Metallpansarmal ägg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Scalaren96
    • September 2009
    • 43

    Metallpansarmal ägg?

    jag har 7 metall pansar malar i ett 60l köpte dom för kanske två veckor sen och nu när jag kom hem så märkte jag att det var en massa genomskinliga saker som satt på rutan kanske 20-30 st och under där så är det alltid ett par som jagar iväg andra men jag är inte helt säker på att det är ägg för jag har inte sett någon mal som varit "tjock" någon som vet om det är det jag kanske kan hitta någon kamera och fota om det är någon som vill.

    Tackar för svar i förhand!
  • doppingen
    • April 2008
    • 1079

    #2
    Ursprungligen postat av Scalaren96
    jag har 7 metall pansar malar i ett 60l köpte dom för kanske två veckor sen och nu när jag kom hem så märkte jag att det var en massa genomskinliga saker som satt på rutan kanske 20-30 st och under där så är det alltid ett par som jagar iväg andra men jag är inte helt säker på att det är ägg för jag har inte sett någon mal som varit "tjock" någon som vet om det är det jag kanske kan hitta någon kamera och fota om det är någon som vill.

    Tackar för svar i förhand!
    Är nog ägg, jag har haft ägg som satt utspridda på glaset,växter mm. Pillade bort försiktigt med ett rakblad å la i ett tomt kar med en luftbubbelsten halv med vatten å utan bottenmaterial. de kläcktes sen å blev 39 små yngel. Mina malar visade ingen tjockhet att tala om utan äggen var bara där.
    MammaMia

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Ännu bättre är att hänga äggen i en ganska tät håv uppe i ytan av samma akvarium som de kom ifrån. När de kläckts och ynglen växt lite grann så kan man flytta dem till ett annat akvarium. Mata frisimmande yngel med smått levande (eller fryst) foder. Artemanauplier är ett bra första foder, micromask likaså. Man kan hålla lite sniglar som städhjon i håven så håller man miljön där fräsch....Lycka till!
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Scalaren96
        • September 2009
        • 43

        #4
        tack för svaren hoppas verkligen att det blir något av dom som är kvar det vill säga 7 st.
        men hur lång tid tar det för dom att kläckas?

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #5
          Ursprungligen postat av Scalaren96
          tack för svaren hoppas verkligen att det blir något av dom som är kvar det vill säga 7 st.
          men hur lång tid tar det för dom att kläckas?
          2-3 dagar.
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • Melwin
            • November 2018
            • 3

            #6
            jag har haft metallpansarmal i 4 dagar och dom är 3 cm nu och hur länge till måste jag vänta då?




            jag vill gärna ha svar

            Kommentar

            • Melwin
              • November 2018
              • 3

              #7
              tills äggen kommer då

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Sent svar, men du behöver ha en liten grupp som trivs ihop, och det finns olika saker som triggar igång leken. Är det unga individer får du nog vänta ett tag innan det händer något. Om du ska hinna ta hand om rommen får det inte finnas för glupska kompisar i akvariet heller. Lycka till!
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                Arbetssätt...