Kan jag ha kakduaciklid + fjärilsciklid i 200-liters? Eller...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cecilienne
    • February 2007
    • 282

    Kan jag ha kakduaciklid + fjärilsciklid i 200-liters? Eller...?

    Jag har precis köpt ett par Kakaduaciklider som jag sitter och stirrar på i all evighet, och det är väldigt kul eftersom det är mina första Apistogramma. Egentligen hade jag gjort iordning grottor för en hane + tre honor, men butiken sålde bara parvis.

    Jag är lite sugen på fjärilsciklid också. Valde i första taget mellan kakaduan och fjärilen, och valde kakaduan eftersom jag aldrig haft den, och för att kanske få se haremsbeteende. Men men. Med bara ett par kakaduor hemma verkar akvariet lite tomt. Så.

    Frågan är: vad gör jag bäst i nu? Försöka hitta flera kakaduahonor eller låta det vara som det är? (har läst att vissa propagerar för kakaduan som parfisk pga mobbing av svagare honor). Eller finns det plats för ett fjärilsciklidpar? Jag vill helst undvika bråk och trubbel så långt det går.

    Vad skulle ni ha gjort?

    Akvariet är 200-liter och det är behändigt nog "widescreen", 120cm långt.
  • cecilienne
    • February 2007
    • 282

    #2
    Måste göra en tilläggsfråga. Nu har jag vågat tänka tanken att ha 1+3 Ap Cacatuoides OCH ett par fjärilsciklid. Är det för vågat tänkt? Det hade naturligtvis varit roligt att få se lite action i akvariet, men jag vill som sagt inte ha en massa onödigt bråk.

    Akvariet har för övrigt väldigt mycket sten, växter och så och gömställen. Så pass mycket gömställen att jag bara sett kakduahanen i några sekunder. Jag börjar fundera på om honan verkligen kan locka ut honom för lek. Någonsin. Hon verkar lite gulaktig och spanar omkring i två av de tre grottor som jag ställt upp. Kanske behöver han rentav lite mer fisk som stimulerar fram honom så att han kan försvara lite? Eller ska jag bara ge honom tid? De är ju nya och detta är tredje dagen jag har dem. Dock är honan nu fullkomligt orädd.
    Senast redigerad av cecilienne; 05 February 2009, 08:52.

    Kommentar

    • Link_Mag
      • January 2009
      • 238

      #3
      tror inte det ska vara några problem då båda arterna är relativt fredliga
      Diskus och Växter FTW!

      Kommentar

      • cecilienne
        • February 2007
        • 282

        #4
        Oj, vad spännande. Då ska jag nog köpa båda arterna... Tack

        Kommentar

        Arbetssätt...