jag städat? O när jag matar dom så får dom två bitar malmat o tetrorna får några flingor fiskmat. Malen äter upp maten snabbt o dom är ju så sjukt många. Jag har ju tre kullar i karet just nu, två vuxna o ca 10 som jag ska sälja. Ibland tror jag att jag ger dom för lite mat för dom vuxna äter aldrig av malmaten. Det är bara bebisarna som äter av den. Jag är inte så superduktig på akvarium som ni kanske märker. Men jag är väldigt glad i mina bebisar o vill att dom ska ha det bra tills dom flyttar hemifrån

              jag byter mellan 30-40% vatten varje vecka och använder aquasafe, om ynglen har aptit och äter är det ju ett bra tecken!

              Kollar vattenvärderna gör du genom att köpa test som finns i alla zoobutiker.

              Kommentar

              • danne0301
                • July 2009
                • 1128

                #8
                Att du inte ser de vuxna äta kan bero på att de är aktivast på natten och förmodligen äter de då. Mata gärna efter att det är släckt för natten.
                Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                2 gånger 54L odlingsprojekt
                540L Ormhuvudfisk som blev CA

                Kommentar

                Arbetssätt...