Kan man få dem att leka ? (Ancistrus)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppy_johan
    • August 2008
    • 100

    Kan man få dem att leka ? (Ancistrus)

    hej
    jag har tre vanliga ancisturs 1 hanne och 2 honor. jag undrar om man kan para en vanlig svart med en (albino) typ ? är det bra att ha två hannar och två honor ? har svårt att få dem att para sig. gjort vattenbyten och har massvis av grottor. kanske måste ge dem lite mer tid :S vem vet ?

    min hanne sitter bara bakom doppvarmaren och rör inte på sig, och honan sitter i andra hörnet vi utsläppet av pumpen.
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Ja, albino och bruna varianten kan para sig. Ha bara en hane i akvariet om du vill ha lek. Annars är det stor risk för rivalitet mellan grabbarna och de får ingen ro till att leka. Testa annars att sätta ett par i eget lek akvarium. Vill det sig inte så byt ut honan. Gjorde själv så efter att det inte blivit lek på ett ihop satt par som aldrig lekte. Det tog inte en vecka efter att jag bytt ut honan så låg hanen och fläktade på rom. Tänk på att ha bra cirkulation i akvariet.
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Guppy_johan
      • August 2008
      • 100

      #3
      okej ! skall nog göra så ! vilken storket på karet är bäst tro ? skall jag ta med båda honorna i karet eller bara en ? kanske kan testa dem en och en så kanske han leker med en av dem !

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        Ursprungligen postat av Guppy_johan
        okej ! skall nog göra så ! vilken storket på karet är bäst tro ? skall jag ta med båda honorna i karet eller bara en ? kanske kan testa dem en och en så kanske han leker med en av dem !
        Jag har ett par i ett 54l akvarium, men då är det endast de. Ynglena tar jag ur efter ett tag till ett annat akvarium som är större och driver upp dem. Ibland kan man ha otur med att andra stora individer kan äta upp ynglena, i värsta fall kan modern ge sig på ynglena efter att hanen släppt ut dem (hänt mig). Men har man tur så får man ett lekpar som leker konstant och tillslut vet man inte vart man skall göra av alla yngel...
        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • PoSa
          • February 2010
          • 44

          #5
          Hej!
          Även jag har ancisturs som jag skulle vilja få att leka. Dock är dom inte så särskilt stora än. Hur ser man lättast skillnad på hona och hane?

          Kommentar

          • Guppy_johan
            • August 2008
            • 100

            #6
            okej ! låter bra ! jag har (youtube)at och jag ser att man använder sig inte av sand och stoppar bara i en upp och ner vänd kruka ! hur gör du ? har du inredning ? sand ?

            Kommentar

            • C.Ciklid
              • February 2005
              • 12055

              #7
              Min odlinginfo:
              Akvarium 54l, rådagrus modell 3-5mm, javaormbunke, lavasten, liten mangroverot med javamoss tuss, "skalle", Eheim Aquabal 2208, värmare (temp: 21-22grader).

              Jag byter 10-15l vatten 1½-2veckors mellanrum. Filtret rengörs när flödet är dåligt (4-6månader), bottnen är orörd sedan mer än ett år. Hanen använde skallen till lekgrotta förr, men har nu grävt en grop under lavastenen för lek.

              Matar med gurka, skalade ärtor, algpiller, flingfoder, räkmix och kokt äggula.

              Detta akvarium är inget "vakert att se på" akvarium. Men det fyller sin funktion. Förresten så glömde jag nämna att hanen är albino och honan vanlig brun.
              //Camilla
              Bifogade filer
              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

              Kommentar

              • Guppy_johan
                • August 2008
                • 100

                #8
                okej tack för hjälpen ! väldigt snyggt gjort !

                Kommentar

                Arbetssätt...