Vad äter en ancistrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ViktoriaJeanette
    • March 2010
    • 19

    Vad äter en ancistrus?

    Hej

    Imorgon ska jag skaffa en guldancistrus (en vanlig ancistrusmal, dock är den gul). Mitt akvarium kommer nog inte ha jättemycket alger eftersom det bara finns guppys och guldfiskar där. Jag måste ju mata den lite extra. Har hört att 'mal-tabletter' är bra. Är de dyra? Hur mycket kostar de hos er? Jag menar, här hos mig kostar guldfisk mat 18:- och mal-mat 110?

    En sådan tablett är ju rätt stor, hur mycket och hur ofta ska man ge?
    MVH
    Viktoria Jeanette
    Guldfisk - Guppy - Ancityrus
  • Lineli
    • February 2010
    • 565

    #2
    Just nu mumsar min Ancistrus på gurka De gillar även brockoli.
    Brockolin kan du koka innan så flyter den inte, gurkan kan du sätta en sked i så ligger den kvar på botten. Mata gärna din ancistrus på kvällen då de är nattaktiva. (fast min är vaken på dagen med)
    De tablettfoder jag köpte kostade inte så mkt, en liten burk men jag köpte andra saker samtidigt så jag vet inte exakt vad den kostade men inte så mkt som 110:- iaf.

    Jag varierar med att ge tabletter och färska grönsaker då får fiskarna lite varierad kost. Det står på burken hur mkt du ska ge. Jag har Mollys, kuhlii-ål, neontetror och ancistrus i mitt kar och alla äter av både gurka och tablettfodret. Flingfodret äts bara av ancistrus och kuli om det hamnar på botten annars står tetrorna och mollysarna för den förtäringen. Tänk på att inte utfodra för mkt för då får du dåligt vatten

    Lycka till med din nya invånare, kanske man får se en bild sedan?

    Kommentar

    • ViktoriaJeanette
      • March 2010
      • 19

      #3
      Tack så mycket för hjälpen!
      Jag hoppas att den kommer trivas bra.
      Jag lägger ut en bild när den är här.. hehe
      MVH
      Viktoria Jeanette
      Guldfisk - Guppy - Ancityrus

      Kommentar

      • danne0301
        • July 2009
        • 1128

        #4
        110kr låter lite halvdyrt det finns säkert billigare om du stör dig på priset bara så du vet Till bara en ancistrus räcker det nog med en halv tablett var eller varannan dag. Den lever ju på alger samtidigt.
        Var brukar du handla?
        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

        2 gånger 54L odlingsprojekt
        540L Ormhuvudfisk som blev CA

        Kommentar

        • Reggae_Ripan
          • March 2009
          • 250

          #5
          Kolla tradera, där finns det ganska mycket maltabletter för vettiga priser.
          Komplettera gärna med gurka o brockoli som de andra hänvisar.
          500 Liter påväg upp igen !

          Kommentar

          • doppingen
            • April 2008
            • 1079

            #6
            CityGross har åxo, en stor burk tabletter för 48 kr sen får de broccoli ,gurka å brysselkål åxo
            MammaMia

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Betalar 500:- för hikari tropical algae wafers, köper visserligen 1kg påse men tillsammans med fryst artemia och lite grönsaker får man en bra och balanserad kost.
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Yollis
                • February 2010
                • 479

                #8
                mina ancistrusar äter som tusan på roten som finns i karet, alger och dom får även maltabletter
                /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                "Happy Wife - Happy Life"

                Kommentar

                • doppingen
                  • April 2008
                  • 1079

                  #9
                  Ja rötter måste de ha för sin matsmältning,de behöver fibrerna som är där så skaffa rötter ni som har ancistrusar, enligt experterna(inte jag)jag har rot som de älskar att vara påstår även i artbeskrivningen att de behöver en rot
                  MammaMia

                  Kommentar

                  • akvavirum

                    #10
                    Ursprungligen postat av doppingen
                    Ja rötter måste de ha för sin matsmältning,de behöver fibrerna som är där så skaffa rötter ni som har ancistrusar, enligt experterna(inte jag)jag har rot som de älskar att vara påstår även i artbeskrivningen att de behöver en rot
                    Ja, jag är benägen att hålla med. Det är för fibrerna som de behöver rötter för att må bra. Jag har ett koppel med stora och små hemma , ancistrusar alltså, och det är på rötterna dessa är mest hela dagarna. De har finslipat rötterna så de ser riktigt "mjuka" ut nu, mot vad de gjorde när jag köpte dem. Dock ska de ha kompletternade foder såklart. maltabletter samt grönsaker enligt ovan och man har en lycklig ancistrus

                    Kommentar

                    Arbetssätt...