Corydoras Schultzie Äggkläckning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TurboF1
    • May 2008
    • 17

    Corydoras Schultzie Äggkläckning

    Jag har haft 3 pansarmalar av typen Corydoras Schultzie (även kallad Goldstrip) i ett och ett halvt år. Två honor och en hane. Jag gjorde ett rejält vattenbyte i tisdags. (Jag brukar ha en teperatur på ca 22 grader på det nya vattnet). PÅ onsdag kväll fiick jag se en massa "skräp" på insidan på akvarieglaset. Men vid närmare inspektion var det klasar av ägg. Vad förvånad hag blev. Kollade med min akvariehandlare (Södermalms Akvariebutik) som menade på att det var mina pansarmalar som hade lekt - och inte tetrorna eller barberna som också finns i akvariet.

    Nu har det gått 4 dygn. Men ingenting händer med äggen. Hur lång tid tar det innan de ynglen kommer ut? 3-4 dygn har jag hört, men jag vet inte. Äggen sitter i klasas på akvarieväggarna och på svärdplantorna. Säkert 200-400 ägg sammanlagt. Ungefär hälften av äggen (de som satt på glaset) tog jag bort med hjälp av ett rakblad. Sedan lade jag dem i en nedsänkt plastbunke i akvariet. Byter vatten där varje dag. Resten av äggen sitter kvar på svärdplantorna. Men inget händer...

    Vad ska jag mata dem med när de kläcks? Sera Micron (grönt pulver för yngel)?

    Jag är bombsäker på att äggen är befruktade, eftersom snäckorna i akvariet INTE har smaskat i sig äggen. Min akvariehandlare informerade mig om att om de inte är befrukade så börjar nedbrytningen och förrutnelsen som drar till sig snäckorna. Snäckorna tar bara de obefruktade äggen och lämnar de befruktade i fred. Jag har dessutom matat tetrona rätt bra några dagar så att de ska låta bli äggen.
    Senast redigerad av TurboF1; 29 March 2010, 01:48.
  • doppingen
    • April 2008
    • 1079

    #2
    upp till 6 dygn har jag hört-mina metallisar lägger ägg vid varje kallt vattenbyte-gå in å läs på "corydorasodling-hur gör ni?" som är i början på detta forumet-där finns mycket att läsa, framför allt Sonja verkar mycket duktig på detta- men du har säkert redan sett den tråden, lycka till
    MammaMia

    Kommentar

    • Constantine
      • September 2009
      • 431

      #3
      Får för mig att jag har läst någonstans att det tar mellan 4 - 6 dagar i 25 grader vatten...så förhoppningsvis så blir det snart .

      Vad du ska mata dem med har jag ingen anning, men försök att google på Corydoras Odling så hittar du säker något nyttigt


      Lycka till
      450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
      170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

      Kommentar

      • TurboF1
        • May 2008
        • 17

        #4
        Nu har de kläckts, ca 10-15 i plastburken efter 4,5 till 5 dygn. Sedan är det säkert några i akvariet också. Det verkar vara ett visst svinn med äggen. Ingen hög andel kläcks. Men det kan ju hända en del under natten också. De är ju så små att man knappt ser dem med blotta ögat. De ligger för det mesta still och vips så sprätter de bara iväg.

        Kommentar

        • TurboF1
          • May 2008
          • 17

          #5
          Totalt kläcktes 46 yngel i burken där jag lagt äggen. Efter 2 dagar flyttade jag över dem i en annan burk då levde 41 och 5 var döda. Nu börjar de växa till sig och är 9 dagar gamla. Fortfarande lever 40 stycken (en död igår). Men några är små i storlek och kommer förmodligen inte att överleva.

          Jag matar dem med nykläckt artemia, som jag hoppas de äter. Men ynglen är ständigt och nafsar på snäckorna som jag även har lagt ner i burken.

          Fråga: Hur länge ska jag mata den med nykläckt Artemia? När kan jag börja ge dem söndersmulat vanligt fiskfoder?

          I akvariet där hälften av äggen fanns har jag inte sett till ett enda yngel. Förmodligen blev de mat till tetrorna.
          Senast redigerad av TurboF1; 07 April 2010, 11:38.

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #6
            Kul med yngel, mata med artemia så länge som möjligt.

            Kolla här för lite tips, som gör det enklare:


            Jag suger upp artemian med en sug och bara pumpar ned i yngelkaret, det har gått bra med Hantelyngel och guianacarayngel.
            Checking out...

            Kommentar

            • TurboF1
              • May 2008
              • 17

              #7
              Tack för tipset hur man kan skapa en enkel artemiakläckningsburk. Det ska jag fixa så att jag har konstant med nykläckt artemia - förutom min vanliga kläckningslåda.

              1 matsked (havs)salt per liter vatten står det.
              Jag har använt 2 msk salt per liter, som min akvariehandlare rekommenderade. Och det funkar hyfsat. Vilken koncentration salt i vattnet är bäst egentligen för äggkläckningen?

              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                #8
                Jag får i princip full kläckning på en struken matsked salt om jag har rätt temperatur i vattnet. För mig är det det stora problemet. Jag har nu löst det genom att jag har en halogenspot som lyser ned i vattnet samt att trafon till denna spot ligger i en skolåda på vilken jag ställt glasspaketet.

                Bord -> trafo -> skolåda (uppochned) -> artemiaglasslåda -> halogenspot

                Både spoten och trafon get värme och tillsammans blir det c:a 23 grader i burken. Vi har nämligen bara 16-19 grader hemma pga miljöskäl...
                Checking out...

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #9
                  Grattis till ynglen. Kolla om du kan hitta något smått fryst foder som du kan ge när artemian börjar kännas för smått. Men artemia är ett riktigt, riktigt bra foder så mata så länge det går med det.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • TurboF1
                    • May 2008
                    • 17

                    #10
                    Två år sedan ynglen kläcktes. Ca 40 stycken överlevde från 1 vecka till 4 månader i ett litet glasspaket på 2 liter (!).
                    Lätt att göra rent och att ha kontroll över odlingen.

                    När jag sedan la över dem i ett 40 liters kar dog tyvärr en efter en. Efter 1 år hade jag bara 4 kvar och dessa lever som tur är fortfarande efter 2 år.

                    Nu i förra veckan hade jag en ny lek med två gamla honor och två nya hanar (som vuxit upp) samtidigt. Det blev säkert 3-400 ägg.

                    Rommen lade jag på nytt över i ett 2-liters glasspaket.
                    Igår förmiddag (söndag) efter exakt 5 dygn, började äggen kläckas. Ingen aning hur många yngel som hittills kommit ut, eftersom jag lade i hela blad (med rom) i lådan som skymmer sikten.
                    Men det är nykläckt artemia som gäller som mat - precis som förra gången. I med snäckor som städare oxå.
                    Och notorisk rengöring av lådan och vattenbyte varje dag.

                    Fråga:
                    Det som bekymrar mig är att det verkar vara så många okläckta ägg. Om de är obefruktade är de vita(?)
                    Om de är befruktade så är de grå/genomskinliga?

                    Den flesta rommen är genomskinliga/grå, endast ett fåtal är vita. Vad är ärkläckningsprocenten för corydoras?
                    Hur länge ska jag vänta tills jag plockar bort okläckta ägg?

                    MvH

                    Roger
                    Senast redigerad av TurboF1; 16 April 2012, 16:41.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...