L-134

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • diesel82
    • December 2009
    • 26

    L-134

    hej!
    har nyligen skaffat en L-134, för ca 3 dagar sen,,
    han är väldigt blyg visar sig inte på dagarna, när det är släckt så
    kommer han fram.

    brukar dessa malar hålla sig gömda dagtid?
    brukar släppa ner mal tabletter till han när lampan har varit släckt ett tag
    så han äter förhoppningsvis..

    några fler som har blyga L134?
    några tips på hur man kan locka fram han dagtid?

    Mvh ola
    Senast redigerad av diesel82; 09 March 2010, 12:56.
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Dom är ganska nattaktiva dessa snygga malar så du ska inte ha för stora förhoppningar om att se den dagtid
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • Ouscazz

      • February 2009
      • 910

      #3
      Ursprungligen postat av diesel82
      hej!
      har nyligen skaffat en L-134, för ca 3 dagar sen,,
      han är väldigt blyg visar sig inte på dagarna, när det är släckt så
      kommer han fram.

      brukar dessa malar hålla sig gömda dagtid?
      brukar släppa ner mal tabletter till han när lampan har varit släckt ett tag
      så han äter förhoppningsvis..

      några fler som har blyga L134?
      några tips på hur man kan locka fram han dagtid?

      Mvh ola
      Har inte sett våra L134 sedan vi köpte dem i höstas... bara att acceptera.

      Honom... det heter "locka fram honom" och inte "locka fram han"...
      www.diskusforum.se
      www.loricariidae.se

      Kommentar

      • diesel82
        • December 2009
        • 26

        #4
        Ursprungligen postat av Ouscazz
        Har inte sett våra L134 sedan vi köpte dem i höstas... bara att acceptera.

        Honom... det heter "locka fram honom" och inte "locka fram han"...
        hehe ska formulera mig bättre i fortsättningen

        Ok då får man fixa månljus då,, som man fundrat på länge nu
        så man ser honom :P

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #5
          Har 2 st L134 småttingar i mitt ena kar och dom är faktiskt synliga väldans ofta och det är ändå ett kar med massa rötter,grottor och växter
          Dock är där massor av andra malar och rör sig hela tiden så dom känner nog sig mer våghalsiga där i och är framme tack vare det.
          Mina är 4-5 cm små.
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • diesel82
            • December 2009
            • 26

            #6
            Ursprungligen postat av drd
            Har 2 st L134 småttingar i mitt ena kar och dom är faktiskt synliga väldans ofta och det är ändå ett kar med massa rötter,grottor och växter
            Dock är där massor av andra malar och rör sig hela tiden så dom känner nog sig mer våghalsiga där i och är framme tack vare det.
            Mina är 4-5 cm små.

            han var framme ett par sekunder i går, men gömde sig snabbt under roten igen.
            kommer fram när lyset släcks iaf, är bara ca 3-4cm än

            Kommentar

            • irwin_fletch
              • April 2009
              • 544

              #7
              Jag har en L134 som är runt 5-6 cm. Den har visat sig ganska mycket nu i början. Det kanske beror på att tillgången på gömställen är bra. Kan tänka mig att den känner sig trygg när ett gömställe aldrig är långt borta.

              NU till min fråga när vi ändå är inne på L134. Tidigare hade jag ett litet exemplar som gömde sig mest hela tiden och som jag senare hittade död på botten. Det såg inte ut som den hade ätit alls utan var väldigt ihopsjunken.

              Dessa malar är ju allätare men kampen om maten är hård. Jag matar när det är släckt, men är rädd för att det ändå inte räcker.

              Vad kan jag mata med för något som är lite större och inte blir uppätet så fort? Någon grönsak som en peckoltia skulle gilla? Kan tänka mig att drd har något bra svar på denna fråga.

              PS. Ärtor funkar inte, det tar mina jordätare hand om inom några sekunder.

              Kommentar

              • diesel82
                • December 2009
                • 26

                #8
                Ursprungligen postat av irwin_fletch
                Jag har en L134 som är runt 5-6 cm. Den har visat sig ganska mycket nu i början. Det kanske beror på att tillgången på gömställen är bra. Kan tänka mig att den känner sig trygg när ett gömställe aldrig är långt borta.

                NU till min fråga när vi ändå är inne på L134. Tidigare hade jag ett litet exemplar som gömde sig mest hela tiden och som jag senare hittade död på botten. Det såg inte ut som den hade ätit alls utan var väldigt ihopsjunken.

                Dessa malar är ju allätare men kampen om maten är hård. Jag matar när det är släckt, men är rädd för att det ändå inte räcker.

                Vad kan jag mata med för något som är lite större och inte blir uppätet så fort? Någon grönsak som en peckoltia skulle gilla? Kan tänka mig att drd har något bra svar på denna fråga.

                PS. Ärtor funkar inte, det tar mina jordätare hand om inom några sekunder.
                tror de hittar mat ändå.. brukar släppa ner lite maltabletter när det är släckt,, mkt ro givande för pansarmalarna, de spelar fotboll med tabletterna..
                nu har jag släpt ner gurka med en sked igenom när det är mörkt utanför hanns gömställe..

                Kommentar

                • phreak
                  • March 2010
                  • 77

                  #9
                  återkom med månljus bilder e så vackert
                  102l kar
                  350l kar
                  200l kar

                  Kommentar

                  • diesel82
                    • December 2009
                    • 26

                    #10
                    Ursprungligen postat av phreak
                    återkom med månljus bilder e så vackert
                    när jag har fixat det så kan jag lägga ut bilder.. vet inte hur jag ska lösa det än bara,, är lite snål av mig så kollar efter ljusslangar, led lister, bygga själv med dioder,, inte bestämt mig för vad än.. vet inte vad som är bäst.
                    allt är ju chansningar eftersom det inte verkar finnas ngt färdigt recept på månljus..

                    Kommentar

                    Arbetssätt...