chokladmalar tillsammans med pansarmalar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • metzie
    • May 2005
    • 78

    chokladmalar tillsammans med pansarmalar?

    Hejsan

    Jag går i tankarna på att skaffa ett par Pansarmalar, Vet inte vilken art än men det är väll ungefär samma storlek på dom!
    Jag har två chokladmalar och en surinam jordätare just nu,(rätt bra storlek på alla tre) Jag undrar om detta kommer bli ett problem?! Har hört att speciellt chokladmalarna äter småfisk!

    MVH Mats
    tidigare arter i akvariet:
    + en miljon andra
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    #2
    Det beror på vilken pansarmal du funderar på.....Långsträckt pansarmal (Thoracata megalechis.....med reservation för stavningen ) är större, och kan klara sej. Mina långsträckta går med 2 Chokladmalar och det fungerar.....Men jag skulle inte släppa ner Corydoras med dom, dom skulle rätt så snabbt bli mat.

    Till kännedom, så är mina Långsträckta pansarmalar ganska stora...12-15 cm. Jag vet inte hur en mindre skulle klara sej...
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


    Kommentar

    • grapnel
      • April 2010
      • 4

      #3
      I ett 720 har vi en chokladmal som är 15-20 centimeter och en hel hög med olika corydoras, så vitt jag vet har har aldrig tagit någon.

      Kommentar

      • ciklidtok
        • March 2005
        • 1466

        #4
        Ursprungligen postat av grapnel
        I ett 720 har vi en chokladmal som är 15-20 centimeter och en hel hög med olika corydoras, så vitt jag vet har har aldrig tagit någon.
        Annars så brukar Chokladmalarna vara som sjutton på att nypa mindre fiskar...Men det är ju min erfarenhet.....Det som så mycket annat är ju individuellt......De två jag har nu har i varje fall inte rört Pakistanbotierna.....inte änn.....Men med den erfarenhet jag har av Costatusen....(om det nu är den arten....Platydoras costatus......det finns tydligen fler underarter)....är att de gärna ser allt som går in i munnen som mat.....

        Men det kan ju fungera...och gör uppenbarligen det i vissa fall Men jag vill inte rekomendera att ha mycket mindre fiskar tillsammans med dem....
        720L SA-/CA. Övriga
        375L Biotop, skalarer
        275L Malawi
        240L Blandat


        Kommentar

        • Estetfjortiz
          • March 2009
          • 365

          #5
          Rekommenderar VARMT Långsträckt pansarmal! De är helt underbara! De blir runt 12-15 cm och är hur charmiga och sociala som helst! Har själv ett gäng på 7 st och de är mina absoluta favoritfiskar! Blir lätt "handtama" också
          HETER NU MERA UNDERVATTEN!

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Megalechis thoracata är ju inte riktigt jämförbar med Corydoras, den blir betydligt större, och har en annan form. Att den kallas pansarmal är nog mest ett handelsnamn, tror inte den är särskilt nära släkt med Corydoras.

            Hur det är med chokladmal och Corydoras är jag osäker på, men jag skulle oroa mig för jordätaren dock, fick för några år se´n rädda några glupska tuppkammar som satt några Corydoras elegans i halsen. Malarna klarade sig inte, och det hade nog inte tuppkammarna heller gjort om jag inte ingripit.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • metzie
              • May 2005
              • 78

              #7
              hurdana är Megalechis thoracata i jämförelse mot en valfri pansarmal? Pansarmalar är rättså lätta att få till lek och städar och har sig. Är det samma för dessa?
              Vill gärna köpa ett par stycken om det finns någon som har runt blekinge!
              tidigare arter i akvariet:
              + en miljon andra

              Kommentar

              • ciklidtok
                • March 2005
                • 1466

                #8
                Ursprungligen postat av metzie
                hurdana är Megalechis thoracata i jämförelse mot en valfri pansarmal? Pansarmalar är rättså lätta att få till lek och städar och har sig. Är det samma för dessa?
                Vill gärna köpa ett par stycken om det finns någon som har runt blekinge!
                De är oerhört sociala och trevliga....ganska lättlekta är de också. Jag har en lekgrupp på tre....och de är hur trevliga som helst......De blir också endel större än vanliga pansarmalar (Läs Corydoras)Jag rekomenderar dem varmt....
                720L SA-/CA. Övriga
                375L Biotop, skalarer
                275L Malawi
                240L Blandat


                Kommentar

                • Estetfjortiz
                  • March 2009
                  • 365

                  #9
                  De bygger skumbon vid lek och sätter fast äggen på material de byggt in i boet. Hanen vaktar äggen vet jag, men de kan äta ynglen. De leker i akvarium bara det finns bra bomaterial och de får mycket mat och så. De är ganska enkelt att se skillnad på könen också
                  Mysiga och trevliga är de iaf!
                  Senast redigerad av Estetfjortiz; 08 April 2010, 21:54.
                  HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                  Kommentar

                  • metzie
                    • May 2005
                    • 78

                    #10
                    Kan du förklara lite vad ett skumbo är? Sitter helt ovetande=) Är helt klart sugen på dessa pansarlimosiner=)
                    tidigare arter i akvariet:
                    + en miljon andra

                    Kommentar

                    • Estetfjortiz
                      • March 2009
                      • 365

                      #11
                      hahahaha pansarlimosiner Det blir lätt med i min signatur!

                      De blåser bubblor av slem vid vattenytan där vattnet inte är så strömt och det finns bra material som stora, robusta växtblad eller stora flytväxter. Tillslut blir det en stor ansamling bubblor på runt 15x15 cm i yta. Där fäster sedan honan äggen på materialet i skumboet. Hanen vaktar sedan boet mot inkräktare. När ynglen kläcks kan de dock betraktas som mat av pansarmalarna och andra fiskar så då bör man flytta dem till ett eget akvarium. De är halvt om halvt yngelvårdare kan man säga

                      De är ganska så lätta att få till lek. Mycket mat och stora kallvattensbyten brukar få igång dem. Vuxna exemplar är lätta att könsbestämma också Hanen har längre bröstfenor som kan vara nästan orangea i färgen hos vissa. Honan är rundare och bröstplattorna under magen sitter mer i sär hos honan än hos hannen sär de nästan överlappar varandra. Har bilder på mina pansarmalar där man ser detta, men har dock de bilderna på en annan dator.
                      Senast redigerad av Estetfjortiz; 10 April 2010, 10:03.
                      HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                      Kommentar

                      • Estetfjortiz
                        • March 2009
                        • 365

                        #12
                        Det som också är bra med långsträckt pansarmal är att de är tåliga och trivs i nästan alla olika vattenvärden!
                        HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                        Kommentar

                        • metzie
                          • May 2005
                          • 78

                          #13
                          Då lärde man sig något nytt om fisk! Skumt! Ska hur som helst se om dom har några i zoobutiken imorgon=)
                          tidigare arter i akvariet:
                          + en miljon andra

                          Kommentar

                          Arbetssätt...