AKUT! Vattenbyte lamslog discus!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Whistler84
    • November 2007
    • 850

    AKUT! Vattenbyte lamslog discus!

    Jag köpte nyligen 6st discusar till mitt 450, där jag hade 4st mindre discusar.

    Jag har hållt koll på nitritnivåerna och de har varit obefintliga.

    Nu gjorde jag första vattenbytet och gjorde som jag alltid gjort, tömmer 50% och fyller på med kallvatten. Temperaturen gick som alltid från 28 grader till 21.

    Helt plötsligt började 4 av de nya discusarna, en av mina öronålar och min enda platy sprattla, slå huvudet i botten och till slut lägga sig uppochned på botten. Mina gamla discus simmar omkring som vanligt!
  • Whistler84
    • November 2007
    • 850

    #2
    HERREGUD!
    Nu hände samma sak med mitt malawi-kar! Fiskarna kliar sig i botten och flyter omkring uppochned!

    Kommentar

    • Whistler84
      • November 2007
      • 850

      #3
      Hällde upp ett glas vatten ur kranen, det luktar klor!
      Vad i hela friden har hänt och vad gör jag?

      Mitt tredje kar med jordätare verkar inte bry sig, men just nu har jag massa mbuna och 6st discus som ligger på rygg!

      Kommentar

      • Whistler84
        • November 2007
        • 850

        #4
        Har kokat upp tre fyllda vattenkokare med akvarievatten och hällt tillbaka det. Discusarna börjar repa sig, men jag har fortfarande tre på botten. Öronålen har vänt sig rätt och simmat upp till ytan där han ligger helt stilla...

        Kommentar

        • Whistler84
          • November 2007
          • 850

          #5
          Samtliga simmar igen i alla kar. Vetifan vad som var fel, men det verkar som att det var "vanlig" simblåseförlamning av för kallt vatten. Hur kan det ske, det var ju samma vatten som vanligt och tempen var inte lägre än den brukar? Och varför luktade vattnet klor?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Varför byter du med kallt vatten, då jag tror det är orsaken?
            Jag gör alltid mina VB med tempererat vatten utan problem, har heller inte i en massa vattenberedningsmedel.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Whistler84
              • November 2007
              • 850

              #7
              Alltid bytt med kallvatten, det här är första gången jag fått problem. Aldrig använt vattenberedningsmedel.

              Kommentar

              • Bowman
                • December 2008
                • 1318

                #8
                Jag har ingen egen erfarenhet.
                Man jag har läst liknande trådar, och en del av svaren där har varit, kolla med ditt lokala reningsverk, dom kanske har haft nåt vajsing. Speciellt eftersom du kände lukten av klor?

                Det kan ju vara intressant att få reda på vad som var fel, inte roligt att byta vatten nästa gång om man inte får koll på vad som egentligen hände.

                Kommentar

                • rsoderberg
                  • February 2007
                  • 954

                  #9
                  Varför har du bara 28 grader till Discus? Tror även jag att du ska kolla vattenverket, tror även att du ska låta bli kallt vatten för det blir för stort hopp på temperaturen.

                  Kommentar

                  • JonasN
                    • September 2008
                    • 357

                    #10
                    När du byter så pass mycket vatten och om vattnet är lite basiskt, finns viss risk för ammoniakspik (dvs att amonniumjonerna som finns i vattnet bildar ammoniak). Detta kan döda fiskarna inom loppet av 30 minuter.
                    För att undvika detta finns många olika vägar. Bästa är givetvis att se till så ammoniumnivåerna är låga. Ett är att PHreglera vattnet innan påfyllning, med t.ex. fosforsyra.

                    Kommentar

                    • drd
                      • March 2004
                      • 5586

                      #11
                      Varför använder du inte nåt vattenberedningsmedel ?
                      Jag kör med nutrafins aqua+ alltid och slipper dessa orosmoment vid vattenbyte.
                      ________________________________________________

                      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                      Kommentar

                      • drd
                        • March 2004
                        • 5586

                        #12
                        Ursprungligen postat av Whistler84
                        Jag köpte nyligen 6st discusar till mitt 450, där jag hade 4st mindre discusar.

                        Jag har hållt koll på nitritnivåerna och de har varit obefintliga.

                        Nu gjorde jag första vattenbytet och gjorde som jag alltid gjort, tömmer 50% och fyller på med kallvatten. Temperaturen gick som alltid från 28 grader till 21.

                        Helt plötsligt började 4 av de nya discusarna, en av mina öronålar och min enda platy sprattla, slå huvudet i botten och till slut lägga sig uppochned på botten. Mina gamla discus simmar omkring som vanligt!
                        Chocken från 28 sköna som igentligen jag tycker är 2 grader för kallt för att diskus ska trivas optimalt ner till 21 grader är helt galet ju.
                        Ta inte i så mycket när du ska skifta utan kör bara 30% och låt fiskarna klara sig bättre.
                        ________________________________________________

                        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                        Kommentar

                        • Whistler84
                          • November 2007
                          • 850

                          #13
                          Tack för era svar!
                          Anledningen till att jag ligger på 28 grader är att mina växter inte gillar varmare vatten, och jag tror inte öronålarna skulle må bra av varmare heller.

                          Mina tidigare discusar har alltid gått i 28-gradigt och vattenbytet har alltid sänkt till 21 grader. Jag förstår inte vad som gick så fel den här gången att till och med en av ålarna förlamades?

                          Givet är nog i vilket fall att det kan vara läge att köra 2x30% i veckan istället för 1x50% som jag kört sedan karet startades i januari 2008. Det ger väl lite mer humana temperaturskiftningar i vilket fall.

                          Alla fiskar verkar må bra nu, de är lite bleka men simmar i alla fall omkring.
                          Senast redigerad av Whistler84; 27 January 2009, 09:58.

                          Kommentar

                          • kaj.p
                            • June 2002
                            • 2952

                            #14
                            Jag använder inte vattenberedningsmedel regelbundet utan mer vid behov (typ detta) Kör med easy life och Vanya aquaprotect.
                            I detta fall kan man tycka att det vore varit bra o haft hemma då våra vattenverk inte alltid har stabila värden. Det sägs ju också att man aldrig skall byta vatten på måndagar (gammal skröna ??)
                            När det gäller temp så ser jag inget fel i 28 grader det försöker jag hålla till mina diskus och ser mest fördeklar med det. 30 grader är också ok men till småfisk. Jag håller dock med om att med en snabb sänkning på så många grader så kan de lägga sig.
                            Nordiska Diskus Sällskapet
                            Hallandsakvaristerna
                            BAK Gcg Maf NCS

                            Kommentar

                            • Jens A.
                              • March 2007
                              • 5026

                              #15
                              Hmm...en fundering...ditt vattenverk kan inte möjligen använda sig av kloramin? Även om de inte ständigt gör det, så kan de göra det enstaka gånger. Eller så kan de ha haft en flipp och fått frispel på kloreringsanläggningen. Du bör nog använda vattenberedningsmedel i fortsättningen, som drd säger.
                              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                              Kommentar

                              Arbetssätt...