Zebra...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Darre
    • March 2008
    • 378

    Zebra...

    Tjaba,

    Har precis skaffat en ZebraPleco L046. Problemet är att den verkar vara jätte blyg, den sitter på en rot bakom massa växter och trycker hehhehe
    Jag kan se den ibland när den försöker utforska akvaret antar jag för då kommer den ut mer man kan tom se hela fisken men så fort jag kommer för fort fram eller om det kommer en annan firre och gömmer den sig igen.

    Nu undrar jag om den arten äter på natten eller om den är fortfarande så blyg att den inte vågar sig ut alls utan sitter och trycker på roten bland bladen?
    Har haft den nu i 3 dagar (idag) och har inte sätt den äta än.... lite orolig att den kommer dö av svält....

    Vad har ni för erfarenheter?
    Life´s a fish and then you die...
    Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane
  • MissB
    • May 2009
    • 502

    #2
    Det är en nattaktiv mal.


    Den har inte så stor mun, så tänk på att mata den med väldigt små små bitar.

    Kommentar

    • Darre
      • March 2008
      • 378

      #3
      Ursprungligen postat av MissB
      Det är en nattaktiv mal.


      Den har inte så stor mun, så tänk på att mata den med väldigt små små bitar.
      Det hoppas jag ju mer man läser om den desstå mer orolig blir man Jag antar att det är pga priset.... Har en Golden Nugget L171 (tror jag) och den är ganska svår att hålla.... den har jag haft nu i ett halvt år och så ser man han äta... men Zebran hehehehehe en blyyyygis :P

      Funderar på ett köpa såna ler krukor som är i form av rör så att den kan sitta där... men då är jag orolig att jag kommer aldrig se på han och kunna kontrolera hälsan.... eller?
      Senast redigerad av Darre; 01 March 2010, 12:24.
      Life´s a fish and then you die...
      Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        Varför läser du inte innan du köper en av de dyraste malarna du kan få tag i?
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • Darre
          • March 2008
          • 378

          #5
          Det har jag gjort, däremot vill ha lite utlåtanden... har läst bland annat att en har haft sin i ett år och aldrig sätt han äta... och den lever... det var bara utlåtanden och tankar av er på Zoopet som jag skulle vilja ha... inget illa menat så att säga.
          Life´s a fish and then you die...
          Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

          Kommentar

          • Yollis
            • February 2010
            • 479

            #6
            malar ska väl vara tåliga, min brors mal matades inte de första 6 åren, åt bara de alger som bildades i karet...
            /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

            "Happy Wife - Happy Life"

            Kommentar

            • Ouscazz
              • February 2009
              • 898

              #7
              Jag har åtta L46 i mitt 720L, ser dem då och då men ser dem sällan eller aldrig äta. Ett tips är att utfodra precis innan du släcker för kvällen. Kolla med ficklampa i karet en kvart efter att du har släckt så är chansen stor att du får se dem äta. De älskar de flesta former av frysfoder, artemia, mygglaver o.s.v. Mina tar även diskusgranulat och flingfoder men ratar allt grönt. Tänk bara på att L46 lätt sätter mat i halsen så om det är en liten fisk du har, var försiktig med frysfodret.

              Ge din zebra en liten lergrotta att gömma sig i, lägg den en bit in i karet bredvid eller ännu hellre under en rot med öppningen framåt så är chansen väldigt stor att den bosätter sig där. Då är det lätt att kolla till den med en ficklampa. Grottan skall inte vara för stor, fiskens bredd + en centimeter eller två.

              L46 är ingen fisk man köper för att se skönheten varje dag, då har man köpt fel.
              Senast redigerad av Ouscazz; 01 March 2010, 11:25.
              www.diskusforum.se
              www.loricariidae.se

              Kommentar

              • Ouscazz
                • February 2009
                • 898

                #8
                Glömde fråga vad du har för övrig fisk i karet. Zebra är försiktig och slåss aldrig om mat och går således inte att hålla med fisk som är aggressiv på maten. Zebran är dum svälter hellre ihjäl än jagar mat. Lägg gärna mat precis där du ser fisken trycka så att den lätt hittar den.
                www.diskusforum.se
                www.loricariidae.se

                Kommentar

                • Darre
                  • March 2008
                  • 378

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ouscazz
                  Glömde fråga vad du har för övrig fisk i karet. Zebra är försiktig och slåss aldrig om mat och går således inte att hålla med fisk som är aggressiv på maten. Zebran är dum svälter hellre ihjäl än jagar mat. Lägg gärna mat precis där du ser fisken trycka så att den lätt hittar den.
                  Tack för det andra svaret också.
                  Har Golden Nugget som kommer ut som en raket så fort han känner av maten. Slänger in en på morgonen och en tablett på kvällen plus att jag matar andra firrar med flingor. På kvällen försöker jag slänga in tabletten nära Zebran men som sagt jag ser inte ett skit när det är mörkt hehehehe... Hoppas den får i sig lite mat iaf...
                  Senast redigerad av Darre; 01 March 2010, 12:23.
                  Life´s a fish and then you die...
                  Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                  Kommentar

                  • Ouscazz
                    • February 2009
                    • 898

                    #10
                    Ursprungligen postat av Darre
                    Hoppas den får i sig lite mat iaf...
                    "Hoppas den får i sig lite mat iaf" räcker inte!!

                    Om du vill hålla zebran vid liv ska du nog lyfta ur den där Golden Nugget illa kvickt... tro mig, zebran kommer med stor sannolikhet att svält ihjäl.

                    Om du nu har investerat en massa pengar i en fin mal som förtjänar det allra bästa MÅSTE du ge den bästa tänkbara förutsättningar och det du skriver räcker som sagt var inte!
                    L46 är huvudsakligen carnivore, dvs "köttätare" och den måste få rätt mat för att trivas och utvecklas, köp frysfoder och ge den.
                    www.diskusforum.se
                    www.loricariidae.se

                    Kommentar

                    • Darre
                      • March 2008
                      • 378

                      #11
                      Allright då vet jag... tack för svaret.
                      Life´s a fish and then you die...
                      Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                      Kommentar

                      • drd
                        • March 2004
                        • 5586

                        #12
                        5 av mina 6 zebrapleco går själva i ett eget kar och när det vankas frysmat så stänger jag pumparna och släcker ljuset, då kommer malarna fram som raketer och käkar.
                        Den 6:e simmar ute i 720 liters karet med ett 40 tal andra olika malar och han är framme hela tiden när övriga karets invånare äter.
                        ________________________________________________

                        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                        Kommentar

                        • Darre
                          • March 2008
                          • 378

                          #13
                          Ursprungligen postat av drd
                          5 av mina 6 zebrapleco går själva i ett eget kar och när det vankas frysmat så stänger jag pumparna och släcker ljuset, då kommer malarna fram som raketer och käkar.
                          Den 6:e simmar ute i 720 liters karet med ett 40 tal andra olika malar och han är framme hela tiden när övriga karets invånare äter.
                          Allright då var det som jag trodde, tror att det är en vana för firren bara. Har ringt nu flera zoo butiker och fått som svar att det inte borde vara några problem att mata dessa med andra fiskar. Dem kommer ut på natten.
                          Missförstå mig inte nu... är ingen nybörjare men detta är min första Zebra och man blir lite orolig bara så ville ha lite info... tack DRD för infot.
                          Life´s a fish and then you die...
                          Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                          Kommentar

                          Arbetssätt...