Hur många pansarmalar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lofstrog
    • November 2009
    • 989

    #16
    Ursprungligen postat av Asynja
    TACK! Jag skrev just om nitriten *pekar uppåt i forumet* men har inte fått ngt svar.

    Jag antar att nitriten är hög för att akvariet startades upp för 2 veckor sen. Vad jag förstår så är det nu som det kan börja strula, och det har det! Jag bytte 50%, i med nitrivec (eller liknande iaf) igår, mätte halten ett par timmar efteråt...och den var fortfarande lika hög...*suck*. Ska jag köra en 50% idag också och köra både nirivec och Easylife?

    Jag misstänker att det är mitt eget fel att det blev som det blev, jag hade alldeles för bråttom (trots bättre vetande) att slänga i alla firrarna. Nästa gång (ska skaffa ett större akvarium) ska jag göra rätt från början...Gör om, gör rätt!
    Jag hade gjort ett byte till om jag hade varit i din sits. Nitrivec, easylife, och fortsatt koll på vattenvärdena. Ingen matning tills nitriten ger sig.

    Visst kan det va så att du själv har ställt till det men det är faktiskt ganska svårt med små akvarium. Betydligt mer förlåtande när man startar upp ett större akvarium.

    Det kommer att lösa sig för dig det är jag säker på.

    //Roger
    Senast redigerad av lofstrog; 21 February 2010, 09:31.
    Discus for life

    Kommentar

    • lofstrog
      • November 2009
      • 989

      #17
      Ursprungligen postat av Djexcute
      Typ Ancistrus algätare. Nja kändes onädigt att starta en ny tråd för en fråga bara
      Ancistrus och liknande malar kan man ha ensamma men helst i par. De är inte stimlevande i samma utsträckning som pansarmalar.

      //Roger
      Discus for life

      Kommentar

      • lofstrog
        • November 2009
        • 989

        #18
        Ursprungligen postat av Asynja
        TACK! Jag skrev just om nitriten *pekar uppåt i forumet* men har inte fått ngt svar.

        Jag antar att nitriten är hög för att akvariet startades upp för 2 veckor sen. Vad jag förstår så är det nu som det kan börja strula, och det har det! Jag bytte 50%, i med nitrivec (eller liknande iaf) igår, mätte halten ett par timmar efteråt...och den var fortfarande lika hög...*suck*. Ska jag köra en 50% idag också och köra både nirivec och Easylife?

        Jag misstänker att det är mitt eget fel att det blev som det blev, jag hade alldeles för bråttom (trots bättre vetande) att slänga i alla firrarna. Nästa gång (ska skaffa ett större akvarium) ska jag göra rätt från början...Gör om, gör rätt!
        Åheim har gett dig utmärkta riktlinjer.

        //Roger
        Discus for life

        Kommentar

        • Asynja
          • February 2010
          • 622

          #19
          Tack så mycket för hjälpen Roger! Då blir det visst en sväng till djurmagazinet idag också...Hoppas bara att de har easylife. Sluta mata helt...Hoppas jag får ordning på det snart, jag har endel yngel som jag skulle vilja att de växte till sig lite.
          /Åsa

          60L Fisksoppa, 280L kub under construction

          Kommentar

          • Asynja
            • February 2010
            • 622

            #20
            Ursprungligen postat av lofstrog
            Åheim har gett dig utmärkta riktlinjer.

            //Roger
            Därom råder det delade meningar *s*

            Han svarade inte direkt på det jag frågade om. Han klistrade in det jag redan har läst och förstått...

            Jag tycker din hjälp var 100 ggr bättre faktiskt.

            Tack än en gång!
            /Åsa

            60L Fisksoppa, 280L kub under construction

            Kommentar

            • lofstrog
              • November 2009
              • 989

              #21
              Ursprungligen postat av Asynja
              Därom råder det delade meningar *s*

              Han svarade inte direkt på det jag frågade om. Han klistrade in det jag redan har läst och förstått...

              Jag tycker din hjälp var 100 ggr bättre faktiskt.

              Tack än en gång!
              Men åheim hade en poäng i att kanske inte göra så stora vattenbyten i taget. Också bra att tillsätta bakteriekultur så att man får i gång nedbrytningsprocessen i flitret.

