Scalarer i slagsmål!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marisch
    • June 2006
    • 370

    Scalarer i slagsmål!

    Måste bara slänga ut en fråga angående mitt Scalarepar. De har lekt ett antal gånger och dragit upp två kullar. Just nu har de en kull yngel som är ca fyra veckor gamla. I morse la de en ny kaka med rom, inget ovanligt iofs, det har de gjort förut oxå. Bra mat till de större ynglen. Men föräldarna är riktigt osams just nu och hannen börjar se rejält tilltuffsad ut. De står i varsit hörn av akvariet på helspänn och gör utfall mot varann då och då. Lekbeteende eller vad? Behöver jag sära på dem vill ju inte nån av dem ska dö. De har annars varit duktiga och beskyddande föräldrar.

    Vad händer?

    //Mari
    720 liter160 liter102 liter54 liter
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Dessa båda slagskämpar skulle du nog behöva sära på ett tag, annars är risken att den ena får så mycket däng att det inte går vägen. De kan göra så ibland, den ena föräldern tar vaktandet av rommen på lite större allvar än den andra.
    Det som jag tycker är lite konstigt är att de leker så fort igen efter den förra kullen, de brukar vara ganska stora innan de leker igen...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Marisch
      • June 2006
      • 370

      #3
      De har gkort likadant varje gång de haft yngel. Lagt en ny omgång rom alltså. De äldre ynglen har alltid kalasat på äggen sen.

      Det är nog som du säger, att den ena föräldern liksom tagit på sig hela ansvaret för äggen. I detta fall är det hannen. Så jag plockar bort honan då, så får hon vila upp sig i sällskapsakvariet. Hoppas hon inte blir mobbad av de andra scalarerna bara.

      Ska jag ha dem isär tills ynglen är självgående då eller kan jag plocka ur hannen ur lekakvariet tidigare?

      //Mari
      720 liter160 liter102 liter54 liter

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        En intressant grej är de beteendesignaler som Scalarer ger varandra.
        Marisch, jag vet inte hur dina scalarer har det med hot från andra fiskar - om dom är ensamma eller med en del andra fiskar i karet.
        Mina Scalarer kan vid lek korta stunder också fajtas inbördes, detta går dock väldigt snabbt över. För att undvika den "förbannade" äggvaktande föräldern sänker den andra scalaren huvudet något och närmar sig med bröstfenorna bakåtställda.
        Om det finns ganska mycket hot i karet brukar den ene stå vid rommen och den andra hålla ställningarna utåt. Varningssignaler är korta, snabba ryck med bröstfenorna, hakan/munnen höjd - sedan utfall - mot hotande fisk.
        Om det har varit ganska mycket hot från annan fisk en stund behåller ofta den ene föräldern sina hotsignaler, även när den återvänder till partnern som vaktar rommen. I vissa fall kan den som står nära äggen "missuppfatta" signalerna och det blir ett kortvarit bråk mellan parterna.
        Kan det vara detta som har inträffat, möjligtvis?

        Hoppas det fixar sig!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Om hannen inte kalasar på ynglen kan du låta honoom gå kvar, men skulle du se att det försvinner lite yngel kan det vara en god idé att plocka bort honom.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Marisch
            • June 2006
            • 370

            #6
            Ursprungligen postat av MaxB
            Om det har varit ganska mycket hot från annan fisk en stund behåller ofta den ene föräldern sina hotsignaler, även när den återvänder till partnern som vaktar rommen. I vissa fall kan den som står nära äggen "missuppfatta" signalerna och det blir ett kortvarit bråk mellan parterna.
            Kan det vara detta som har inträffat, möjligtvis?
            Nope. De går ensamma i eget kar. Men det låter vettigt det du säger. Jag fick känslan av att den ene uppfattade den andre som ett hot. De har lugnat sig nu, så jag avvaktar och håller koll. Nu får honan komma till och de turas om att fläkta och vakta.

            Ursprungligen postat av ansjo
            Om hannen inte kalasar på ynglen kan du låta honoom gå kvar, men skulle du se att det försvinner lite yngel kan det vara en god idé att plocka bort honom.
            Okej. Får hålla ett vakande öga över di små. Intressant dock att se yngelvårdande fiskar "in action".

            Hade en fundering oxå kring att de kanske behöver en paus i sitt lekande. Kan det bli för mycket för dem? Dum fråga kanske men bättre fråga för mycket än för lite. Jag är ju så förtjust i just det paret, vill ju ha dem kvar ett bra tag till.
            720 liter160 liter102 liter54 liter

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              De brukar för det mesta ordna detta själva, känner de sig slutkörda så avvaktar de ett tag innan nästa lek.
              Annars kan du höja tempen i karet ett par grader, det brukar hjälpa mot oönskade graviditeter...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Marisch
                • June 2006
                • 370

                #8
                Okejdå har jag fått lite mer "kött på benen". Tack för alla bra svar. Tur det finns någonstan man kan vända sig när det krisar.
                720 liter160 liter102 liter54 liter

                Kommentar

                Arbetssätt...