Apistogramma viejita

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sb01
    • November 2006
    • 48

    Apistogramma viejita

    I artbeskrivningen för Apistogramma viejita här på Zoopet (och även på ciklid.org) står det att den har visat sig vara något ömtåligare än de flesta andra Apistogramma. Min fråga är i vilket avseende den är svårare? Och vad ska man tänka på extra mycket för att undvika dessa svårigheter? Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
  • GöranE
    • November 2008
    • 735

    #2
    Är långt ifrån någon expert på Ap.Viejita men jag kan ju berätta vad jag har upplevt.
    Jag har haft ett par med Viejita i nästan ett år och dom är väldigt känsliga för dåliga vattenvärden. Fick dom aldrig att leka även om honan var rejält lekfärgad så verkade det som om hannen inte hade någon lust.
    Min hane var den finaste fisken jag har haft, han klarade tyvärr inte av att det kom fler och livligare fiskar i akvariet. En känslig fisk som jag tror trivs bäst i ett eget kar med en hane och två tre honor. Kanske tillsammans med några andra väldigt lugna fiskar.
    Jordätare................ inget kommer i närheten!!

    Quidquid latine dictum sit, altum videtur

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Gör många och små vattenbyten istället för få och stora. De verkar vara känsliga för skarpa svängningar i vattenkemin.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      Arbetssätt...