              Kul om man kan vara till nå'n hjälp. Har fått lite erfarenhet kanske från många egna misstag.

              //Roger
              Discus for life

              Kommentar

              • Asynja
                • February 2010
                • 622

                #22
                Ursprungligen postat av lofstrog
                Men åheim hade en poäng i att kanske inte göra så stora vattenbyten i taget. Också bra att tillsätta bakteriekultur så att man får i gång nedbrytningsprocessen i flitret.

                Kul om man kan vara till nå'n hjälp. Har fått lite erfarenhet kanske från många egna misstag.

                //Roger
                Nu blev jag förvirrad...Ska jag göra ett 50% eller ett mycket mindre vattenbyte? Äsch, förlåt...ska inte uppta mer av din tid...sticker till djurmagasinet nu så att jag har rätt medel till vattenbytet iaf.

                Ha en fortsatt trevlig söndag!
                /Åsa

                60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                Kommentar

                • doppingen
                  • April 2008
                  • 1079

                  #23
                  var inte rädd att fråga eller att du tar upp tid för folk. De/vi svarar om vi har tid dvs då vi är här på zoopet har vi ju ofta tiden, så är det ju kul att hjälpa å tipsa åxo
                  MammaMia

                  Kommentar

                  • lofstrog
                    • November 2009
                    • 989

                    #24
                    Ursprungligen postat av Asynja
                    Nu blev jag förvirrad...Ska jag göra ett 50% eller ett mycket mindre vattenbyte? Äsch, förlåt...ska inte uppta mer av din tid...sticker till djurmagasinet nu så att jag har rätt medel till vattenbytet iaf.

                    Ha en fortsatt trevlig söndag!
                    Ingen fara med min tid. Sitter ju bara här och jobbar ändå...

                    Andelen vatten som man byter är väl lite av en inställningsfråga.
                    Ju mer man byter desto mer späder man ut näringsämnena men man späder också ut de nyttiga nitrifikationsbakterierna. Med anledning av detta är det bra att tillsätta bakteriekultur vid vattenbyte och även göra lite mindre vattenbyten varje gång.

                    Hoppas att jag inte förvirrat dig ännu mer.

                    Lycka till.

                    //Roger
                    Discus for life

                    Kommentar

                    • lofstrog
                      • November 2009
                      • 989

                      #25
                      Ursprungligen postat av doppingen
                      var inte rädd att fråga eller att du tar upp tid för folk. De/vi svarar om vi har tid dvs då vi är här på zoopet har vi ju ofta tiden, så är det ju kul att hjälpa å tipsa åxo
                      Du har en bra inställning doppingen. Håller helt med dig. Har jag inte tid så lär jag inte svara alls.
                      Kan vi bara hjälpas åt utan altför skarpa pekpinnar så kommer Zoopet att fortsätta att va ett utmärkt forum där både nybörjare och mer erfarna kan hjälpa varandra.

                      //Roger
                      Discus for life

                      Kommentar

                      • Asynja
                        • February 2010
                        • 622

                        #26
                        Ursprungligen postat av doppingen
                        var inte rädd att fråga eller att du tar upp tid för folk. De/vi svarar om vi har tid dvs då vi är här på zoopet har vi ju ofta tiden, så är det ju kul att hjälpa å tipsa åxo
                        Tack! Det betyder otroligt mycket för oss nybörjare att få hjälp av er som vet lite mer och har era egna erfarenheter.
                        /Åsa

                        60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                        Kommentar

                        • Asynja
                          • February 2010
                          • 622

                          #27
                          Ursprungligen postat av lofstrog
                          Du har en bra inställning doppingen. Håller helt med dig. Har jag inte tid så lär jag inte svara alls.
                          Kan vi bara hjälpas åt utan altför skarpa pekpinnar så kommer Zoopet att fortsätta att va ett utmärkt forum där både nybörjare och mer erfarna kan hjälpa varandra.

                          //Roger
                          Det är super att ni ställer upp på oss nya. Utan all hjälp jag fått här hade mina firrar dött första veckan. :S
                          /Åsa

                          60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                          Kommentar

                          Arbetssätt...