Ancistrus stendöd...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pliina
    • January 2010
    • 292

    Ancistrus stendöd...

    Är ancistrus känsliga för något speciellt?
    Min ancistrus som jag haft i ca 2 månader låg idag helt stendöd på botten. Såg helt normal ut igårkväll och var inte för smal eller såg sliten ut. Den är inte fullvuxen.
    Räkorna och de andra fiskarna i karet ser ut att må bra.

    Det enda jag tillsatt i karet är easy carbo enligt doseringsanvisningar och järn 1gång/vecka.
    Aqua safe vid vattenbyte. Men detta har jag gjort i över en månads tid, alltså inga förändringar nu.

    Vad har jag gjort för fel?
  • hult87
    • February 2010
    • 1287

    #2
    jag har samma problem, min låg bara död på botten idag när jag kom hem

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      det kan hända att fiskar bara dör ibland helt utan anledning eller förklaring.
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • Victor.bergdahl
        • February 2007
        • 63

        #4
        Hr dina ansictrus haft tillräckligt med mat...?

        Kommentar

        • hult87
          • February 2010
          • 1287

          #5
          ja jag matar dom med algtabletter nån timme efter ljuset släckts, har också kollat på deras magar när dom sutit på glaset och de ser inte alls magra ut, den jag har kvar har växt ca 1cm på 3-4veckor.

          Kommentar

          • Victor.bergdahl
            • February 2007
            • 63

            #6
            kan ju helt enkelt dött av naturliga orsaker....

            Kommentar

            • hult87
              • February 2010
              • 1287

              #7
              ja frå hoppas det så jag inte fått nån sjukdom i akvariet, kan dom dö av syrebrist? satte nyligen i vattenpest i akvariet och har hört att dom tar upp mycket näring ur vattnet, kan det ha något med dom att göra?

              Kommentar

              • Lineli
                • February 2010
                • 565

                #8
                Aldrig roligt när de dör, min Ancistrus var bara pytteliten när den dog för någon dag sedan, tyvärr av en klämskada tror jag

                Kommentar

                • hult87
                  • February 2010
                  • 1287

                  #9
                  okej, ne det är det inte, mitt första dödsfall dock, har bara haft akvarium i 1 månad.

                  Kommentar

                  • Lineli
                    • February 2010
                    • 565

                    #10
                    snart jag me..
                    Jag har inte köpt någon ny ancistrus, ska vänta på att få ordning på lite dåliga Nitritvärden.

                    Kommentar

                    • hult87
                      • February 2010
                      • 1287

                      #11
                      okej, jag tror jag ska köpa en till om nån vecka, så jag ser så att det inte är nån sjukdom som går i karet. tråkigt med nitritvardet :/ ska faktiskt hämta ett 200L kar på lördag blir en akvarie-nörd hur stort har du?

                      Kommentar

                      • draft
                        • December 2009
                        • 86

                        #12
                        Startade kar jag med, för ca två månader sedan. Två ancistrus har dött helt utan förklaring. Har fyra till i karet som lever iaf.

                        Kommentar

                        • Ouscazz

                          • February 2009
                          • 910

                          #13
                          Ancistrus är känsliga för dåligt vatten och låg syrehalt.
                          www.diskusforum.se
                          www.loricariidae.se

                          Kommentar

                          • Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

                            #14
                            FISKSJUKDOMAR: Att kunna ge en diagnos på vilken sjukdom som en fisk har är nästintill omöjligt om man inte har alla fakta – det blir som att ringa till en läkare
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

                            Kommentar

                            • Avilan
                              • May 2006
                              • 62

                              #15
                              Jag har alltid haft extrem "otur" med ancistrus. Vi är inne på vårt 4e försök nu, sedan 2006 (i omgångar). De har alltid dött knall och fall efter mellan 1 vecka och 1 månad. Inga andra fiskar har dött av mystiska anledningar i vårt kar sedan det startades.

                              Däremot frodas alla sorters Pleco. Tyvärr kan man ju inte ha dom så länge i ett 110-liters och det är inte alltid man vet att man kan "skicka dom vidare", så då är man utan mal ett tag.

                              Plecos: Polaren som har adopterat ett antal av våra när de har blivit för stora har nu en (vad han trodde) vanligt segelfenspleco (Gibbiceps?) men börjar misstänka att det är en mindre sort, för den har bara växt 2 cm på ett halvår (färgen är också liite annorlunda, kanske). Håller storleken i sig så får vi adoptera den.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...