Scalare: Lek efter lek men inget händer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    Scalare: Lek efter lek men inget händer?

    Hej,

    Jag har sedan länge flyttat ett scalarepar till ett eget kar med bra förutsättningar för lek. De leker med jämna mellanrum och lägger alltid rommen på samma svärdplanta.

    Alltid försvinner rommen i förtid, som bäst har det blivit "svansar" på rommen men sen var allt borta.

    Dels är det en Ancistrus som jag funderar på, om den är stora hotet mot rommen? Det är en fullvuxen hane på ca 15cm som 99% ligger under en rot och är lat.

    Ska jag ta bort den?

    Om inte, så är det bara ge upp tanken med yngelvårdande föräldrar? De har nog fått 20+ lekar på sig nu utan förbättring alls.

    mvh / Martin

  • Marisch
    • June 2006
    • 370

    #2
    Om det var jag hade jag provat att plocka bort malen. Mina scalarer fick också flytta till eget kar efter att de lekt att antal gånger i sällskapsakvariet, där det också finns både ancistrus och pleco. Äggen blev bara uppätna hela tiden. När de fick vara ifred lyckades det. De har nu dragit upp två kullar och är inne på den tredje.
    720 liter160 liter102 liter54 liter

    Kommentar

    • S_sund
      • July 2004
      • 1904

      #3
      Malen kan vara boven men det kan lika väl vara skalarerna själva. Svårt att få bra yngelvårdande skalarer (om man inte köper VF). Har haft många par som försökt men de har antingen inte fattat att man måste befrukta rommen eller också tappar de intresset för sina små efter ett par dygn.
      Testa att flytta malen och se vad som händer- värt ett försök!
      Lycka till.
      450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
      Min Blogg
      För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

      Kommentar

      • illerfisken
        • January 2009
        • 313

        #4
        hur stort lekakvarium har du?

        kan man flytta rommen till ett annat akvarium med syresten under,och att man fläktar med någott ibland?
        http://mfksweden.forum24.se/

        Kommentar

        Arbetssätt...