Discus rom....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cajsa varg
    • October 2008
    • 7

    Discus rom....

    För ca 1 år sedan skaffade jag 4 st discusar (2 större + 2 mindre) till mitt 300 l akvarium tänkte att nu är det dags att prova på dessa vackra fiskar som jag alltid beundrat men inte vågat satsa på. Men sagt o gjort 4 st fick flytta in tillsammans med ett gäng neontetror + ett gäng malar
    Det verkar ha funka bra de ser ut att må bra o trivas
    För ett tag sedan såg jag att de större discusarna hade lagt rom på pumpväggen o trodde inte det var sant....
    Det är de 2 större discusarna som börjat fria rommen försvann efter 1 dgr
    Skaffade då en lerkrukekon som jag satte nere i akvariet o vips var det rom på den och de två vaktarrommen men den försvinner efter 2 dgr
    Har läst att det kan vara 2 honor som leker o jag vet inte hur man ser skillnad på könen har heller inte lyckats vara hemma när de lägger rommen för att se vem som gör vad...
    Men om rommen inte blir befruktad borde den inte mögla då ? ELLER ??Någon som har tips om vad jag kan göra
    Tacksam för tips / Carin...
  • wlappis
    • December 2006
    • 200

    #2
    Troligtvis äter dom upp rommen.
    Du kan testa att skydda rommen med ett nät så att dom inte kommer åt den, det har jag sett att en del odlare gör.

    Kommentar

    • cajsa varg
      • October 2008
      • 7

      #3
      Ursprungligen postat av cajsa varg
      För ca 1 år sedan skaffade jag 4 st discusar (2 större + 2 mindre) till mitt 300 l akvarium tänkte att nu är det dags att prova på dessa vackra fiskar som jag alltid beundrat men inte vågat satsa på. Men sagt o gjort 4 st fick flytta in tillsammans med ett gäng neontetror + ett gäng malar
      Det verkar ha funka bra de ser ut att må bra o trivas
      För ett tag sedan såg jag att de större discusarna hade lagt rom på pumpväggen o trodde inte det var sant....
      Det är de 2 större discusarna som börjat fria rommen försvann efter 1 dgr
      Skaffade då en lerkrukekon som jag satte nere i akvariet o vips var det rom på den och de två vaktarrommen men den försvinner efter 2 dgr
      Har läst att det kan vara 2 honor som leker o jag vet inte hur man ser skillnad på könen har heller inte lyckats vara hemma när de lägger rommen för att se vem som gör vad...
      Men om rommen inte blir befruktad borde den inte mögla då ? ELLER ??Någon som har tips om vad jag kan göra
      Tacksam för tips / Carin...
      Tusen tack för tipsen.....

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        #4
        Det kan ta många lekar för ett nytt par att få vana att inte käka upp sin rom, dessutom gör dom så ibland för att dom anser att rommen är så liten att det inte är lönt att offra energi på den lilla kullen.
        Det kan oxå vara så att om man som ovan skrivare säger att man kan "tillverka" eller köpa ett färdigt nät till konen och testa sätta för så inte diskusen kommer åt och käka upp rommen och på så vis om dom kläcks så fattar dom lättare vad som ska göras.
        Det kan ju oxå vara så att det är 2 damer
        Det är svårt att se könsskillnad på hane o hona men det finns en del trix.
        Prova och bli medlem i www.ndss.se nordiska diskussällskapet och dess forum där finns det tokar som enbart pysslar med akvariets kung och kan hjälpa dig.
        Även Kaj P som finns här på forumet har bra koll på hur man ser könsskillnad på dom, med lite tur så läser han i tråden
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        Arbetssätt...