Fjärilsciklider slåss !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan Gustafsson
    • January 2009
    • 10

    Fjärilsciklider slåss !

    Hej

    Jag har ett Fjärilsciklid par som har lekt ganska mycket. Men igår när jag fyllde på vatten så blev de helt galna. De började slåss genom att bita tag i varandras munnar och snurra runt, sedan blev honan helt brun och hennes fenor "klibbades" ihop.

    Sen släckte jag för dom så att de slutade, men idag på morgonen var det samma sak igen... Hanen jagar honan tills hon blir helt brun och utmattad.

    Hur ska jag göra ? Ska jag ta isär dom ett tag eller ska jag låta det vara?
    Brukar honorna bli ihjäljagade lätt eller klarar de ofta det?
    Kan det vara så att jag "förstörde" något för dom när jag fyllde på vatten så att de kanske "rev upp" deras revir eller något?

    Tacksam för snabba svar (innan det är försent) !

    MVH Johan Gustafsson
  • AnnikaMo
    • November 2008
    • 198

    #2
    Vet ej, men jag hade nog flyttat honan ett tag, om du har nånstans att flytta henne till. Har du ett par dvs, en hona ttill hanen. Kanske skulle du skaffa en hona till....
    Jag är inget proffs men en ide´......A.

    Kommentar

    • Diwa
      • December 2006
      • 300

      #3
      kanske behöver du ha fler honor till en hanne för att de inte ska bli ihjälstressade?
      110L 54L 54L

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        De bildar par, och överblivna honor skulle nog bara bli jagade av paret. Förmodligen vill hanen leka, utan att honan är mogen. Är akvariet tillräckligt stort, och man har mycket växter och gömställen, så kan du kanske ha flera par, så att de håller ihop bättre.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Det är ganska vanligt att fjärilar stressar ihjäl varandra, så vill du ha honan kvar bör du nog flytta henne ett tag.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • larsemil
            • June 2008
            • 172

            #6
            hade precis det här problemet jag också. tyvärr hann jag inte rädda honan... synd på ett fint lekpar

            Kommentar

            • Johan Gustafsson
              • January 2009
              • 10

              #7
              Jag möblerade om i akvariet dagen efter, Sen slutade dom nu håller på att "dansar" och putsar stenar igen

              Kommentar

              • larsemil
                • June 2008
                • 172

                #8
                Det är en lösning som tyvärr inte är aktuell för mig då jag har dem i ett växtakvarium. Vill inte göra om hela setupen som jag har.

                Kommentar

                Arbetssätt...