Fråga om scalarpar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pamelia
    • September 2006
    • 24

    Fråga om scalarpar.

    Jag har ett 240 l akvarium där jag hade två scalarepar förut. Dom trivdes bra och la rom ofta men sen blev en sjuk och jag tog bort den för en månad sen, så nu är en av scalarerna ensam. Kan jag låta dem vara tre eller borde jag köpa en ny? Eller ska jag köpa två eller tre och hoppas att någon av dem bildar par? Skulle inte vilja låta den utan par vara ensam, för jag tycker att den blir lite mobbad (särskilt när de andra lägger ägg). Iofs är den stor och ger tillbaka så jag vet inte vad som är bäst...

    Var i akvariebutiken idag och såg en alldes otroligt vacker vit scalare.. men visst är de ganska kraftigt avlade? Får man lättare problem med dem?

    Pamela
    Pamela
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ett 240 är annars kanske i minsta laget för två par skalarer, iaf när de leker. Du kanske skulle överväg att flytta den som är över istället?

    Annars kan det vara svårt att få till det med ett flertal yngre förmågor till den som är ensam, det är stora risker att dessa blir uppläxade hela tiden. Då är det nog bättre att chansa med att bara köpa en skalar, och att det är det könet som fattas som du köper hem.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Pamelia
      • September 2006
      • 24

      #3
      I akvarieaffären tyckte dom att jag skulle ha sex i mitt kar då när jag la dit dem för ett par år sen. Skitaffär. Tur att jag inte lyssnade på det iaf. Kanske de skulle må bäst av att va ensamma då, ska fundera på saken...
      Pamela

      Kommentar

      • jockson
        • December 2008
        • 248

        #4
        jag gjorde misstaget att ha 3 scalarer ihop en gång.. de slutade ju med att 2 bildade par och misshandlade den tredje nått så hädiskt! fick ge bort honom...
        Mvh.
        Jocke

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Att du köper 6 st från början är inte fel, då kan fiskarna para ut sig själva, men sedan när de har bildat par så räcker det länge med ett par i det karet.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Pamelia
            • September 2006
            • 24

            #6
            Ah, ok. =) Tack för ditt snabba svar
            Pamela

            Kommentar

            • liijoh
              • January 2007
              • 29

              #7
              Hade 4, 1 dog och de 3 som är kvar har fungerat jätte bra ihop och väldigt länge. Köpte en ny, men det gick inte alls...tyvärr. Vet ej om den blev utmobbad eller om den var sjuk.

              Kommentar

              Arbetssätt...