Får inte ancistrus att leka ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • akvavirum

    #16
    Uj, jag då tror jag attdet är dags att ge dem mat också. Förstår att det inte är lätt alla gånger och i affärerna säger de som regel att malar inte behöver mat.... de tar vad de hittar på botten och äter alger... jisses - helt missvisande enligt min mening och jag tror det finns en och annan mal som långamt svälter ihjäl.

    Vissa fiskar är ju såpass glupska att de inte lämnar mycket kvar, om något, som sjunker till botten - och att leva på bara alger...asch, nej. Visserligen ska man läsa på om fiskarna man köper också men där gör även affärerna fiskarna en riktigt jäkla björntjänst. Klart de ska ha mat.. som alla levande djur :-)

    Jag varierar, köper olika och just nu har jag vanligt TetraTabiMin samt TetraPlecoMin, och vanliga spirulina tabletter - ancistrus vill också ha rot i karet som gynnar deras tarmsystem - (de behöver det) det tycker jag du ska ha i karet också om du inte har det - mina klänger på rötterna titt som tätt och suger på dem. Men du skrev att du hade en stock i karet - kanske då en rot?

    Jag vill inte vara dramatisk på något sätt men tycker att du ska köpa fodertabletter å det snaraste, på tisdag när affärerna öppnar. Du har kanske 84:an nära där du bor? Inte så stort urval men en liten burk kan du köpa där sålänge.

    Ge det sen nån vecka, så de ätit upp sig så skulle det ine förvåna mig om du har yngel på gång - tänk bara på att hanen/hanarna måste äta upp sig först :-) Det är bara att göda på så länge tabletterna försvinner från botten ;-D

    Kommentar

    • danne0301
      • July 2009
      • 1128

      #17
      Är det här den officiella partilletråden eller :P Född och uppvuxen vid prima och sedan björndammen ett par år

      Jag håller med om tabletter i alla fall..2 ancistrus äter lätt upp en tablett om dagen. Ge gärna när karet varit släckt för natten en stund så att de hunnit vakna till (de är ju nattaktiva huvudsakligen). Ge också gärna i samma hörn varje natt så lär de sig var maten finns. Mina 2 är helt medvetna om det, en kvart efter nattsläckning så brukar en eller båda 2 ligga i mathörnet och vänta, skitkul
      För övrigt är min favoritbutik nu (som ligger nära också) troppen vid kaggeledstorget, störst utbud i stan och mycket trevlig och kunnig kille som driver det. http://www.tropakvariefiskimport.com/

      Ja just det en annan sak som kan trigga lek är att göra vattenbyte med rätt så kallt vatten. Alltså har du normalt 26 grader så byt lika mycket som vanligt men så att det går ner mot 20-22 grader. Det funkar på många arter (inte mina ännu dock :P men de är bara halvåret ungefär).
      Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

      2 gånger 54L odlingsprojekt
      540L Ormhuvudfisk som blev CA

      Kommentar

      • akvavirum

        #18
        Ursprungligen postat av danne0301
        Är det här den officiella partilletråden eller :P Född och uppvuxen vid prima och sedan björndammen ett par år

        Jag håller med om tabletter i alla fall..2 ancistrus äter lätt upp en tablett om dagen. Ge gärna när karet varit släckt för natten en stund så att de hunnit vakna till (de är ju nattaktiva huvudsakligen). Ge också gärna i samma hörn varje natt så lär de sig var maten finns. Mina 2 är helt medvetna om det, en kvart efter nattsläckning så brukar en eller båda 2 ligga i mathörnet och vänta, skitkul
        För övrigt är min favoritbutik nu (som ligger nära också) troppen vid kaggeledstorget, störst utbud i stan och mycket trevlig och kunnig kille som driver det. http://www.tropakvariefiskimport.com/

        Ja just det en annan sak som kan trigga lek är att göra vattenbyte med rätt så kallt vatten. Alltså har du normalt 26 grader så byt lika mycket som vanligt men så att det går ner mot 20-22 grader. Det funkar på många arter (inte mina ännu dock :P men de är bara halvåret ungefär).
        Man skulle kunna tro det Men då är du nog Partillebo mer än mig som bara bott här sen 2007...
        Jo, jag har som jag skrev ovan också märkt detta med graderna - dock behöver jag inte gå ner till 20-22 grader utan gör som jag skrivit - funkar kanon på mina 2 par. Fast nu är det slut på ett tag - hanarna måste få vila också.
        Jopp, på torget springer jag titt som tätt, ja, alltså kaggeledstorg. Köpte bakgrund där näst senast och nu sist köpte jag 8 T.Elliotisar där - lägger rom som attan men de har inte lyckats "driva upp dem" men så är de inte så jäkla stora än heller.
        Senast redigerad av Gäst; 04 April 2010, 14:30.

        Kommentar

        • Guppy_johan
          • August 2008
          • 100

          #19
          haha.. prima säger du... jag bor på berget över skolan (Ugglum). jag brukar också köpa på troppen vid kaggeledstorget. han e skit bra ! jag skall köpa tabletter, har varit i rom så har inte hunnit... skall göra det imårgon samtidigt med vatten bytet! gött att höra att så många partillebor håller igån på forumet

          Kommentar

          • akvavirum

            #20
            Ursprungligen postat av Guppy_johan
            haha.. prima säger du... jag bor på berget över skolan (Ugglum). jag brukar också köpa på troppen vid kaggeledstorget. han e skit bra ! jag skall köpa tabletter, har varit i rom så har inte hunnit... skall göra det imårgon samtidigt med vatten bytet! gött att höra att så många partillebor håller igån på forumet
            Rom? Jisses, vad trevligt - hoppas ni hade det nice
            Nyfiken: hur har det gått med malarna? har du köpt foder än?

