Guldancistrus...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gurranr37
    • February 2010
    • 54

    Guldancistrus...

    Är Guldancistrus glada för att äta rom?? tänkte ha dom i ett 300 liters akvarium med bla sa dvärgciklider skulle det funka eller skulle Guldancistrusen ätit upp rommen som cikliderna lägger??
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Nej, det är inga problem. Ciklider brukar inte låta andra fiskar komma i närheten av sina yngel ändå
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Johan0201
      • June 2007
      • 708

      #3
      Ursprungligen postat av Nina82
      Nej, det är inga problem. Ciklider brukar inte låta andra fiskar komma i närheten av sina yngel ändå
      Håller med här, de brukar vara ganska aggresiva mot inkräktare =)
      1* 540 liter med SA/CA ciklider
      9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

      www.tvspel.ifokus.se

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Malar är å andra sidan lite speciella, om en ancistrus får korn på äggen, så får nog ett dvärgciklidpar svårt att köra bort den. Malar är ofta pansarvagnar med fenor, och är envisa. Ancistrus har vassa utskott den kan fälla ut vid gällocken, och är ganska hårdhudad. Ett annat exempel är en Synodontis jag hade för ett antal år se´n, som dammsög en sten full med eldbuksägg. Eldbuksparet knuffade den och attackerade den, men det bekom den inte ett dugg.

        Grottlekande dvärgciklider som lyckas lägga äggen där malen inte kommer in är ju en annan sak, men om den kommer in, så finns risken att äggen försvinner. När ynglen väl är frisimmande brukar inte sugmalar vara nå´n fara, så länge man inte släcker ljuset på nätterna.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • lofstrog
          • November 2009
          • 989

          #5
          Precis som Micke säger så brukar malarna passa på och kalasa på rom om nätterna.


          //Roger
          Discus for life

          Kommentar

          • gurranr37
            • February 2010
            • 54

            #6
            Men kan ni ge tips på en algätare som inte käkar rom??

            Kommentar

            • ante1981
              • January 2010
              • 22

              #7
              Ursprungligen postat av gurranr37
              Men kan ni ge tips på en algätare som inte käkar rom??
              läst runt en hel del... men jag e inte på långa vägar nån expert!!! räkor eller zebrasnäckor kanske kunde vara ngt? köpte idag 5 st zebra snäckor... mycket vackra små djur, ska bli kul att se dem in action..

              Kommentar

              Arbetssätt...