Scalarer + Fler ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Poloman
    • February 2009
    • 17

    Scalarer + Fler ciklider?

    Hejsan!

    Jag har nyss köpt ett 250L akvarie, och skulle vilja köpa scalarer. Jag skulle samtidigt vilja ha 4st blåciklider. Kan detta gå? Hur många scalarer bör man ha?

    Tack på förhand!

    //Poloman
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Du kan börja med ca 6 skalarer från början om de är små, sedan när de växt till sig och parat ut sig bör du inte behålla mer än ett par.
    En grupp blåciklider kan du gott ha som sällskap i den burken om du inte har för hög temp bara.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • AnnikaMo
      • November 2008
      • 198

      #3
      Vad menar du med för hög temp?? För de blå eller scalarerna?? A.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Blåcikilderna. De vill ha lite kallare än vad skalarerna ofta går i, men en kompromiss dem mellan funkar säkerligen.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Poloman
          • February 2009
          • 17

          #5
          Är du helt säker på att det får plats 6 scalarer och 4 blåciklider i ett 250L?
          Det står ju att blåcikliden kan vara aggresiv? Tänk om den biter av scalarens långa fenor?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Om du köper 6 små skalarer och även blåcikliderna är små när de köps så kommer det att funka fint. När båda sorterna växt upp kommer de att para ut sig, och i det karet kommer det att bli fullt tillräckligt med ett par skalarer, de andra kan du kanske sälja vidare eller byta in i affären.
            Är det någon som kommer att vara lite aggro när de leker är det skalarerna, mina Blåciklider när jag hade sådana var inte speciellt eleka vid lek.
            Men samtidigt ska man komma ihåg att alla fiskar är individer, så lite skillnad kan det allt bli.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Poloman
              • February 2009
              • 17

              #7
              Tack så mycket för hjälpen !

              Kommentar

              Arbetssätt...