Chokladmal (Platydoras costatus), matproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    • January 2002
    • 1153

    Chokladmal (Platydoras costatus), matproblem

    Jag har nyligen skaffat en chokladmal(Platydoras costatus) på ca 15cm, den är precis som andra malar ganska skygg av sig. Hur gör man för att hålla en sådan stor mal mätt och belåten?
    Jag har ett gäng andra lite mindre malar också, bl.a ett gäng Synodontisar och 2 gibbiceps, dessa har jag inte haft några problem att hålla mätta med diverse sjunkande tablettfoder. Men den stora Chokladmalen verkar vilja ha något lite mer mättande foder... Enligt boken 'Back to nature, Malar' så ska man mata chokladmalen med "sniglar, insektslarver och liknande".
    Min fråga är, hur ska man mata en så skygg mal med sånt foder?
    Om jag matar med t.ex mygglarver så åker det mesta ner i magen på mina oscars, en del slinker ner i magen på Sajica-cikliderna och resten tar synodontisarna hand om... och den lite skyggare chokladmalen hinner bara få lite av bottenskrapet.
    Chokladmalen(15cm) är den största fisken i hela akvariet, rent logiskt så borde den väl behöva mest mat också?
    Kan man mata malarna med röda mygglarver när belysningen är släckt? ...eller finns det risk för bakterieförgiftning om inte allt äts upp pga de inte kan se maten?

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Hej Fredrik,
    Jag har en känsla av att P.costatus är en mal som alltid ser till att den skaffar sig mat. Det vill nog rätt mycket till för att den skall svälta ihjäl.
    Vill du vara på den säkra sidan så skaffa några maltabletter (som är för köttätande fiskar (ej grönfoderätande) som t.ex. Corydoras) av hög kvalitet (de billigaste löser sig väldigt snabbt) och ta reda på var Chokladmalens favorittillhåll är på natten. Lägg ner några tabletter där en stund efter att belysningen släckts.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell Fohrman

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Sara Söderström
      • January 2002
      • 2

      #3
      Hej!

      Håller helt med Kjell. Jag har en chokladmal i storleken 15 cm, den äter lite allt möjligt (bland annat småfisk om man har sådant i burken). Mata på natten bara, så ska det inte vara något problem! Maltabletter och räkmix är populärt.

      MVH/
      Sara S (inbiten malmänniska)

      Kommentar

      • FI
        • January 2002
        • 1153

        #4
        Hej igen!

        Nu är allt frid och fröjd i karet. Jag bytte in synodontisarna för en tid sedan och skaffade ännu en chokladmal (!) i ungefär samma storlek. Chokladmalarna är de enda nattaktiva fiskarna jag har just nu så nu svälter de knappast eftersom de får kalasa på nattmaten helt själva.
        Jag tror nästan att jag har lyckats hitta en hona och en hane av chokladmalarna, om inte så är snacket om att de är mycket revirhävdande väldigt överdrivet. De ligger nämligen bredvid varandra huvud mot huvud och "nosar" på varandra med spröten, det måste väl ändå vara kärlek?

        Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • emmelie87
          • December 2010
          • 33

          #5
          Jag har oxå en Chokladmal, men min är bara ca 6-7 cm än sålänge.
          Men ja ser den aldrig äta =/
          Jag har tabletter som är just för malar som är lite kräsna och de andra fiskarna äter inte så mycket av dessa.
          Chokladmalen är väldigt skygg, har jag tur får ja se den någon gång i veckan på en simtur, men då verkar den inte söka efter mat, då den simmar snabbt som attan fram och tillbaka.
          Övrig tid ligger den still på samma ställe i ett håll i roten som jag har i karet.
          Jag matar mina fiskar med röda mygglarver men inte ens dessa kommer den fram å äter när det e matdags.

          Hur går man till väga för att lyckas ge den mat ?
          ska ja som Fredrik skriver, ge mat när lyset e släckt ?
          och vad för mat isf ?

          kanske ja skulle köpa en till av motsatt kön ?
          måste först bara ta reda på vad det är för kön ja har nu :P
          hur ser man skillnad när de e så små ?
          ganska svårt tycker jag, men den har två pyttesmå antenner under ögonen.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Jag har ett litet gäng prickiga knorrmalar (Agamyxis pectinifrons), som allt som oftast ligger inne i sin rot, men de är alltid rätt runda, och den äldsta (om den lever fortfarande) har jag haft i över 10 år, så de har nog som sagt inga större problem att hitta mat, även om man inte ser dem äta särskilt ofta. Men prova att mata dem precis när akvariet släckts, eftersom de är nattaktiva.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • smulizzzz
              • December 2010
              • 1

              #7
              ja, jag ska testa detta ikväll =) men man lär ju inte veta om det är dom som ätit upp maten lr de andra fiskarna dagen efter endå :P
              men eftersom han fortf lever så får han ju antagligen i sig mat på nått sätt ändå
              men det är inte ofta som ja ser den "in action" utan den ligger mest i sin rot och slappar.

              hur ser man förresten skillnad på kön på dessa chokladmalar ?

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Tror inte det finns några direkta könsskillnader, mer än att honorna nog brukar vara rundare än hanarna.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • emmelie87
                  • December 2010
                  • 33

                  #9
                  ok =)

                  men de ja reagerade på då jag åg min chokladmal komma fram för ett tag sedan var ju att den hade en rejäl kula under magen..
                  det hade den inte senast ja såg den framme å simma å de kan ha vart 2 veckor ungefär, då den alltid ligger i sin rot.
                  Nu kommer malen fram nästan varje gång det är mat =) det är så kul att se den vara framme å äta.. men den har fortf en tjock bula under magen.. har den bara blivit fet, lr är den dräktig ?
                  för de kan ju faktiskt vart så att den vart dräktig redan i djuraffärn ?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...