Bästa maten till scalare yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lulli
    • January 2009
    • 45

    Bästa maten till scalare yngel?

    Har ett par scalarer som lagt ägg nu för fjärde gången. sista gången klarade ynglen sej i 4 dagar efter dom blivit frisimmande. Jag gav dom torkad skalad artemia men dom verkade inte klara av att äta det så nu tänkte jag kläcka artemia i stället.
    Är det det bästa eller ska man ge dom infusoria i stället?
    Får väl tillägga att vi delat av akvariet så scalarerna är själva med sina ägg och dom är väldigt yngel vårdande så det är troligt vis inte dom som äter upp dom, man märkte att ynglena blev svagare allt efter så därför misstänker jag maten.Har även en svag lampa på natten.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Nykläckt artemia ska de klara av att ta, men kanske var du även lite tidig när du matade med skalad artemia?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • lulli
      • January 2009
      • 45

      #3
      Jag matade dom så fort dom börja simma, men dom torkade kornen var stora tyckte jag för dom små liven, föräldrarna spottade även ut sin mat på dom, kanske ska man bara ge artemia till dom vuxna med?

      Kommentar

      • rsoderberg
        • February 2007
        • 954

        #4
        För mig fungerar det inte med vare sig skalad artemia eller smulat flingfoder, utan det är endast nykläckt artemia som har fungerat. Jag börjar mata ca en dag efter att de har blivit frisimmande.

        Kommentar

        • berraåsnobben
          • December 2007
          • 113

          #5
          Nykläckt artemia brukar vara perfekt, de vuxna kan du mata på som vanligt
          Camping

          Kommentar

          • lulli
            • January 2009
            • 45

            #6
            Var på tropisk fisk import igår å det är nykläckt artemia som gäller som ni skriver, som ett alternativ men inte lika bra kunde man ge frysta cykloper (kul namn)!
            Jag tänker inte ge mej,har även beställt en kläckare å ha i akvariumet.
            På fredag tror jag dom börjar simma,då gäller det håll tummarna!!!

            Kommentar

            Arbetssätt...