Får inte ancistrus att leka ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppy_johan
    • August 2008
    • 100

    Får inte ancistrus att leka ?

    hej

    jag lyckas inte få dem att leka. jag har två honor och två hannar i ett 54liter kar. men lekrör,lerkruka,kokosnöt och syre pump ! har 26 grader och gjort vattenbyte ! Finns en stock i karet.

    är det nått jag gör fel ?

    http://Borjesson25.bilddagboken.se/p/show.html?id=450307340&directlink=1
    bild på akvariet !
    Senast redigerad av Guppy_johan; 29 March 2010, 22:56.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Varför har du ingen sand?
    Sedan är det inte säkert att de leker bara för att du har två av varje kön, de kanske inte passar ihop alls. Prova att sära på paren till ar sitt kar, och testa lite olika fiskar ihop ett tag och se vad som händer.
    Men ha sand i karet med, så de kan gräva ifall de vill det.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Guppy_johan
      • August 2008
      • 100

      #3
      okej tack för tipset !

      Kommentar

      • DjTommy
        • October 2008
        • 321

        #4
        Skönt att se att det finns någon mer från Sävedalen på zoppet. ;-)
        54 liter BB
        96 liter Dagis
        375 liter Malawi

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Lite OT med kunde inte låta bli....
          En Flaska rött sen du..
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Hur stora är de?
            Folk försöker ofta leka av ancistrus långt innan de är fullvuxna. Har hanen fått ordentliga nostentakler än? Hur stor är honan?
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Guppy_johan
              • August 2008
              • 100

              #7
              hahaa gött !! Sävedalen (Y) jo men dem e ca 7-9 cm alla fyra en hanne e lite större än resten !

              Kommentar

              • bong
                • November 2008
                • 1087

                #8
                Pröva att möblera om i karet, så gör vi när det inte blir mer rom och då brukar det komma igen ganska snabbt
                3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                Kommentar

                • Guppy_johan
                  • August 2008
                  • 100

                  #9
                  okej skall göra det !

                  Kommentar

                  • akvavirum

                    #10
                    Mina leker som attan... jag var dum och köpte 2 par till varsitt kar och jag flyttar över hanarna med jämna mellanrum till mitt tredje kar så de får vila emellanåt då de lägger mycket energi på "yngeluppdragningen"
                    Dom tur var är det lätt att lyfta ur dem när de är i grottan så får honan vara kvar själv ett tag.... men det är ett jäkla flyttande...

                    Äldre hanar är ju inte så leksugna, gamlingen i karet skiter fullkomligt i allt som pågår, han sitter i sin rot mest. Den yngre hanen som är med honan i samma kar är kanske drygt 1 år - lite yngre tror jag - och han får minsann jobba, måste jag säga.

                    Jag har märkt ökad aktivitet på dem när jag gör vattenbyte som är någon grad kallare än vad det normalt är i karet. Jag ligger mest på ganska exakt 27 grader och gör skiftesvis delvattenbyte, varannan gång lite vatten och 2 grader kallare, varannan gång mer vatten och 1 grad kallare - av någon anledning gillar mina ancistrusar det.
                    Och botiorna (8 st) som är i samma kar också (ja, ynglena överlever banne mig) samt några barber upptill, 10 st av ngn sorts puntius som blir 10-12 cm.

                    De lägger rommen endast i mina skiffergrottor - lerrören tittar de inte ens in i (ancistrusen alltså)

                    Kommentar

                    • Guppy_johan
                      • August 2008
                      • 100

                      #11
                      okej hur ofta gör du vatten byterna ? jag har faktiskt en hanne som passar in på din beskrivning lat ! jag har två honor och en hanne till kanske skall byta ut den gammla t lek karet och sätta dit en ny hanne ?

                      Kommentar

                      • akvavirum

                        #12
                        Jag vet egentligen inte så mycket utan de sköter sig själva :-) Men vattenbyten gör jag en gång i veckan, min botior älskar det. (tror jag ;-) men de blir som födda på nytt iallafall ;-)) Likaså ancistrusarna - de är framme ganska mycket sen jag började med vattenbyten enligt mitt förra inlägg.
                        Kanske är din lata hanne för gammal och orkar inte? Det kräver ju ganska mycket av hannarna när honan släppt rommen- är det inte ca 3 veckor de ligger där? Ca 1 vecka och syresätter rommen, viftar med fenorna hela tiden... och kanske drygt 2 veckor vaktar ynglen tills gulesäcken är borta och de är redo att titta ut? Jag brukar ge honom en liten tablett i grottöppningen när han vaktar sina yngel - visserligen ska han klara det men den senaste här åkte på 2 kullar på raken för att honskrället hann lämna mer rom innan jag fick ut hanen.
                        Låt den gamla hanen bli "oldman" i ditt ordinarie kar - min sitter i roten och gör inte en fluga förnär och där får han sitta så länge han vill och ibland "lullar" han runt i karet ;-)
                        prova att byta ut hanen mot en med rediga spröt -men utan att vara "gammal"

                        Kommentar

                        • Guppy_johan
                          • August 2008
                          • 100

                          #13
                          okej ! skall göra det ! skall köpa en ny hanne och sätta den gammla i det stora karet. jag brukar mata mina malar med gurka mm. skall man ha tabletter oxå som kanske gör så att dem leker ?

                          Kommentar

                          • akvavirum

                            #14
                            ja, det tycker jag. Jag har alltid basfoder i form av tabletter, animaliska och spirulina.
                            Gurka ger ingen näring. Zuccini får de ibland som "godis" men aldrig gurka då det inte ger fiskarn nåt, och smutsar ner vattnet nåt så fasen. De uppskattar mat och får de foder också så kanske det kan motivera mer till lek, annars kanske de är för hungriga och de (framförallt hanarna) måste vara i riktigt god och mätt kondition för att orka sitta i grottan och fladdra i minst 3 veckor... de kommer oftast inte ens ut för att leta mat då de vatktar rom/yngel hela tiden... därav bör de få vila några veckor mellan kullarna - då de är trogna intill döden.

                            Kommentar

                            • Guppy_johan
                              • August 2008
                              • 100

                              #15
                              okej skall absolut börja ge dom annan föda ! men jag e ganska ny på detta så har du några tips på mat tabletter ? har alldig använt speciell föda för just malar ! när du säger det så tror jag att det kan hänga lite på maten, för de ser rätt slöa ut och växer inte så mycket !

                              Kommentar

                              Arbetssätt...