lite funderingar angående fjärilsciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    lite funderingar angående fjärilsciklid

    halloj!

    Nu ikväll så har jag skummat igenom lite trådar om fjärilscikliden och jag blev så fett sugen på dem så att jag hade tänkt skaffa ett par av dem. Min tanke är att jag hade tänkt köpa ett akvarium som rymmer mellan 40-45 liter.

    jag hade tänkt att bara ha fjärilsciklid paret där i.

    akvariet i sig hade jag tänkt ha bästersand som bottensubstrat, lite vallisar, någon flatsten och lite rötter.

    tanken är att jag ska låta vallisen växa sig stor längst bak i akvariet så att det typ blir som en liten skog som sträcker sig över ytan och rötterna ska jag försöka få till så att de bildar lite gångar och jag hade tänkt lägga de flata stenarna mellan rötterna så att det blir lite undanskymt för dem om de vill vara i fred .

    Har en gammal eheim filter som inte är allt för kraftig så det inte blir storm i karet, doppvärmare struntar jag i.

    Jag kollade lite på artbeskrivningen och såg att de vill minst ha 60 liter, men kan de gå i 45 liter om jag bara har dem i?

    tack på förhand
    MVH macke_fisk
    MVH macke_fisk
  • Bowman
    • December 2008
    • 1318

    #2
    Kan och kan, det är ju inte så att det är en exakt vetenskap.
    Folk som har kunskap (för det mesta) har skrivit vad dom anser är absolut minsta storlek för en viss fisksort, detta beror väl lite på hur den lever i naturen och hur den beter sig.

    Du kan ha en fisk i ett vattenglas på en dl. Men det är inte speciellt mänskligt att göra så mot en levande varelse.

    Om du skall köpa ett kar, leta tills du hittar ett som åtminstånde håller 60L som du har läst, men gärna mer. Tänk på hur fiskar bor i naturen. Inte ofta i 60L eller?

    Lycka till Markus!

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      okej, då väntar jag.
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • Stefan.L
        • July 2008
        • 22

        #4
        Är inte minimun kravet 1 liter för en kampfisk i butik..och har läst eller hört att 10 liter vatten/fisk tex en fjäril är ok??Tex snäcklekare funkar ju bra i mindre kar,,och ett 40 liters på ett par låter ok för min del.Och visst tycker jag man ska tänka på hur fiskar lever i naturen..sköta om och vårda dom på bästa sätt.
        Men tänkte vi på hur dom lever i det vilda skulle det inte finns några akvarium!
        Men förstår hur ni menar.Och jag kan och har iblant helt fel.

        If you have five fish and Chuck Norris has five fish Chuck Norris has more fish than you!

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          Ursprungligen postat av Stefan.L
          Är inte minimun kravet 1 liter för en kampfisk i butik..och har läst eller hört att 10 liter vatten/fisk tex en fjäril är ok??Tex snäcklekare funkar ju bra i mindre kar,,och ett 40 liters på ett par låter ok för min del.Och visst tycker jag man ska tänka på hur fiskar lever i naturen..sköta om och vårda dom på bästa sätt.
          Men tänkte vi på hur dom lever i det vilda skulle det inte finns några akvarium!
          Men förstår hur ni menar.Och jag kan och har iblant helt fel.


          jag tycker också att det låter okej men sen så säger också artbeskrivningen minst 60 liter . well well, får vänta tills senare^^.
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • Bowman
            • December 2008
            • 1318

            #6
            Ursprungligen postat av macke_fisk
            okej, då väntar jag.
            Du får självklart göra som du tycker ät vettigt. Lyssna inte bara på mig!

            Skall du kanske bara ha ett par tex. så kan det ju vara ok, du är ingen galen djurplågare då direkt. Men dom uppskattar säkert lite större volym.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Värmare är dock bra, eftersom de gillar värme.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                Ursprungligen postat av Bowman
                Du får självklart göra som du tycker ät vettigt. Lyssna inte bara på mig!

                Skall du kanske bara ha ett par tex. så kan det ju vara ok, du är ingen galen djurplågare då direkt. Men dom uppskattar säkert lite större volym.

                hehe, men du har rätt. jag har ändå ett 105 liter som jag kan ha de istället, mer plats .
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  #9
                  Ursprungligen postat av Micke_A
                  Värmare är dock bra, eftersom de gillar värme.

                  hehe, det är klart.
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  • macke_fisk
                    • December 2005
                    • 4442

                    #10
                    Jag har nu bestämt mig för att strunta i detta med 40 litert och köra på med mitt 105 liter och tänkte skriva lite här vad jag tänkt och fortsätter att skriva i denna tråd.

                    var inne på att ha fjärilsciklider i ett litet 40 liter som jag hade tänkt införskaffa men det blev inte av om jag tänkt mig och jag har nu bollat lite idèer och kom fram till att varför inte ha dem i mitt 105 liter istället. I 105:an så har jag lite pansarmalar, kampfiskar och guppy + en ensam silvermolly hona och en ensam kardinaltetra.

                    Det jag nu har kommit fram till är att jag göra mig av med kampfiskarna+silvermollyn, tänkt utöka stimmet med kardinaler med typ 10 st och skaffa liter mer rötter och växterna som jag har ska jag försöka göda upp så att de växer och köpa mig ett par fjärilsciklider. Guppyna tänker jag behålla för de är så fina . Sen tänkte jag med på typ otocinclus?, en 6 st hade nog varit bra att ha i akvariet så det åker nog ner ett par sådana med.

                    Jag har tänkt lite i samma baner som jag hade tänkt göra om jag hade haft detta 40 liter, att jag låter min vallis växa längst bak och och sen förhoppningsvis så ska det bli som en skog som kanske kardinalerna kan simma bland. jag har engelsk sjösten som jag tror att det kanske kan bli lite svårt för dem att gräva men jag får se vad jag göt med det. Med rötterna som jag tänkt införskaffa så hade tänkt försöka lägga dem lite huller om buller så att de typ skapar lite gångar som jag nog tror fjärilscikliderna hade gillat. Har 2 små svärdsplantor som är på gång att växa sig stora.

                    sammanfattning av min lilla text.
                    många rötter till att skapa lite gångar.
                    vallis-låta de nväxa så att det bildas som en skog och bladen ska slingra sig över ytan.
                    Skaffa några flata stenar i fall de vill får för sig att leka.

                    hmm, undrar över detta med cirkulationen? ska de ha kraftig eller stark cirkulation.

                    Nu blev det mycket på en gång men hoppas att det är läsbart och att ni kanske vill lämna en komentar eller två .

                    MVH Macke_fisk
                    Senast redigerad av macke_fisk; 29 January 2009, 16:47.
                    MVH macke_fisk

                    Kommentar

                    Arbetssätt...