Otocinclus yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • timpz
    • November 2009
    • 96

    Otocinclus yngel

    Nån här som har erfarenhet av otocinclus yngel som kan säga mig hur jag ska ta hand om dom för att dom ska klara sig bra? Har en hel kull av dom nu
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Det är väl rätt ovanligt att lyckas med dessa, jag läste om just det aldeles nyss här där någon lyckats för ett bra tag sedan:


    Se om du kan hitta hjälp där.
    Checking out...

    Kommentar

    • timpz
      • November 2009
      • 96

      #3
      ok får testa där, tack för hjälpen.

      Kommentar

      • Ia Lindgren
        • February 2010
        • 37

        #4
        Ursprungligen postat av timpz
        Nån här som har erfarenhet av otocinclus yngel som kan säga mig hur jag ska ta hand om dom för att dom ska klara sig bra? Har en hel kull av dom nu
        Jag fick yngel på Otocinclus för några år sedan. Hade ett litet stim av vuxna som lekte o med yngel som resultat. Gjorde inget speciellt med dom...dom fick fortsätta gå i ett 54 liters kar med dom vuxna och andra småfiskar, o det gick bra.

        Om du kollar in min länk http://ialindgren-aquarium.spaces.live.com så finns det bilder på dom små. Grattis i alla fall //Ia

        Kommentar

        • timpz
          • November 2009
          • 96

          #5
          Lite den tanken har nog jag också, å dom är ju så jävla små ibörjan. Hur gjorde du med vattenbyten i början? Det jag är mest orolig för så man inte suger upp en massa av dom små liven.

          Kommentar

          • Ia Lindgren
            • February 2010
            • 37

            #6
            Ursprungligen postat av timpz
            Lite den tanken har nog jag också, å dom är ju så jävla små ibörjan. Hur gjorde du med vattenbyten i början? Det jag är mest orolig för så man inte suger upp en massa av dom små liven.
            Ja du.. har nog råkat suga upp massor av yngel och spolat ner dom i avloppet. Men man får helt enkelt ta det riktigt försiktigt o suga upp vattnet i en vit el ljus hink o kolla igenom väldigt noga innan man försiktigt häller ut det. Så har jag brukat göra i alla fall. När det är riktigt små yngel så ser man dom inte alltid förrän dom rör på sig.

            Ia

            Kommentar

            • timpz
              • November 2009
              • 96

              #7
              Ursprungligen postat av Ia Lindgren
              Ja du.. har nog råkat suga upp massor av yngel och spolat ner dom i avloppet. Men man får helt enkelt ta det riktigt försiktigt o suga upp vattnet i en vit el ljus hink o kolla igenom väldigt noga innan man försiktigt häller ut det. Så har jag brukat göra i alla fall. När det är riktigt små yngel så ser man dom inte alltid förrän dom rör på sig.

              Ia
              Hur ofta gjorde du vattenbyten då?
              Hur många yngel fick du upp i vuxen ålder ungefär?

              Kommentar

              • Ia Lindgren
                • February 2010
                • 37

                #8
                Fick nog 6-7 stycken till vuxen ålder. Hade mer yngel av dom, men dom bara försvann så småningom. Hade ju dom i ett fullt planterat kar med annan fisk.

                Vattenbytena gjorde jag som jag alltid annars gjort. I det 54 l kar dom gick i så brukade jag göra vattenbyte en gång i veckan med ca 10 liter. Vattnet jag använde mig av fick stå ngt dygn innan jag skulle göra v.bytet. Sög ur försiktigt från botten vattnet ner i en vit hink, så att jag skulle kunna kolla igenom den ordentligt. Sen så fick jag försiktigt hälla ut vattnet i omgångar o se efer ifall det var yngel där. Hade i karet även Corydoras trilineatus som lekte, o hittade alltid några cory-yngel på botten av hinken. Cory-yngel är riktig svåra o hitta när dom är nykläckta.

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #9
                  Vad skoj att man kan få de till att yngla av sig om de trivs bra i akvariet
                  Frågor.
                  Hur många hade ni för att få de att yngla av sig?
                  Vad har ni för vattenvärden och temp?

                  Har börjat gilla ottosarna och vill köpa lite fler
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • Ia Lindgren
                    • February 2010
                    • 37

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nubi
                    Vad skoj att man kan få de till att yngla av sig om de trivs bra i akvariet
                    Frågor.
                    Hur många hade ni för att få de att yngla av sig?
                    Vad har ni för vattenvärden och temp?

                    Har börjat gilla ottosarna och vill köpa lite fler
                    Älskar dom söta små fiskarna, som har hört till mina favoriter ända sedan jag köpte min första.

                    Det är ju några år sedan jag fick yngel på dom, men hade nog då 6-7 stycken. Har nu börjat om på nytt med akv. o har nyligt köpt 5 O. hoppei, men kommer att köpa fler av dom. Dom är mindre skygga o trivs bättre ju fler dom är. Ia

                    Kommentar

                    • timpz
                      • November 2009
                      • 96

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nubi
                      Vad skoj att man kan få de till att yngla av sig om de trivs bra i akvariet
                      Frågor.
                      Hur många hade ni för att få de att yngla av sig?
                      Vad har ni för vattenvärden och temp?

                      Har börjat gilla ottosarna och vill köpa lite fler
                      Jag har 4st, vattenvärdena har jag ingen exakt koll på men har kring 24-25 grader i karet.

                      Kommentar

                      • Föllförfisk
                        • April 2010
                        • 620

                        #12
                        Måste bara hur det gått, hur många finns kvar nu?

                        Kommentar

                        • timpz
                          • November 2009
                          • 96

                          #13
                          Vet faktiskt inte å kan inte säga om det är ottosar eller dvärg pansarmalar. Tycker dom växer otroligt sakta men ser då väldigt små krabater lite överallt då man tittar efter dom.

                          Kommentar

                          • Ia Lindgren
                            • February 2010
                            • 37

                            #14
                            Hej timpz

                            Undrar också hur det har gått med dina yngel??? Var det Otocinclus eller Pansarmalarna som ynglat av sig.

                            Här har du i alla fall en länk till en liten 5 veckors oto, som jag hade http://cid-e84efba399d272e0.skydrive...s3%205%20v.jpg

                            Här får du en länk till mina Corydoras aeneus, som på bilden är ca 2 veckor http://cid-e84efba399d272e0.skydrive...s%20aeneus.jpg

                            o här en på ca 4 veckor http://cid-e84efba399d272e0.skydrive.live.com/self.aspx/Corydoras%20aeneus/070901%20Corydoras%20aeneus%20^2jpg

                            Kul om du kunde länka en bild

                            Lycka till med ynglingarna! Ia

                            Kommentar

                            Arbetssätt...