Lek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pontulf
    • November 2007
    • 480

    Lek?

    Jag skulle vilja ha någon L-mal som leker ungefär lika lätt som ancistrus.
    Det skulle vara en sådär vanlig fisk, bästa vore ju att få tag i den "riktiga" ancistrusen. Vad ligger dessa i pris ungefär?

    Sen en fråga till är fall segelfenspleco förökar sig i akvarium. Har läst i någon stans att det bara finns hanar att få tag i?
    Det ska hälst vara en L-mal men tips på andra malar är bra med.

    Mvh
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    #2
    Ancistrus är nog den vanligaste malen du hittar i butik, runt en 50-lapp kanske de kostar. Tror knappt jag varit inne i en butik som inte haft några
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA

    Kommentar

    • august1996
      • October 2009
      • 333

      #3
      Ursprungligen postat av danne0301
      Ancistrus är nog den vanligaste malen du hittar i butik, runt en 50-lapp kanske de kostar. Tror knappt jag varit inne i en butik som inte haft några

      50lappen??? har kostar dom små 89 dom över 4 cm 120r

      Kommentar

      • pontulf
        • November 2007
        • 480

        #4
        Jag har ancistrus, gillar inte ha för vanliga fiskar. Kan segelfenspleco föröka sig i akvarium?

        Kommentar

        • Constantine
          • September 2009
          • 431

          #5
          Ursprungligen postat av august1996
          50lappen??? har kostar dom små 89 dom över 4 cm 120r
          Du får nog kolla runt lite mer, billigaste jag har hittat var 19kr (hornbach) fast då var de små, de dyraste vuxna jag har sett är på Zoogiganten och de låg på 109kr st
          450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
          170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

          Kommentar

          • danne0301
            • July 2009
            • 1128

            #6
            Om du har ancistrus vad menar du då med 'riktiga' ancistrusen?
            Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

            2 gånger 54L odlingsprojekt
            540L Ormhuvudfisk som blev CA

            Kommentar

            • Pickles
              • October 2009
              • 1155

              #7
              Gibbiceps är nog väldigt, väldigt svårodlade och kräver rejäla tankar kan jag tänka mig. Kör på mindre malar du! Det finns gott om varianter som inte är så vanliga men ändå relativt lättlekta.
              Någon som har mer koll får komma med exempel.
              Jag tar en öl så länge! ; )
              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
              ~25l vatten

              Kommentar

              • Pliina
                • January 2010
                • 292

                #8
                Jag köpte min ancistrus för 36 kr

                Kommentar

                • Pickles
                  • October 2009
                  • 1155

                  #9
                  Fynd, pliina! ^^
                  Hos privatpersoner kan man nog nästan få dem till skänks dessutom, så 89 spänn lät som ett rejält rån.
                  "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                  ~25l vatten

                  Kommentar

                  • august1996
                    • October 2009
                    • 333

                    #10
                    Ursprungligen postat av Pickles
                    Fynd, pliina! ^^
                    Hos privatpersoner kan man nog nästan få dem till skänks dessutom, så 89 spänn lät som ett rejält rån.

                    ja ska åka till hornbach imorrn så då blir det några stycken om dom e så billiga där O.O

                    Kommentar

                    • pontulf
                      • November 2007
                      • 480

                      #11
                      Ursprungligen postat av danne0301
                      Om du har ancistrus vad menar du då med 'riktiga' ancistrusen?
                      Google har gjort mej snurrig

                      Plecostomus då? får man den att para sig i ett akvarium?
                      Många malar blandas ihop, men det är denna jag menar: http://www.downbeast.com/Pleccy.jpg

                      Kommentar

                      • ManU
                        • July 2009
                        • 13

                        #12
                        [QUOTE=pontulf;1382983]Google har gjort mej snurrig


                        Hej. Vill du bli ännu snurrigare så titta på www.backtonature.org och gå till L-malar med sökmotor. Sök på ancistrus så får du en del svar med L-nummer. På www.goc.se/j kan du också få odlingsinfo via sökningar på artregister.
                        Mvh Mattias

                        Kommentar

                        • pontulf
                          • November 2007
                          • 480

                          #13
                          Nej google hade rätt, http://www.tropicalfishandaquariums....SeamPleco1.JPG

                          Det är denna jag letar efter, den ancistrus som kallas för Ancistrus dolichopterus. Andra malar blandas ihop med denna mal, den ancistrusen som är vanlig i affär går oftast under detta namn för att personalen är okunnig! Är det någon som vet vart jag kan få tag i denna mal?

                          Kommentar

                          • Marnat
                            • November 2009
                            • 2012

                            #14
                            Ursprungligen postat av pontulf
                            Nej google hade rätt, http://www.tropicalfishandaquariums....SeamPleco1.JPG

                            Det är denna jag letar efter, den ancistrus som kallas för Ancistrus dolichopterus. Andra malar blandas ihop med denna mal, den ancistrusen som är vanlig i affär går oftast under detta namn för att personalen är okunnig! Är det någon som vet vart jag kan få tag i denna mal?
                            du vet att det finns en mängd olika ancistrus va?
                            jag har aldrig sett en affär sälja en vanlig ancistrus som dolichopterus faktiskt, men jag kan ha haft tur.


                            Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.
                            \\54L Apistos//
                            \\234L SA//
                            MVH Marcus

                            Kommentar

                            • ante1981
                              • January 2010
                              • 22

                              #15
                              Tja! sitter här med en liten malbok Back to nature om L-mal
                              Dolichopterus är tydligen ganska svår att få yngel med ska ha mjukt surt´vatten!
                              Vanlig ancistrus är nog oftast Ancistrus sp. den är lättare odlad... och finns i albino, vanlig och schackbrädesvariant...

                              Jag hade nog röstat för någon peckoltia... men dom e lite dyrare och omnivorer.. men dom finns i ganska roliga färger och mönster... mycket söta och oftast inte så stora

                              Kommentar

                              Arbetssätt...