Ancistrus Parning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppy_johan
    • August 2008
    • 100

    Ancistrus Parning

    hej
    jag har bestämt mig att sattsa på att para mina malar. jag har läst att man skall ha gråttor och så klar en hona och en hane på vardera 10 cm. jag undrar vad för storlek på akvarium man skall ha ? spelar det nån roll om dem är själva i ett liltet akvarium ? behöver man tänka på att ge dem speciell mat ? kan det finnas en riks att dem inte kommer överäns och vill inte para sig ? skall man kanske ha en hona till i så fall ?

    tack på förhand

    johan
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av Guppy_johan
    hej
    jag har bestämt mig att sattsa på att para mina malar. jag har läst att man skall ha gråttor och så klar en hona och en hane på vardera 10 cm. jag undrar vad för storlek på akvarium man skall ha ? spelar det nån roll om dem är själva i ett liltet akvarium ? behöver man tänka på att ge dem speciell mat ? kan det finnas en riks att dem inte kommer överäns och vill inte para sig ? skall man kanske ha en hona till i så fall ?

    tack på förhand

    johan
    Fiskarna behöver inte vara så stora de är könsmogna vid halva de sizen, dessutom är det inte alltid gamla exemplar är särskillt lekvilliga. Akvariets storlek spelar inte så stor roll men ca 100L kan väl va lagom (har själv odlat ancistrus i 50L). De kan gott ha sällskap, men gärna mindre sällskapsfisk som inte konkurrerar med malarna om bottenytan och grottorna. Jag får för mig att ancistrus inte brukar vara kräsna vid val av partner så det bör räcka med en hane och en hona. De är lättlekta så inget specialfoder krävs, men mata inte för mkt med animaliskt foder typ frysfoder då fiskarna i längden tenderar att ta skada och tillochmed stryka med av detta i längden. Kör vanliga foder tabletter/alg waffers, sallad ärtor mm, ha gärna lite rötter i karet oxå.
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • FiaLotta
      • August 2009
      • 219

      #3
      Hur ser det ut när ancistrusar leker?

      Kommentar

      Arbetssätt...