Ciklid i 42 L ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoolander
    • August 2008
    • 271

    Ciklid i 42 L ?

    Finns det någon mindre ciklid som går ha i par i 42L. Gärna något lättlekt.

    Lite sugen på att försöka dra upp yngel och flytta föräldrarna till mitt större kar. Tyvärr eventuella yngel upp i det stora ganska fort av hungriga fiskar
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Snäcklekare kanske: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117&SOK=1
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Kanske Dario dario?

      Det är nog ingen ciklid, men skulle kunna tänka mig att det är samma beteenden.
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • zoolander
        • August 2008
        • 271

        #4
        Snäcklekaren var fin! Ska jag hålla mig till 2st? Fler känns mkt för ett så litet kar, samtidigt står det 6-8 i beskrivningen.

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #5
          Snäcklekare lever i små kolonier så ett par känns fel. Du kan nog ha 6 st i det akvariet. Se till att ha fler snäckor än fiskar.
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • zoolander
            • August 2008
            • 271

            #6
            Blir det inte fajt om de får yngel och är 6st ? Läser att de lever i grupp, sköter de yngelvården tillsammans om de inet slåss?

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #7
              Lite revirstrider blir det, men aldrig något allvarligt. Om du hittar denna art så skall det nog funka.
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Zoolander, du har fått tips på två typer av snäcklekare. Den senaste av Guy; Stappersi. Det är en variant jag själv skulle vilja rekommendera till dig då den är både liten och vacker.
                Själv har jag mycket god erfarenhet av snäcklekare och har haft en tråd gåendes förr här på zoopet om en annan variant, också den liten och vacker; Ocellatus.
                Här är en länk till den tråden om Ocellatus i ett 100-liters kar.


                Ibland är det så att verkligheten inte riiiiiktigt funkar som i artbeskrivningarna. I mitt 100-liters hade jag 8 stycken, 4 hanar, 4 honor. Hälften hade räckt mer än väl.
                Skall du ha snäcklekare i 42 liter kan du prova med en hane och kanske två till tre honor. Man måste tänka på att dessa ciklider, trots att de är så små, tar ganska rejäla revir och de är mycket bitska då de stakar ur sina revir.
                Det kommer garanterat att bli fajter i karet - jag skulle tro att endast två honor kommer att kunna hålla en balans i 42 liter - den tredje honan (om du nu kommer att ha tre honor i karet) blir underdånig och till sist apatisk.

                Kolla gärna i tråden - och kolla framför allt filmerna på revirstriderna som är omfattande. Tre honor pallade att hålla revir i 100-liter...

                Snäcklekare är fantastiskt trevliga, underhållande och intressanta ciklider - men, min erfarenhet säger att de behöver betydligt mer spejs än 42 liter för att komma till sin rätt.
                Vill du nu ändå prova i ett litet kar så se till att, faktiskt, täcka botten med snäckor så att varje fisk har många att välja på och ett ganska tjockt lager med fin sand. Snäcklekarna vill i stort sett dölja snäckan, gräva ner den så att öppningen blir ett hål kamouflerat av sand.

                Kommentar

                Arbetssätt...