Nya satanoperca leucosticta mobbas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ZZulan
    • December 2008
    • 144

    Nya satanoperca leucosticta mobbas

    Hej!

    Jag har haft en ensam Satanoperca leucosticta som jag fick till köpet när jag köpte mina första fiskar. Frun har hela tiden tyckt så synd om han för att han är ensam. Efter mycket letande hittade jag äntligen en affär som hade dem. Jag köpte 3 stycken i ungefär samma storlek som han själv. Jag la i dom i akvariumet och 2 minuter senare så var den gamla fisken jag haft ett tag på dom konstant. Han biter dem, han slår på dom med bakdelen och det är konstant. Han letar upp upp dom för att trakasera dem och de får inte en lugn stund. Har pågått i många timmar nu. Efter ca en halvtimme tog jag ut honom och la han i en hink i ca 2 timmar i hopp om att han skulle lugna sig. Men när jag satte i han igen så var han på dom efter bara några sekunder. Det hela var mycket oväntat då han inte visat någon aggresivitet tidigare.

    Vad kan man göra? Klarar dom av det? Hur pass länge klarar de stressen? Affären jag köpte dem av har stängt imorgon, killen som jobbade där verkarde väl inte helt glad över att ta tillbaka dom. Jag frågade om de tog tillbaka dom om det blev problem och fick något grymtade till svar.
  • Link_Mag
    • January 2009
    • 238

    #2
    Ursprungligen postat av ZZulan
    Hej!

    Jag har haft en ensam Satanoperca leucosticta som jag fick till köpet när jag köpte mina första fiskar. Frun har hela tiden tyckt så synd om han för att han är ensam. Efter mycket letande hittade jag äntligen en affär som hade dem. Jag köpte 3 stycken i ungefär samma storlek som han själv. Jag la i dom i akvariumet och 2 minuter senare så var den gamla fisken jag haft ett tag på dom konstant. Han biter dem, han slår på dom med bakdelen och det är konstant. Han letar upp upp dom för att trakasera dem och de får inte en lugn stund. Har pågått i många timmar nu. Efter ca en halvtimme tog jag ut honom och la han i en hink i ca 2 timmar i hopp om att han skulle lugna sig. Men när jag satte i han igen så var han på dom efter bara några sekunder. Det hela var mycket oväntat då han inte visat någon aggresivitet tidigare.

    Vad kan man göra? Klarar dom av det? Hur pass länge klarar de stressen? Affären jag köpte dem av har stängt imorgon, killen som jobbade där verkarde väl inte helt glad över att ta tillbaka dom. Jag frågade om de tog tillbaka dom om det blev problem och fick något grymtade till svar.
    han e ju van vid att vara ensam och han har kunnat ha ett ganska stort revir när han varit ensam, kanske t.o.m hela karet. dom nya fiskarna inkräcktar på hans revir. det kommer nog ta ett litet tag innan han vänjer sig. vad jag har hört är dessa extremt revirhävdande
    Diskus och Växter FTW!

    Kommentar

    • ZZulan
      • December 2008
      • 144

      #3
      Tack för ditt svar, ja, det låter troligt. Nästan direkt efter jag postat detta så är nu de 3 nya i ena hörnet och den gamle i det andra. Så det är ju framsteg bara det eftersom han nu inte jagar dem överallt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        När man skall introducera nya fiskar och man redan har en kung i akvariet, brukar man ofta på plocka ut gamlingen några dagar och dessutom möblera om i akvariet så den gamle inte känner igen sig när han kommer tillbaka.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...