Taggig sugmal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Siraso7
    • March 2010
    • 7

    Taggig sugmal

    Hej! Inhandlade för ca 6 år sedan en sk taggig sugmal som jag i min dåvarande okunskap trodde var av samma art jag tidigare hade, en "vanlig" pleco. Ville att plecon skulle få en kompis, men de blev inte alls
    förtroliga med varandra... Nu förstår jag ju att det var två skilda arter.
    Min 35 cm långa pleco dog under stormen Gudrun, då elförsörjningen uteblev i några dagar. Men lilla taggiga sugmalen klarade sig.

    Nu är den ca 25 cm lång och mina frågor är:

    1.Vilket är dess latinska namn?
    2. Hur könsbestämmer man?
    3. Hur pass vanlig är den i zoologisk handel?
    4. Är det okej att köpa en hona/hane till den?
    Jag menar bara att man ska nog inte ha 2 hanar i samma akvarium...
    Hona/hona går kanske bättre, inbillar jag mig, men det är ju svårt att könsbestämma dem om de bara är ett par centimeter långa vid inköp.
    Ja, min taggiga sugmal verkar inte må dåligt av att vara ensam.
    Detta är bara en undran. Siraso7
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Det är fullständigt omöjligt att artbestämma din mal på de uppgifter du lämnat. En Bra bild är det allra bästa, du kan länka den hit.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • endymion
      • October 2006
      • 680

      #3
      Det sannolikt en kaktusmal ur släktet Pseudacanthicus

      Kommentar

      • Siraso7
        • March 2010
        • 7

        #4
        Hej, mal-vänner!
        Jag har kollat kaktus-mal och det stämmer inte. Var till zoo-handeln igår (ej samma där jag köpte den) och hade med mig artbeskrivning, latinska namn och allt som går att finna på Internet. Den fanns ej upptagen i deras loggar, ej heller i stora artbeskrivningsboken, vilket medförde ett konstaterande att denna mal tillhör inte de
        vanligaste, att den t o m är troligen sällsynt. Det medförde i sin tur att jag fick dåligt samvete eftersom den kanske inte blev legalt inforslad eller uppfödd för export.
        Men nu har den levt hos mig i 6 år och jag kan inte förebrå mig.
        Vill ej ha med dålig handel att göra! Bara att köpa mangroverötter är ett urholka ursprunglig miljö och det skäms jag för att ha gjort. Nu skulle jag bara göra det i nödfall, för att få min Isorineloricaria Spinosissima att överleva! Eller Zucchini pleco,
        som den heter som handelsnamn.
        Skriv gärna inlägg på detta!
        MvH Siraso7
        Senast redigerad av Siraso7; 27 March 2010, 02:46. Anledning: Ämnet Taggig sugmal

        Kommentar

        • Siraso7
          • March 2010
          • 7

          #5
          Foto ej möjlighet då jag saknar rätt kamera

          Ursprungligen postat av Mumin
          Det är fullständigt omöjligt att artbestämma din mal på de uppgifter du lämnat. En Bra bild är det allra bästa, du kan länka den hit.
          Hej och tack för svar!
          Är novis vid datorn så jag tror att jag skrev ett gemensamt svar. Om inte heter min mal Isorineloricaria spinosissima (tidigare Isorineloricaria festae
          vetenskapligt namn: Hypostomus spinosissimus).

          Familjen är Loricariidae och handelsnamn: Zucchini pleco (taggig sugmal).
          Finns f ö bara i västra Ecuador.

          Någon sa kaktusmal. Har kollat den, men den liknar inte min.

          Hälsningar Siraso7

          Kommentar

          • Lineli
            • February 2010
            • 565

            #6
            Det vore kul med en bild

            Kommentar

            • Siraso7
              • March 2010
              • 7

              #7
              Mer om min taggiga sugmal!! (som INTE är en kaktusmal)

              Hej!
              Kan tyvärr inte fotografera min mal i avsaknad av kamera.
              Men den är nu ca 28-30 cm lång.
              Den har dubbla taggiga löpgående band på var sida om ryggraden. Taggbanden löper
              från huvud till stjärt. Däremellan är den slät.
              Vet ej om taggarna är giftiga. Någon som vet?

              Läste om könsbestämning; att hannarnas odontoder ska vara mycket förlängda i förhållande till honans. Nu är ju problemet att jag bara har hannens odontoder att
              titta på, TROR jag. Min sugmals bröstfenor är långa, men hur avgöra hur långa de EGENTLIGEN är , när jag bara har ETT kön att studera........ Kanske jag har en hona och hannens bröstfenor är ännu större.....?
              Ganska frustrerande. Ganska mycket faktiskt.
              Man letar i böcker och går på zoo, men ingen i slutänden vet mer än jag.
              Lite kul också, men mest frustrerande!
              Man vill ju veta så mycket som möjligt!

              Siraso7

              Kommentar

              Arbetssätt...