Bajsätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Basshunter
    • February 2010
    • 27

    Bajsätare

    Jag tänkte skaffa städhjälp till mitt 120-literakvarium med mollys, guppys och räkor, då det är fruktansvärt mycket bajs på botten.

    Enligt egen erfarenhet så har jag tänk välja någon pansarmal, eftersom jag vet att de är duktiga på att städa botten.
    Är det någon som har andra bra tips? Helst någon sort som inte behöver leva i för stora stim, eftersom det börjar närma sig maxgränsen för antalet vuxna fiskar i akvariet.

    MVH Jesper
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    #2
    Det enda jag kan komma på i ditt fall eftersom du nämner just 'bajs' (vad jag vet äter inte ens pansarmalar Den sortens skit. ; P ) är inte en mal utan snäckor av olika slag. Äpplen, posthorn eller zebror.
    Vilken naturligtvis gör att jag hamnar lite utanför kategori, så det känns dumt att utveckla. Men det är ett tips!
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten

    Kommentar

    • doppingen
      • April 2008
      • 1079

      #3
      pansarmalar ska man helst ha minst 6 st av, ancistrusar är duktiga på att städa men just bajs tror jag inte nån äter, du kan ju åxo testa äppelsnäckor som är duktiga algätare, även på bottnen www.applesnail.net:)( nu kom visst jag åxo utanför kategorin såg jag då jag hade postat innan jag läst ovanstående)
      Senast redigerad av doppingen; 01 March 2010, 19:21.
      MammaMia

      Kommentar

      • Basshunter
        • February 2010
        • 27

        #4
        Okej det kan ju vara ett alternativ. Tycker dock att de är fruktansvärt tråkiga Har aldrig haft några själv dock.
        Hur gör du/ni andra för att undvika stora samlingar avföring i sanden?

        Kommentar

        • doppingen
          • April 2008
          • 1079

          #5
          jag har många äpplen i olika färger å tycker de är urhäftiga å oerhört snabba i förflyttningen, Bajs har jag inga problem med trots många fiskar å 2 stora gibbisar på 30 cm(som jag hade tidigare) försvinner av sig självt om man har bra filtrering, brukar inte ens "dammsuga" bottnen som en del gör. haft akvarium många år å gör inget speciellt med avföringenmen andra har säkert annan erfarenhet
          MammaMia

          Kommentar

          • Pickles
            • October 2009
            • 1155

            #6
            Jag slamsuger minst (verkligen Minst) en gång i veckan.. (men jag är också känd som en notorisk övermatare) och så har jag snäckor. Tro mig - de är inte alls tråkiga. ^^
            Men för att få fler tips åt det hållet borde du nog flytta tråden. Jag tänker personligen vara knipande tyst framöver *ler*, för några vettiga malförslag kan jag faktiskt inte komma på.

            PS.
            Slamsugarvattnet gör MIRAKEL för dina krukväxter. XD
            DS.
            "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
            ~25l vatten

            Kommentar

            • doppingen
              • April 2008
              • 1079

              #7
              ja gå in på skaldjursforumet där finns mycket om snäckor av olika slag, har inte heller nåt annat maltips
              MammaMia

              Kommentar

              • Basshunter
                • February 2010
                • 27

                #8
                Ni verkar enade överrens Jag får gå in där och kolla vad folk säger. Får se om jag är redo att ta snigelsteget

                Kommentar

                • doppingen
                  • April 2008
                  • 1079

                  #9
                  tror inte du ångrar dig om du tar "snigelsteget"(snäckor dock) för de är otroligt duktiga på att ta hand om alger,matrester, död småfisk å döda växter mm men ska inte skriva mer om det här utan får bli i skaldjursforumet
                  MammaMia

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Köpte själv fem Ampullaria (äppelsnäckor) häromsistens, tre gula, och två randiga. Har dock hört att man får se upp när de dör, eftersom de skitar ner vattnet fort då.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • doppingen
                      • April 2008
                      • 1079

                      #11
                      de har isåfall mina ancistrusar tagit hand om illa kvickt,snabbt ett tomt skal
                      MammaMia

                      Kommentar

                      • Basshunter
                        • February 2010
                        • 27

                        #12
                        Efter att jag har kollat runt och läst på lite om de små krabaterna börjar jag bli mer sugen faktiskt! Men jag älskar mina Crystal Red-räkor av hela mitt hjärta så jag funderar på att ge dem en tillökning istället (Har bara fyra st som det är nu).

                        Ps. Kan jag som trådstartare flytta tråden till Skaldjursforumet? Kände att den inte riktigt platsar i Malforumet längre...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...