Varför går inte pansarmalar och salt ihop?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Djurvännen
    • August 2009
    • 92

    Varför går inte pansarmalar och salt ihop?

    Det står på artbeskrivningarna att pansarmalar o salt inte går ihop, vad är det som händer om de får lite salt i vattnet?

    Anledningen att jag frågar är för att jag försöker få dom att sluta klia sig och salt har funkat med andra fiskar innan.

    Har medecinerat karet mot svamp och fenröta för ca 3 veckor sedan, andvände easy life ffm efter, bytte vatten, tillsatte bactozym från tetra, bytte vatten från ett annat fungerande akvarium men de kliar sig ändå.
    Senast redigerad av Djurvännen; 13 March 2010, 08:32.
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Mina tåler salt!

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Mina med
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Tänk på att man alltid ska betrakta ett nymedicinerat kar som nystartat. Dvs mata sparsamt mm.. tills akvariet kommit igång igen.
        Håll utkik efter nitrit. Att fiskar kliar sig kan vara tecken på nitrit och då kan salt vara bra att tillsätta.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #5
          Det beror helt och hållet på vilken art det är fråga om. Misstänker att svenskodlade pansarmalar tål salt bättre.
          Vissa corydorasmalar är väldigt saltkänsliga så det är viktigt att ta reda på hur det förhåller sig med just din art innan du använder salt som medicin om du fått in en sjukdom i akvariet.
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • doppingen
            • April 2008
            • 1079

            #6
            Mina metallpansarmalar tål salt, de har tom lekt en gång efter salttillsats, som sen resulterade i 27 yngel varav 24 överlevde, saltet gjorde nog inte att de lekte men de tog ju heller inte illa av det
            MammaMia

            Kommentar

            • Eidesdotter
              • December 2009
              • 219

              #7
              Mina (3 arter) har också klarat lite saltning i omgångar, men då har det iofs varit en väldigt låg dosering.

              Har också undrat lite över hur mkt salt det ska vara för att de ska reagera uppenbart negativt.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Detta har varit något som alltid har sagts, en del menar dock att detta är en myt.
                Jag vet inte. Sannolikt (vet som sagt absolut inte) så är de vanliga massodlade corydorasarterna inte speciellt saltkänsliga, medan däremot vildfångade kan vara det
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Djurvännen
                  • August 2009
                  • 92

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Detta har varit något som alltid har sagts, en del menar dock att detta är en myt.
                  Jag vet inte. Sannolikt (vet som sagt absolut inte) så är de vanliga massodlade corydorasarterna inte speciellt saltkänsliga, medan däremot vildfångade kan vara det
                  ja precis, låter ju messt sannolikt att man odlat fram tåligare exemplar, är det fortfarande vanligt att man säljer vildfångade exemplar?

                  Vad är mest kostnadseffektivt?

                  Eller så kanske det är billigare att stjäla från naturen tills det inte finns ngt kvar!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Djurvännen
                    ja precis, låter ju messt sannolikt att man odlat fram tåligare exemplar, är det fortfarande vanligt att man säljer vildfångade exemplar?
                    Absolut

                    Eller så kanske det är billigare att stjäla från naturen tills det inte finns ngt kvar!
                    Det är kanske därför som GN-organ som CITES, Traffic, FAO, Iwokrama etc. och miljöorgansiationer som t.ex. WWF stödjer projekt som går ut på att mer vildfångat skall fångas och startar utredningar med syftet att förbjuda odling av tropisjka fiskar i andra länder än ursprungsländerna.
                    Ämnet har diskuterats flera gånger tiddigare på Zoopet - men kontentan är - om du är miljövän, köp vildfångat
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...