Vad har hänt med mitt ancistrus-par?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cammilla44
    • April 2008
    • 15

    Vad har hänt med mitt ancistrus-par?

    Jag har ett ancistrus-par som har fått ungar i flera omgångar.
    Men nu har jag inte haft det på ett år snart.

    Det jag har ändrat på efter att jag har märkt att jag inte fått några småttingar längre är:

    Innan: då hade jag grus som bottenmaterial och innefilter dom fick ungar nästan var tredje månad då.
    Utfodrades med gurka, ärter och mal-tabletter.

    nu i ett års tid har jag bytt till ytterfilter och har sand som botten och bytt lysrör har sylvanarör nu som är rätt kalla i färgen men vet inte om det har nåt att göra me det.

    Jag har inte ändrat tempen vad jag kan minnas har runt 24-25gr
    Han bor i samma rot som dom har parat sig i innan. men har inte sett att han har jagat in honan där någon gång under det senaste året.

    Jag har även testat med att ha en till hona men utan resultat.
    Ger dom samma foder som innan, jag tyckte att när jag gav dom gurka innan så verkade det som att det lekte oftare.

    Har ni några råd hur jag ska gå till väga?? vill gärna ha småttingar igen till mina andra akvarium.
    cammilla44
  • cammilla44
    • April 2008
    • 15

    #2
    Jag kom på att jag har bytt ut en del växter med.

    Hade innan: Mycket vattenpest, en växt som liknade ruccolasallad vet inte vad den heter och så hade jag limnophilia sessiflora även något högt gräs dom jag inte vet vad det heter.

    Nu: massa javamossa fungerar bra för mina svärdbäraryngel, högt gräs, några växter som har stora lila blad ser ut som näckrosblad fast röda, sedan en växt som har rätt så grov stam med gröda stora blad.

    Om det kan ha med saken att göra vet jag inte.
    cammilla44

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Har tyvärr inget bra svår på dina frågor men det jag kom att tänka på spontant var att fisken ibland bara lägger av att leka, av tillsynes outgrundliga anledningar. Men ibland slutar "gamla" par bara att leka, fast man inte ändrat nått viktigt så att säga, min teori är att fisken har lekt klart helt enkelt, gamla par av olika arter är ofta mindre produktiva än fiskar i sitt "prime", eller så är det så att en av dem inte är sugen på att leka längre och det krävs ju två så att säga...
      Vad man skulle kunna testa är att antingen byta ut grottan som hanen brukar hålla till vid eller sätta i en till så att han ändå har kvar sitt gamla hem men ändå har möjlighet att välja en annan boplats, ett annat alternativ är att flytta på "paret" till ett annat kar å se om det går bättre där...
      Ytterligare ett alternativ är att sätta i fler ancistrusar, hade redan prövat med honor men pröva gärna med en till hane (i någorlunda lika storlek)- antingen kan det bli så att den nya hanen leker av nån hona eller så får den nu rådande konk. den gamla hanen att triggas till lek. Detta har jag dock inte några belägg för att det skulle funka men lite konk. brukar sällan va fel...
      Senast redigerad av Rooster; 18 March 2010, 00:27.
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • akvavirum

        #4
        Min gamla hane övertog jag för 1 år sedan och då var han fullvuxen. Köpte en könsmogen hona till honom men detta bekom honom inte ett dugg....

        Köpte då istället en yngre hane och det tog inte lång tid innan kullarna började komma Jag tror att det är hanen mer än honan som blir "för trött" på gamla dar - de gör ju ett hästjobb med yngelvaktningen så de kanske inte orkar hur länge som helst och därmed ledsnar... då de vet vilket jobb det blir. Honan släpper ju bara av rommen så henne behöver du inte ersätta tror jag - lutar mer åt hannen isåfall, om du vill ha mer yngel.

        Kommentar

        • cammilla44
          • April 2008
          • 15

          #5
          Ja det låter som så för han har gjort ett mycket bra jobb när han har vaktat sina rom, i nästan 2 veckor varje gång så det kan vara så att han inte är så intresserad mer men jag tycker att dom fortfarande försöker leka när dom far runt i akvariet kanske ska testa o byta ut hanen då. tack för svaren. Camilla
          cammilla44

          Kommentar

          • Svetsaren
            • July 2009
            • 193

            #6
            Jag tror det är bytet till ytterfilter i ditt fall, dvs att det är inte lika strömt i akvariet. Mina lekte flera gånger, när jag hade 2252:an i förra året. Blåste bra i burken. Bytte ut det mot ett större ytterfilter i höstas (betydligt lugnare vatten) och vips började mina ciklider leka, men Ancistrusarna har inte lekt sedan dess. Förra veckan satte jag i det största AM Top-innerfiltret (halv storm) och nu har Ancistrushanarna börjat rivalisera och slåss om honorna igen. Min slutsats är att olika cirkulation i vattnet stimulerar olika fiskar...

            Kommentar

            • MattiasL
              • September 2006
              • 1479

              #7
              Mina ancistrusar lekte som bara den med innerfilter...
              Qui audet adipiscitur!

              Kommentar

              Arbetssätt...