Hur och så med malen..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frida Fisk
    • April 2007
    • 114

    #16
    Ursprungligen postat av LLL
    Försökte få en bild på min hane som vaktar rom just nu. Hälften utav äggen är kläckta. Man ser larverna (ynglena) med sina gulesäckar som kläcktes igår.

    Vad schysst med en bild! Det ser ju ut som om de sitter på väggen på din grotta, det kan ju absolut förklara varför jag inte ser ngt. Det är ju mkt innervägg som jag inte ser alls hos mig och min grotta är nästan 4ggr så stor som din tror jag. Hur länge är de i det stadiet innan de blir frisimmande? På bilden är de alltså läckta men lever av sin gulesäck?
    Vänliga Hälsningar Frida

    Kommentar

    • LLL
      • July 2009
      • 328

      #17
      Exakt. Äggen sitter i taket eller på väggen utav grottan. Oftast ser man ju aldrig nånting här heller men jag har börjat att strategiskt plasera ut grottorna så jag ska kunna hålla lite koll :-) Äggen kläcks efter cirka 5 dygn och Yngeln har sin gulesäck kvar i upp till två veckor. Under den tiden stannar dom kvar i grottan med hanen. Här brukar den vara kvar i ca 10 dagar innan dom börjar lämna grottan och söka föda :-)

      Kommentar

      • Frida Fisk
        • April 2007
        • 114

        #18
        Ursprungligen postat av LLL
        Exakt. Äggen sitter i taket eller på väggen utav grottan. Oftast ser man ju aldrig nånting här heller men jag har börjat att strategiskt plasera ut grottorna så jag ska kunna hålla lite koll :-) Äggen kläcks efter cirka 5 dygn och Yngeln har sin gulesäck kvar i upp till två veckor. Under den tiden stannar dom kvar i grottan med hanen. Här brukar den vara kvar i ca 10 dagar innan dom börjar lämna grottan och söka föda :-)
        Ah.. det låter helt logiskt med tane på hur det varit i mitt akvaire den senaste tiden. Vad kul!! Ska rapportera när ngt händer. Ska jag tänka på ngt särskilt när de dyer upp? en del pratar om att mata mkt. hur mkt? och funkar vanligt ancistrusfoder??
        Vänliga Hälsningar Frida

        Kommentar

        • LLL
          • July 2009
          • 328

          #19
          Ursprungligen postat av Frida Fisk
          Ah.. det låter helt logiskt med tane på hur det varit i mitt akvaire den senaste tiden. Vad kul!! Ska rapportera när ngt händer. Ska jag tänka på ngt särskilt när de dyer upp? en del pratar om att mata mkt. hur mkt? och funkar vanligt ancistrusfoder??
          Huvudsaken är att du är säker på att det finns mat för ynglen. Så mycket dom orkar äta hela tiden utan att förstöra vattenkvaiteten då ynglen är känsliga. Förvälld sallad eller en skalad och delad gurkbit är ett bra knep då vanliga fiskar ofta håller sig borta och maten får ligga kvar :-) Har du inga andra fiskar i karet som ger sig på algtabletter så det också ett riktigt bra förstafoder. Mata mycket och byt vatten lite oftare än du brukar Så ska det gå bra.

          Här är några yngel som kalasar på en zuccinibit :-)
          Bifogade filer

          Kommentar

          • Frida Fisk
            • April 2007
            • 114

            #20
            Ursprungligen postat av LLL
            Huvudsaken är att du är säker på att det finns mat för ynglen. Så mycket dom orkar äta hela tiden utan att förstöra vattenkvaiteten då ynglen är känsliga. Förvälld sallad eller en skalad och delad gurkbit är ett bra knep då vanliga fiskar ofta håller sig borta och maten får ligga kvar :-) Har du inga andra fiskar i karet som ger sig på algtabletter så det också ett riktigt bra förstafoder. Mata mycket och byt vatten lite oftare än du brukar Så ska det gå bra.

            Här är några yngel som kalasar på en zuccinibit :-)

            Mina andra firrar slåss nästan om algtabletterna. Vet inte hur normalt det är att tex mollys äter maltabletter... De får ju annan mat som de oxå äter.
            Är zuccini bättre än guka? Tänker att det är lite fastare. Hur länge klarar det sig i vattnet?
            Vänliga Hälsningar Frida

            Kommentar

            • LLL
              • July 2009
              • 328

              #21
              Ursprungligen postat av Frida Fisk
              Mina andra firrar slåss nästan om algtabletterna. Vet inte hur normalt det är att tex mollys äter maltabletter... De får ju annan mat som de oxå äter.
              Är zuccini bättre än guka? Tänker att det är lite fastare. Hur länge klarar det sig i vattnet?
              Jag har mina malar tillsammans med Endlers och har lärt mig att då är det grönsaker som gäller om malarna ska få nått alls. Du kan växla mellan zuccini och gurka. båda funkar fint. Jag brukar låta det ligga i karet i ca 10-12h innan jag tar upp det. Låter man det vara längre börjar det lösa upp sig och sunka ner vattnet.

              Kommentar

              • Frida Fisk
                • April 2007
                • 114

                #22
                Gissa vem som har fått malyngel!!! Jätteglad. De satt uppradade på glaset imorse som om de var redo för skolkort... ; )

                Räknade och kom fram till att jag unde se över 70 st...

                Har ett problem dock, de vill inte äta. Har haft i zukkini och gurka men de rör den inte??
                Vänliga Hälsningar Frida

                Kommentar

                • LLL
                  • July 2009
                  • 328

                  #23
                  Grattis! Var inte orolig dom första dagarna äter dom ofta lite rester som finns i karet..

                  Kommentar

                  • Frida Fisk
                    • April 2007
                    • 114

                    #24
                    Undrar var de blivit av, ser bara ett fåtal nu, de kan väl inte blivit uppätna allihop?? Har några black molly, svärdbärare, en praktbotia, en flying fox och en annan algätare + en massa neon tetror.

                    Har ju mkt gömställen, massor med växter och så men igår satt ju alla på glaset? = (
                    Vänliga Hälsningar Frida

                    Kommentar

                    • Föllförfisk
                      • April 2010
                      • 620

                      #25
                      Många kan säkert gömma sig, de kan ju inte vara så jättsstora, så det måste vara lätt att gömma sig.. men en del får du säkert räkna med att de kanske blir uppätna.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...