Gökmalar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wolfman
    • April 2002
    • 60

    Gökmalar

    Tjena alla....jag är helt ny inom akvarie"hobbyn", skaffade mitt akvarium 2 veckor sedan (375 l) .
    Men jag har inte fyllt det med några fiskar ännu.
    En fisk dock som fick mig "förtrollad" är Gökmalen, tyvärr vet jag inte det latinska namnet men tydligen är det en sorts ciklid?
    Nåja......jag hittade ett par exemplar i hmmm ja vi kanske inte ska säga namnet men ett av "lagren" här i sthlm.
    Jag gillar denna affären....köpte mitt akvarium osv här , bra personal osv....
    Men nu ville jag ju ha dom där Gökmalarna......400:- styck!!!!!
    eh.....ja dom fick vänta, kan man väl säga.
    Så var jag iväg idag till bromma zoo.....jag är överhuvudtaget lite skeptisk till "oseriösa" zoo affärer, där man ex. inte vet vad dom ska matas med , inte vet vad dom gillar osv.
    Men brommas zoo, har alla fiskar osv fixat av Akvarielagret.
    Vilket jag tycker enligt min mening gör Bromma zoo till en seriös fiskaffär.....dom skulle ha 139:- för en gökmal??????
    Hur kan det skilja typ 300:-?????
    ok jag vet att den andra affären har "lite" överpriser , men detta e ju löjligt.....???

    Teach me and ill show you.
  • Micke
    • January 2002
    • 1718

    #2
    Det finns några olika malar ur Synodontis släktet som kallas gökmalar, oftast Synodontis multipunctatus, http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=363 Prisskillnaden kan bero på att det är olika ater som säljs. Eller mer troligt är att malarna för 400:- är vildfångade, de brukar kosta där omkring. Odlade brukar kosta omkring 150:-.

    mvh Michael Persson

    Mvh Michael Persson

    www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Shifty
      • February 2002
      • 113

      #3
      Japps och viktigt att tillägga är nog också att gökmalen är just en mal och ingen ciklid.

      För min del ser jag inget fel i att köpa fisk i t ex Bromma Zoo ifall man vet vad man är ute efter.



      ________________________
      Shifty
      If you fight fire with fire you´ll end up with ashes.
      ________________________
      ________________________
      Shifty
      If you fight fire with fire you´ll end up with ashes.
      ________________________

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hej wolfman,
        Varför skriva denna fråga på 3 ställen. Var skall man svara?
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...