Lättlekta malar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • antiss96
    • April 2010
    • 16

    Lättlekta malar

    Hej!
    Det är är mitt första inlägg har på zoopet

    Jag har köpt ett akvarium på 275 liter och har blivit väldigt sugen på
    L-malar. Jag har kollat runt lite på olika forum och sidor men hittar inte så bra svar på mina frågor och hoppas jag kan få svar här.

    Jag har blivit sugen på sorterna Ancistrus dolichopterus/L183/White seam ancistrus, Hemiancistrus Sp. L147, L015, L080, L134, L236, L260 och L201. Jag har ingen erfarenhet av L-malar sedan tidigare så jag skulle vara tacksam om ni kunde svara på vilka sorter ni rekomenderar. är någon ovanstående art lätt för nybörjare? någon annan? jag har alltså tänkt börja odla malar.

    jag har också läst att det ska vara stark strömmning i vattnet, är det för alla arter? hur stark pump bör det vara i ett 275 liters-kar? och ska det vara svagt ljus?

    är det lätt att L-malar korsar sig? hade tänkt ha flera arter.

    hoppas någon kan svara på mina fåniga nybörjar-frågor

    MVH/ antiss96
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd. /Walter Matthau
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    #2
    Välkommen hit
    Dolichoperus har ju i artbeskrivningen Den blå antennmalen är en mycket svårodlad substratruvare...... Så den verkar ju kanske inte vara det bästa valet för lättlekt
    Den vanliga ancistrusen är väl bland de vanligaste malarna folk har, väldigt lättlekt och lättodlad.
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA

    Kommentar

    • antiss96
      • April 2010
      • 16

      #3
      okej, så du vet inget om de andra malarna?

      vilka andra arter kan man ha tillsammans med ancistrus om man vill odla men inte få några korsningar?
      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd. /Walter Matthau

      Kommentar

      • danne0301
        • July 2009
        • 1128

        #4
        Nä jag kan inte mycket om nåt, glad nybörjare fortfarande
        Har du hittat artbeskrivningarna? Skrolla upp på sidan till det svarta fältet, där det står avdelningar finns det lite godis om du håller musen.
        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

        2 gånger 54L odlingsprojekt
        540L Ormhuvudfisk som blev CA

        Kommentar

        • antiss96
          • April 2010
          • 16

          #5
          tyvär så är jag inte goldmedlem så det är bara några arter jag kan kolla på. får väl leta mera på andra ställen.

          MVH/ antiss96
          När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd. /Walter Matthau

          Kommentar

          • Johan0201
            • June 2007
            • 708

            #6
            Jag har inte heller någon jättekoll på L-malarna men kan starkt rekomendera ancistrusarna, har man ett lekpar så blir det nästan garanterat lek av det
            1* 540 liter med SA/CA ciklider
            9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

            www.tvspel.ifokus.se

            Kommentar

            • antiss96
              • April 2010
              • 16

              #7
              okej, jag kommer nog ha vanlig ancistrus i akvariet, det är väl L003 som är den "vanliga" ancistrusen?
              har kollat lite mer nu på GOC och vad jag har hittat så är L015, L052, L066, L168 och L169 svårare än vanlig ancistrus men lättare än andra L-malar. rätta mig om jag har fel(!). men jag tycker det är så lite information om L-malar och därför har jag startat den här tråden. ingen annan ni rekomenderar?

              MVH/ antiss96
              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd. /Walter Matthau

              Kommentar

              Arbetssätt...