            Kommentar

            • Guppy_johan
              • August 2008
              • 100

              #21
              japp det va coolt ! jodå jag har börjat ge dom foder och det ser ut att må bättre redan ! bara se och hoppas tack för allt

              Kommentar

              • Guppy_johan
                • August 2008
                • 100

                #22
                tjennare jodå det va coolt i rom ! jo jag skall ta tag i det och köpa en mal idag. fodret har jag gjort så att jag har tabletter med alger. tack för all hjälp hoppas det skall funka nu !

                Kommentar

                • akvavirum

                  #23
                  Ursprungligen postat av Guppy_johan
                  tjennare jodå det va coolt i rom ! jo jag skall ta tag i det och köpa en mal idag. fodret har jag gjort så att jag har tabletter med alger. tack för all hjälp hoppas det skall funka nu !

                  Vad roligt! Du ska se att det löser sig nu me lite tålamod. ge dem lite tid att äta upp sig så får du säkert yngel tills du ledsnar sen

                  Tänk bara på att låta hanen vila lite mellan kullarna och äta upp sig, så han orkar. Det kräver ju en del energi att ligga i grottan och fläkta i drygt 3 veckor utan mat.
                  Har du grottor som du har möjlghet - stoppa in en bit strax innan för eller strax utanför efter drygt en vecka - han klarar sig säkert utan men min tar tacksamt emot det då han inte lämnar grottan :-) Han flyttar sig inte ens eller viftar med stjärten när jag kommer med en bit åt honom som han gjorde första gången och så fort jag lämnat biten tar han den (löjlig jag vet - men ändå)

                  roligt att det var trevligt på resan - fina minnen och ny mal... kan inte bli bättre

                  Kommentar

                  • sofiemedg
                    • March 2010
                    • 98

                    #24
                    hoppar på här med en liten fråga, har ett 80l med 3guppy, 1fjärilsciklid, 3molly, 1zebra, 8neontetra, 1 ancistrus mal - hona. behöver hon en kompis eller klarar dom sig bra själva också? har ni några bra tips för gömställen? hon verkar inte nöjd med mina rötter, krukor och stenrösen..
                    89

                    Kommentar

                    • akvavirum

                      #25
                      Ursprungligen postat av sofiemedg
                      hoppar på här med en liten fråga, har ett 80l med 3guppy, 1fjärilsciklid, 3molly, 1zebra, 8neontetra, 1 ancistrus mal - hona. behöver hon en kompis eller klarar dom sig bra själva också? har ni några bra tips för gömställen? hon verkar inte nöjd med mina rötter, krukor och stenrösen..
                      Många som har malar själva så jag tror inte att de "lider" av det - de parar sig ju bara och verkar för övrigt ine bry sig om varann - om de inte "gosar" på nätterna då
                      Men gömställen brukar de ju älska, krukor rata mina förstås. Jag har en svart skiffergrotta som är väldigt populär - en rot som ser ut som en stam som de kan simma in i och igenom - ibland sover de där inuti.
                      Stenrösen har mina aldrig brytt sig om.
                      Vad har du för rötter? Är det s.k. angrove? Ligger den så att det blir som en gömma för henne så hon "kan gå undan" ? De vill inte gärna ligga öppet alla gånger.
                      Prova annars en kokosnöt som du slår hål i - "kan" gå hem.

                      Kommentar

                      • danne0301
                        • July 2009
                        • 1128

                        #26
                        För att svara så enkelt som möjligt så nej hon behöver inget sällskap, det är inte som med de allra flesta fiskar att man behöver köpa par eller stim, den mår nog helt ok i sin ensamhet.

                        Undersidan av någon av mina 2 rötter är favoritställen för båda mina ancistrusar
                        Det behöver inte ens vara en naturlig grotta, mina har grävt ut själva från ingenting.
                        Senast redigerad av danne0301; 12 April 2010, 20:32.
                        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                        2 gånger 54L odlingsprojekt
                        540L Ormhuvudfisk som blev CA

                        Kommentar

                        • sofiemedg
                          • March 2010
                          • 98

                          #27
                          hon har en större och en mindre stock, tror det är mangrove, inga hålor i men ligger ibland under den mindre. har även en svart sten som är kupad som hon liggerunder. problemet är atthonverkar stressad och kommer man för nära, för fort kan hon ibland "fly" iväg. är det kankse för att hon tycker mina grottor är osäkra?
                          89

                          Kommentar

                          • danne0301
                            • July 2009
                            • 1128

                            #28
                            Det är inte särskilt ovanligt att de är skygga så fort man närmar sig karet, och dom är ju mest aktiva på natten. Mina 2 är varandras motpoler, den ena gömmer sig så fort man får ögonkontakt med karet, den andra sitter kvar på framrutan tills man knackar på den.
                            Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                            2 gånger 54L odlingsprojekt
                            540L Ormhuvudfisk som blev CA

                            Kommentar

                            Arbetssätt...