Vattencirkulation & torv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Axelsson
    • August 2006
    • 136

    Vattencirkulation & torv

    Hej!

    Har två frågor angående vatten till Fjärilsciklider:

    Vill dessa små rackare har lugnare vatten eller går det bra att ha min fluval 305 på full styrka?

    Fjärilsciklider vill ju ha mjukt vatten med lite lägre pH (5.5-6.5), hur bör jag preparera med torv i mitt akvarium/pump för att sänka mig ifrån pH 6.5-7.5, som är det nuvarande pH-värdet för vattnet (samma som kranvattnet)?

    Fiskar jag har i mitt 160liters kar just nu:
    1st Ancistrus
    2st Fjärilsciklider
    4st Otocinclus vittatus

  • ciklidcollector
    • April 2008
    • 1111

    #2
    Filtret räcker ju gott och väl till ditt 160l, du kan ju lugna själva vatten rörelsen genom att låta utblåset peka mot en ruta eller ha en bredbladig växt som dämpar eller rot.

    Jag har kört med både torv filtrering och utan och det ända jag uppnådde var att vattnet var bra mycket brunare med torv samt att antalet möglade ägg minskade.
    -=Amatörbiologen=-
    Amerikanska Ciklider

    Kommentar

    • Axelsson
      • August 2006
      • 136

      #3
      Okej så torv hjälper inte till att sänka pH-värdet :/ då är det enda som permanent hjälper en Co2-anläggning? vad kostar det om man skall ha ett komplett set med pH-kontroller osv?

      Kommentar

      • Matte&Mia
        • February 2008
        • 141

        #4
        Du fick inga mer svar där hörru
        Jag får ner mitt PH till 6,0 från 7,5 med bara torv, har ett 720L med 2st 1600l/h pumpar och en nylonstrumpeboll full med torv på varje filter.
        Ciklider is the shit! : )

        Kommentar

        Arbetssätt...