Skadad metallpansarmal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Huho
    • January 2010
    • 17

    Skadad metallpansarmal

    En av mina metallpansarmalar simmade på slangen jag använde för att byta vatten med, jag tror den fick en skada i balanssinnet. Den låg på rygg i några timmar så jag trodde den var död. Men nu simmar den runt upp och ner och ibland på sidan. Kommer den att över leva?
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    #2
    Jag skulle ge den tio minuter - sedan avlivning a'la toalettstol. Det kan låta grymt men i förlängningen är det nog det bästa du gör för din fisk.

    Edit: om den redan varit på rygg ett par timmar är det nog lika bra att ta död på den på en gång.
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      Inte direkt i toaletten!!! Skär av huvet först!
      Checking out...

      Kommentar

      • Huho
        • January 2010
        • 17

        #4
        Metallpansarmalen verkar må bättre, men den simmar fortfarande konstigt ibland. Jag tänker avvakta ett tag till. Jag vill helst inte avliva några fiskar och den verkar faktiskt må något bättre.

        Kommentar

        • Pickles
          • October 2009
          • 1155

          #5
          Med risk för att gå lite OT skulle jag vilja påstå att trycket i våra avloppsrör är mer än tillräckligt för att ta död på en vimsig akvariefisk... och om man är orolig - stoppa firren i en påse och däng den i väggen inan man spolar. Att ta en kniv och skära Huvudet av ett faktiskt husdjur (det är trots allt vad de är, även om de har större eller mindre affektionsvärde beroende på don och person) kan kännas lite blodigt?
          "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
          ~25l vatten

          Kommentar

          • Huho
            • January 2010
            • 17

            #6
            Men ifall jag nu inte vill avliva den, kan jag hjälpa den på något annat sätt?

            Kommentar

            • Pickles
              • October 2009
              • 1155

              #7
              Avvakta du någon timme till om du känner dig osäker.. men om den fortsätter vara sned/skev/handikappad skulle jag inte vänta för länge.
              Möjligtvis kan du isolera den så att den inte störs av andra fiskar som gärna kommer och hackar på skadade djur.
              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
              ~25l vatten

              Kommentar

              • Huho
                • January 2010
                • 17

                #8
                Tack för svaren. jag avvaktar ett tag innan jag gör något.

                Kommentar

                Arbetssätt...