Scalare/leopoldi + choklader

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jockson
    • December 2008
    • 248

    Scalare/leopoldi + choklader

    har 4 st choklader för tillfället men tänkte flytta på ett par.. går det att ha 2 st choklader med scalare/leopoldi eller kommer dom bli brutalt misshandlade?
    Mvh.
    Jocke
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Tja, det funkar nog, men scalarerna kommer nog inte att leka särskilt glatt, och chokladcikliderna kommer nog inte att låta sig jagas bort, och när de själva leker så kommer de nog att köra en del med scalarerna. Jag har haft chokladciklider med scalarer kortare perioder, och scalarerna blev inte skadade, men deras rörelsefrihet i akvariet blev begränsad, eftersom chokladcikliderna lätt körde bort dem från sin ände av akvariet.

    Men det beror väl en del på hur stort akvariet är.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • jockson
      • December 2008
      • 248

      #3
      om jag behåller 2 choklader i det karet (250l) så kommer de nog vara de som inte leker pga att de är så pass mkt fredligare.. är osäker på könet på en av dem.

      eller så får helt enkelt alla 4a gå i det nya karet till våren
      Mvh.
      Jocke

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Mina chokladciklider lekte i samma akvarium där scalarerna gick, och scalarerna blev bortkörda från deras revir, vänligt men bestämt. Chokladciklider är trots allt stora och kraftiga, med stora munnar. Scalarerna vore dumma om de satte sig emot.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • jockson
          • December 2008
          • 248

          #5
          okej, för jag vet att chokladerna kan bli jävliga när de leker... iaf mina de håller på as we speak faktiskt.

          första ggn de lekte så gjorde de det i mitten av karet vilket inte va jätte lyckat då de andra fiskarna fick gömma sig jämt, men nu har jag möblerat om så de leker bakom en stor sten i ena hörnet, vilket tillåter de andra fiskarna att simma fritt i karet =)

          killen här i stan har 6 st små scalare "rök" från åleds inne..riktigt snygga! kanske ska slå till på dem ;D
          Mvh.
          Jocke

          Kommentar

          Arbetssätt...